main-logo
Blogs
Blog

Blog

In deze blog kan je meelezen met belevenissen en hersenspinsels van de auteurs.

Saskia Sijm
28 - 11 - 2024

Van onveilig naar veilig

Soms heb je een situatie in je groep waar je als leerkracht een zeer belangrijke bemiddelende rol speelt. In het voorbeeld hieronder neemt Saskia ons mee in een voorbeeld waarin een leerling een ongelukje heeft gehad op de wc. Naast dat Saskia de groep meeneemt in hoe ze de leerling kunnen ondersteunen, blijkt er onverwachts ook iets onder te zitten wat ze niet had ingeschat. Zo blijkt maar weer, blijf een nieuwsgierige en open houding hebben.

Op de gang horen we iemand hard huilen en even later komt Saleh druipend van het water onze klas in.
Zijn broek hangt op zijn knieën, zijn kleren zijn doorweekt en overal plakt wc-papier.
We pakken meteen een handdoek om hem af te drogen, maar dan zien we ook dat hij op verschillende plekken poep heeft zitten. Dit vraagt een andere aanpak dan alleen afdrogen en droge kleren geven. Wat is het toch ontzettend fijn dat we altijd met zijn tweeën in de groep zijn. Juist in dit soort situaties kunnen we meteen handelen en draait de groep ook gewoon door. Nou ja, niet helemaal gewoon. Terwijl de leerkrachtondersteuner met washandjes, zeep, handdoek en droge kleren samen met Saleh richting de toiletten gaat, leg ik de les ook even stil. Dit zijn momenten die ik pak voor sociale vaardigheidstraining. We praten samen over wat er gebeurd kan zijn en hoe Saleh zich kan voelen. Ook bespreken we wat voor Saleh fijn kan zijn als hij terugkomt in de klas. Waarschijnlijk is het voor hem fijn om hem eerst rustig op zijn plek te laten zitten en op een later moment even vragen hoe het met hem gaat. Na dit gesprek pak ik de les weer op. Niemand lacht als Saleh terugkomt. Ik benoem dat ik het fijn vind dat hij er weer is en bewonder even zijn nieuwe, droge trui met Carsauto. Na de les zijn er inderdaad een paar kinderen die met Saleh in hun moedertaal in gesprek gaan. Ik kan het niet verstaan, maar denk aan de toon van het gesprek en aan de gezichten te zien dat het goed gaat. Dit wordt even later bevestigd door een arm op een schouder.

Ik heb even ruimte om met mijn collega te bespreken wat er is gebeurd. Zij vertelt dat ze eerst nog een collega op de hoogte heeft gesteld. Wij zorgen ervoor dat we in dit soort situaties nooit alleen in een ruimte zijn met een kind. We vragen nog iemand erbij, die eventueel buiten de deur wacht, of we leggen de leerling uit wat te doen en wachten zelf buiten de deur.
Ondanks dat Saleh al enkele maanden bij ons op school zit, had hij nog niet op school gepoept. Vanuit de thuissituatie was hij helemaal gewend om gebruik te maken van een bidet en dit had hij ook geprobeerd bij het kraantje van de wasbak in de wc. En dit was dus niet helemaal gelukt. Hij heeft nu wel een mooie Carstrui 😉

Auteur van de blog: Saskia Sijm

Deel deze pagina