Media item: Presentatie
Doe ’s lief: compassietraining voor kinderen
Irma Smegen is een van de sprekers op de LOWAN-PO studiedagen 2024. In deze presentatie leer je hoe je leerlingen met speelse oefeningen kunt helpen om steviger in hun schoenen te staan. Zo kun je ze leren dat het niet altijd lukt om alles goed te doen, dat het prima is om anders te…
lees meerPoëzie schrijven met de taalronde
Merlijn Wentzel en Jolijn Kromhout zijn een van de sprekers op de LOWAN-PO studiedagen 2024. Hoe kun je poëzie schrijven met nieuwkomers in kleine stappen, vanuit eigen ervaringen. Wanneer een leerling mag vertellen, luisteren, tekenen en schrijven over iets wat het zelf heeft meegemaakt, is de betrokkenheid groot. Het schrijven van poëzie is zoeken…
lees meerRijke teksten lezen met nieuwkomers
Merlijn Wentzel en Jolijn Kromhout zijn een van de sprekers op de LOWAN-PO studiedagen 2024. Hoe lees je rijke teksten met nieuwkomers? Hoe verrijk je hun ervarings- en taalbasis? Hoe zorg je dat alle kinderen mee kunnen doen, plezier in lezen krijgen en de betrokkenheid groot blijft? Tijdens deze presentatie ervaar je een les…
lees meerDrama ’Taal door beweging’
Christa de Vries is een van de sprekers op de LOWAN-PO studiedagen 2024. In deze presentatie van de actieve doe-sessie ervaar je hoe je de woordenschat spelenderwijs kunt stimuleren door beweging bij de jonge nieuwkomers (kleuters). Met inspirerende en actieve voorbeelden kun je hiermee praktisch aan de slag in je eigen groep. Christa de…
lees meerRegionale samenwerking, wat maakt het een succes? (directie/coördinatoren)
Esther van Zoest en Jenny Olsthoorn zijn een van de sprekers op de LOWAN-PO studiedagen 2024. Hoe kun je samenwerken met verschillende stakeholders om het nieuwkomersonderwijs in een bepaald gebied duurzaam neer te zetten? In Utrecht wordt door verschillende organisaties samengewerkt vanuit één gezamenlijke aanpak: een stedelijke doorgaande lijn voor nieuwkomers. Deze aanpak zorgt…
lees meerPO-VO overgang
Dianne May en Edith de Graaff zijn een van de sprekers op de LOWAN-PO studiedagen 2024. Nieuwkomersleerlingen van 11-12 jaar zijn na een jaar nieuwkomersonderwijs niet klaar om naar een vorm van VO te gaan die bij zijn of haar capaciteiten past. Een extra jaar met een (taal)programma op maat helpt de leerling om…
lees meerRuimte geven aan thuistalen in de organisatie (directie/coördinatoren)
Frederike Groothoff is een van de sprekers op de LOWAN-PO studiedagen 2024. Als je meer wilt doen met thuistalen- en culturen in jouw school. Hoe geef je dit dan vorm in het schoolgebouw, het team en in de samenwerking met ouders? In deze presentatie maak je een rondgang door jullie gebouw, jullie schoolkalender en…
lees meerRuimte geven aan thuistalen in de klas
Frederike Groothoff is een van de sprekers op de LOWAN-PO studiedagen 2024. Deze presentatie begint met een korte inleiding waarom je de thuistalen en -culturen van je leerlingen zichtbaar en hoorbaar zou willen maken. Daarna krijg je allerlei voorbeelden aangereikt hóe je dat kunt doen. Van taalmaatjes in de klas of groepsdoorbroken samen spelen…
lees meerNieuwkomers en hechting
Anton Horeweg is een van de sprekers op de LOWAN-PO studiedagen 2024. Op de vlucht. Alles achterlaten. Gevaarlijke situaties meemaken, vijandige mensen tegenkomen. In Nederland vaak keer op keer verplaatst. Hechten aan mensen wordt dan lastig. Als leerkracht kun je deze ‘onthechte’ kinderen die vaak ontregeld onze klas inkomen en onze taal nog niet…
lees meerTaal of toch TOS?
Janneke de Waal is een van de sprekers op de LOWAN-PO studiedagen 2024. Taal is overal, waardoor nieuwkomerskinderen van nature het Nederlands snel op kunnen pikken. Maar soms beheersen kinderen het Nederlands niet zo snel als je zou verwachten. Zou er sprake zijn van een taalontwikkelingsstoornis (TOS)? Tijdens deze presentatie wordt aan de hand…
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?