main-logo
Vakliteratuur

Vakliteratuur

Vakliteratuur nieuwkomers PO

Young students with refugee background in primary education

Hanneke van Leeuwenstein schreef het proefschrift ‘Young students with refugee background in primary education’ met de ondertitel ‘psychological well-being and second-language learning‘.  Deze titel, en dan met name ondertitel, maakt zeer nieuwsgierig. Op 10 oktober 2024 verdedigt Van Leeuwenstein haar proefschrift, het gehele onderzoek is nog niet openbaar. Hoofdstuk 1,2,3,5,6 zijn wel al beschikbaar.

Reactie Leony Coppens:
👍What a good (and readable!) dissertation Hanneke Leeuwestein has written!
👉 An important conclusion is that there is a reciprocal relationship between Dutch language skills and the trauma-related well-being of pupils. (vertaald: wederkerige relatie tussen Nederlandse vaardigheid / welzijn leerlingen)
👉When students have many symptoms of post-traumatic stress and/or few protective factors, it is important to first focus on safety, relationships and communication in a broad sense. ‘So this is a task (but also an opportunity!) for the teacher.’

Samenvatting hoofdstuk 1-2-3:
In hoofdstuk 1 geeft van Leeuwenstein aan dat onderwijs belangrijk is voor kinderen, en zeker ook voor deze doelgroep. Onderwijs biedt structuur, het helpt ze om Nederland te leren kennen en ze leren andere leerlingen kennen. Leerkrachten zijn belangrijk, zij bieden een veilige leeromgeving en ondersteunen de leerlingen op het sociaal emotionele vlak. (p.3)

Vervolgens geeft ze aan dat ze, voor de start van haar proefschrift, een klein onderzoek heeft gedaan. In dit onderzoek kwam ze erachter dat leerkrachten die veel met deze doelgroep werken aangeven dat leerlingen die getraumatiseerd zijn moeite hebben met een taakgericht oppakken en moeite hebben met leren. Dit maakte haar nieuwsgierig.

De opzet van dit proefschrift: In dit proefschrift gaat hoofdstuk 2-3 over het welzijn en hoofdstuk 5 over het leren van een tweede taal. In hoofdstuk 4 gaat het over de relatie tussen deze 2 (welzijn en taal). In hoofdstuk 6 de samenvatting.

In hoofdstuk 2-3, over welzijn, geeft van Leeuwenstein haar werkwijze aan. Ze heeft gewerkt met de ReBTOSS. In hoofdstuk 3 concludeert ze dat jonge migranten tussen de 4-8 jaar in verhouding tot hun leeftijdsgenoten vaker ‘anxious’, ‘mood distrubing behavior’, ‘problematic social behaviour’, AHDH symptomen en PTSS ervaren. Dit bevestigt eerder onderzoek hiernaar. Van Leeuwenstein geeft aan dat als leerkrachten werken met de leerlingen aan emotie-regulatie, positief zelfbeeld en versterken van sociale vaardigheden dan kunnen ze veel betekenen voor deze leerlingen.

Nieuwsgierig naar de rest van het proefschrift?
Klik op de knop ‘proefschrift’.

 

 

 

 

thumnail

Informatie

  • Auteur(s): Hanneke Leeuwenstein
  • Uitgever:RUG
  • Jaar van uitgave:2024

Deel deze pagina