Bekijk menu

Media item: Presentatie

Opzetten van een meertalige bibliotheek

We gunnen ieder kind het plezier in lezen. Om heerlijk weg te dromen en te ontsnappen aan de werkelijkheid. Om meer te leren over de wereld en om de taalvaardigheid te verbeteren. Een boek in de thuistaal kan bovendien een erkenning zijn van de eigen taal en cultuur en kan meer zelfvertrouwen geven. Maar…

lees meer

Inkijkje bij COA – wanneer gebeurt wat?

COA, IND, DT&V, Noodopvang, POL en nog meer… Een kijkje in de keuken van de asielprocedure. Welke stappen moeten asielzoekers eigenlijk door, waar en met wie krijg hij/zij te maken? COL, Pre-POL, POL, GLO, gezinshereniging. Hoe zit het eigenlijk?

lees meer

Hoe zet je ondersteuning zo effectief mogelijk in?

Ondersteuning van meerjarige nieuwkomers op de (speciale) basisschool werkt alleen effectief en efficiënt als er een plan gemaakt wordt. Zelden heeft de leerling alleen woordenschataanbod nodig. Er is zoveel meer dat om de hoek komt kijken, als je wilt dat kinderen optimaal profiteren van het aanbod in de reguliere school. Hoe zorg je ervoor…

lees meer

Zorgcyclus in het nieuwkomersonderwijs

Door een goede zorgcyclus zorgen we dat alle leerlingen een passend aanbod krijgen. Welke toetsen zet je in? Toets je om de 10 of 13 weken? Waar noteer je de toetsgegevens? Hoe analyseer je en waar let je op? Welke doelen stel je voor de leerlingen? Wanneer stel je de doelen wel/niet bij? Hoe…

lees meer

Nieuw inspectiekader

Sinds dit schooljaar is er een nieuw inspectiekader. Waar kijkt de inspectie naar binnen de kader? Wat wordt er verwacht van een nieuwkomerslocatie? Naast het informeren is het ook mogelijk om dilemma’s en uitdagingen voor te leggen.

lees meer

Leerlijnen: opzet en inhoud

In het nieuwkomersonderwijs maken leerlingen een grote ontwikkeling door met oog op de overstap naar het regulier onderwijs. Welke stappen moeten leerlingen inhoudelijk gedurende een jaar zetten? Welke doelen moeten in het onderwijsaanbod behandeld worden? In nieuwe leerlijnen voor het nieuwkomersonderwijs, voorheen leerlijnen Emmen/Haarlem, wordt beschreven wat leerlingen stapsgewijs moeten kunnen en weten. De…

lees meer

Wonderwoordenwinkel voor het brein

Kinderen die grote veranderingen in hun leven moeten verwerken kunnen in de klas ingewikkeld gedrag vertonen. Nieuwe dingen leren is dan lastig. Niet zo gek, want hetzelfde brein waarmee we leren, verwerkt ook onze gevoelens én stuurt ons gedrag aan. Deze workshop geeft je taal, tips en tools, waarmee je kinderen kunt helpen hun emoties…

lees meer

Close reading met nieuwkomers

Close reading met nieuwkomers. De basis voor kinderen om het begrijpend lezen weer leuk te gaan vinden. In deze introductiebijeenkomst maak je een eerste kennismaking met close reading. Samen gaan we op zoek naar de basis van het close reading en hoe een les opgebouwd wordt. Ook zal ik voorbeelden van een les close…

lees meer

Praktische sessie klankonderwijs

Deze workshop is bedoeld voor leerkrachten die relatief nieuw zijn in het nieuwkomersonderwijs. We bespreken de basis van klankonderwijs: klanken, klemtoon en zinsintonatie. Wanneer bied je deze aan? En hoe? Na afloop van de workshop ben je je bewust van het belang van klankonderwijs, weet je hoe je een klankles opbouwt en waar in…

lees meer

Ieder kind heeft iets te vertellen

In deze praktische workshop maak je kennis met de taalronde: een methodiek die de taalontwikkeling stimuleert. In de taalronde vertellen kinderen over hun eigen ervaringen. Alle taaldomeinen komen aan bod: vertellen, luisteren, tekenen en schrijven wisselen elkaar af en versterken elkaar. Onze ervaring is dat de taalronde juist voor nieuwkomers een laagdrempelige manier kan…

lees meer

Wil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?

Deel deze pagina