Categorie item: Sociaal-emotioneel
Young students with refugee background in primary education
Hanneke van Leeuwenstein schreef het proefschrift 'Young students with refugee background in primary education' met de ondertitel 'psychological well-being and second-language learning'. Deze titel, en dan met name ondertitel, maakt zeer nieuwsgierig. Op 10 oktober 2024 verdedigt Van Leeuwenstein haar proefschrift, het gehele onderzoek is nog niet openbaar. Hoofdstuk 1,2,3,5,6 zijn wel al beschikbaar.…
lees meerTrauma en nieuwkomers
Kijk naar de leerlingen, maak contact, heb een vriendelijke houding, en ben bereid om te leren. Elke leerling is anders, en heeft een andere achtergrond. Blijf nieuwsgierig, blijf leren. Dit zijn de leerlingen waard! In het artikel Trauma & Nieuwkomers (bron: Zorg Primair) beschrijft Ria Goedhart dat er soms bijzonder gedrag van leerlingen voort kan…
lees meerDe effecten van een meertalige interventie op zowel de sociaal-affectieve als cognitieve ontwikkeling
Het benutten van de meertaligheid van leerlingen wordt verondersteld bij te dragen aan betere onderwijsresultaten, zowel in termen van sociaal-affectieve als cognitieve uitkomsten. Echter, het is onduidelijk hoe leerkrachten de meertalige achtergronden van hun leerlingen goed kunnen benutten en wat daarvan de effecten zijn. Deze studie onderzocht de effecten van een meertalige aanpak via…
lees meerDe vliegtuigklas
De toenemende diversiteit stelt scholen op de proef. Hoe kunnen we anderstalige kinderen het best helpen met het leren van Nederlands? Hoe ziet een krachtige taalleeromgeving eruit? Kan een school meer een thuis worden, een ‘woonkamerschool’ als het ware, om taal maximaal te stimuleren? En hoe pakken we dat aan? De vliegtuigklas is een…
lees meerNou… dag maar weer
Met afscheid nemen worden we dagelijks geconfronteerd. Als school is het belangrijk dat er een beleid is over hoe hier mee om te gaan. Het ene afscheid is gepland, het andere onverwachts. Hoe ga je hiermee om? Hoe help je kinderen om afscheid te nemen en hoe kan je het kind helpen dat weggaat.…
lees meerWereldreizigers
Wereldreizigers biedt naast een groot aantal lessen veel actuele achtergrondinformatie over jonge nieuwkomers, zoals vluchtelingenkinderen en Midden- en Oost Europese leerlingen. Voor scholen en klassen met alleen nieuwkomersklassen zijn er 10 thema’s te verdelen over ongeveer 20 lessen. Thema’s zijn onder andere: wie ben ik, thuis, feesten en andere belangrijke dagen, spel en spelen, vriendschap en afscheid…
lees meerCries-13
De CRIES-13 is een korte screeningslijst om een posttraumatische stress stoornis (PTSS) bij kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar vroegtijdig te signaleren. Doel Doel van de CRIES-13 is het vroegtijdig signaleren van posttraumatische stress (PTSS) klachten bij kinderen en jongeren. Doelgroep Kinderen van 8 tot 18 jaar die één of meer ingrijpende gebeurtenissen…
lees meerBeeldverhaal over autisme
Met dit beeldverhaal leg je jongeren en hun ouders uit wat autisme is. Ook vertellen we hoe ouders hun kind met autisme kunnen helpen. Dit beeldverhaal is beschikbaar in het Pools, Tigrinya, Arabisch en Nederlands. [link url='https://www.lowan.nl/wp-content/uploads/2021/01/Pools-A4-brochure-Autisme.pdf' target='_blank' icon='arrow']Brochure in het Pools (autisme)[/link] [link url='https://www.lowan.nl/wp-content/uploads/2021/01/Tigrinya-A4-brochure-Autisme.pdf' target='_blank' icon='arrow']Brochure in Tigrinya (autisme)[/link] [link url='https://www.lowan.nl/wp-content/uploads/2021/01/Arabisch-A4-brochure-Autisme.pdf' target='_blank' icon='arrow']Brochure…
lees meerBeeldverhaal over adhd
Met dit beeldverhaal leg je jongeren en hun ouders uit wat adhd is. Ook vertellen we hoe ouders hun kind met adhd kunnen helpen. Dit beeldverhaal is beschikbaar in het Pools, Tigrinya, Arabisch en Nederlands. [link url='https://www.lowan.nl/wp-content/uploads/2021/01/Pools-A4-brochure-ADHD.pdf' target='_blank' icon='arrow']Beeldverhaal Pools (adhd)[/link] [link url='https://www.lowan.nl/wp-content/uploads/2021/01/Tigrinya-A4-brochure-ADHD.pdf' target='_blank' icon='arrow']Beeldverhaal Tigrinya (adhd)[/link] [link url='https://www.lowan.nl/wp-content/uploads/2021/01/Arabisch-A4-brochure-ADHD.pdf' target='_blank' icon='arrow']Beeldverhaal Arabisch (adhd)[/link] [link…
lees meerBeeldverhaal over depressie
Met dit beeldverhaal leg je jongeren en hun ouders uit wat depressie is. Ook vertellen we hoe ouders hun kind met depressie kunnen helpen. Dit beeldverhaal is beschikbaar in het Pools, Tigrinya, Arabisch en Nederlands. [link url='https://www.pharos.nl/kennisbank/?zoeken=beeldverhaal+depressie' target='_blank' icon='arrow']Beeldverhaal in het Pools[/link] [link url='https://www.pharos.nl/kennisbank/?zoeken=beeldverhaal+depressie' target='_blank' icon='arrow']Beeldverhaal in Tigrinya (depressie)[/link] [link url='https://www.pharos.nl/kennisbank/?zoeken=beeldverhaal+depressie' target='_blank' icon='arrow']Beeldverhaal in…
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?
- 1
- 2