Blog
In deze blog kan je meelezen met belevenissen en hersenspinsels van de auteurs.
Marieke Postma
23 - 09 - 2024Schoolbibliotheek organiseren
Op school hebben wij een prachtige, diverse boekencollectie. Maar hoe zorg je ervoor dat leerlingen de boeken lezen én er goed mee omgaan?
Boeken op z’n kop
Onze boekenkasten waren erg vol en het viel op dat veel leerlingen boeken terugplaatsten met de rug naar binnen. Een logische verklaring, denken wij, omdat veel van de leerlingen Arabisch geletterd zijn. Aan ons de taak om de leerlingen aan te leren hoe ze de niet Arabisch boeken terug moeten plaatsen.
Daarnaast wilde wij graag boeken uitlenen, zodat leerlingen thuis ook konden lezen. Maar hoe hiermee om te gaan? Raken de boeken niet kwijt?
Boeken nummeren en indelen
We gaven elk boek een uniek nummer en kozen voor een systeem met categorieën, zoals “Eng-22” of “Tur-13”. Ook waren de planken voorzien van labels, zodat iedereen weet waar de boeken horen te staan.
Tevens maakten wij een lijst zodat we weten hoeveel boeken wij in onze collectie hebben. Rond de vakanties doen we een check ‘zijn alle boeken er nog’.
Diversiteit in de collectie
Onze collectie bevat zoekboeken, prentenboeken, boeken in verschillende talen (Arabisch, Engels, Oekraïens), informatieboeken en AVI-boeken. Leerlingen die nog niet kunnen lezen in hun eigen taal of in het Nederlands, kunnen kiezen voor een zoekboek, prentenboek zonder tekst of luisterboek in hun eigen taal. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen zichzelf kunnen identificeren met personages of onderwerpen van de boeken, dus letten bij nieuwe aanschaf niet alleen op type boek maar ook op diversiteit in afbeeldingen en tekst.
Boeken uitlenen
Elke dag zijn twee leerlingen bibliothecaris tijdens de openingstijden van de bibliotheek van 8.30 tot 9.00 uur. Ze zorgen / registreren dat de boeken worden teruggebracht en nieuwe boeken worden uitgeleend, tevens geven ze boekentips en houden de bibliotheek netjes. Het is prachtig om te zien hoe verantwoordelijk de leerlingen zich voelen voor de bieb. We missen tegenwoordig zelden boeken.
Uitdagingen?
Zeker! Wij zijn momenteel bezig met het uitbreiden van onze collectie informatieboeken. We twijfelen over de categorie-indeling: kiezen we voor een thema-indeling op basis van Wereld vol Woorden of gaan we voor een andere indeling. De thematische indeling lijkt handig, zodat teamleden makkelijk een boek pakken dat bij het thema past. Maar wat is handig voor de leerlingen? Zo zijn we altijd ergens mee bezig!
‘De wereld op een moment’
Ons nieuwste boek is De wereld op een moment van Alette Straathof. Een tip via LinkedIn leidde ons naar dit boek, dat aansluit bij de vraag van een leerling: “Als de wereld ronddraait, waarom voel ik dat dan niet?” Het boek geeft geen direct antwoord, maar zet kinderen wel aan het denken en leidt tot meer interessante vragen.
We bouwen stap voor stap aan een betrokken en verantwoordelijke schoolbibliotheek!