Vakgebied item: NT2 Lezen
Ster in lezen, Alfa A-B-C
In deze methode ontwikkelen anderstalige jongeren op alfabetiseringsniveau hun leesvaardigheid op plezierige wijze samen met de fictieve leeftijdsgenoten Milka, Rada, Tuu, Mo en Bem, aan de hand van aansprekende teksten. Elke tekst leert nieuwe woorden en biedt gevarieerde verwerkingsopdrachten waarmee de leerlingen hun tekstbegrip bevorderen. De volgende thema's komen in de teksten aan bod:…
lees meerWater bij de melk
Elk verhaal is geschreven op drie niveaus. Daarmee sluiten ze aan bij de verschillende fases van ontwikkeling van de leesvaardigheid, en zijn ze ook heel goed te gebruiken in heterogene groepen. De verhalen zijn eenvoudig geschreven, maar de onderwerpen zijn rijk en bieden taalleerders veel stof tot praten. Ze gaan over list en bedrog,…
lees meerDe omgevallen boekenkast
Cursisten die het Nederlands als tweede taal leren, willen al snel meer dan alleen woordjes leren, oefeningen doen en luistertoetsen maken. Als ze het Nederlands eenmaal behoorlijk onder de knie hebben, verlangen ze naar ‘echte’ romans en verhalen. Natuurlijk is er volop literatuur verkrijgbaar, maar met welke schrijvers kunnen anderstaligen het beste beginnen? De…
lees meerVlot Nederlands
'Vlot Nederlands' is een totaalmethode op B1-naar B2 voor jongvolwassenen. De twaalf hoofdstukken zijn opgesplitst in een deel waarmee in de klas wordt gewerkt aan vooral gespreksvaardigheid en een deel waarmee thuis aan woordenschat, lezen en schrijven wordt gewerkt. Na elk hoofdstuk is er een woordentoets, naar keuze mondeling of schriftelijk, en na elke…
lees meerLezen, hoe doe je dat?
Het doel van "Lezen, hoe doe je dat?" is het ontwikkelen van de leesvaardigheid van niveau A1 naar A2. Cursisten leren onder andere hoe ze met leesstrategieën de belangrijkste informatie uit teksten kunnen halen en hoe ze woordbetekenissen kunnen raden. Ook werken ze aan de benodigde woordenschat op A2-niveau. Ieder hoofdstuk bestaat uit een…
lees meerSamenwerkend lezen in de ISK
Met de methode Samenwerkend lezen in de ISK ontwikkelen de leerlingen vaardigheden die hen in staat stellen om met informatieve schoolboekteksten om te gaan. Dit doen zij niet individueel, maar in kleine groepjes van drie leerlingen. Daarbij krijgen alle leerlingen een eigen rol met bijbehorende taken toebedeeld. Zij zijn zo genoodzaakt om over de…
lees meerDe vier seizoenen – serie leesboekjes voor anderstaligen
Reeks leesboekjes, oplopend van niveau A0 naar A1, oplopend in moeilijkheidsgraad voor anderstaligen met een zeer beperkte kennis van de Nederlandse taal. In elk boekje korte verhalen met verklarende illustraties en voetnoten, eenvoudige zinnen en taalconstructies. Uitermate geschikt om het begrip van het Nederlands te vergroten en de kennis van Nederlandse woorden uit te breiden, ook…
lees meerLeespunt NL – serie leesboekjes voor anderstaligen
Reeks geïllustreerde leesboekjes niveau A2 en B1 met verklaring van moeilijke woorden onder aan de pagina en online mp3's met de voorgelezen tekst. Anderstaligen kunnen hun woordenschat en leesvaardigheid in het Nederlands zelfstandig uitbreiden. De boekjes kunnen zowel los van een leergang als in aanvulling daarop worden gebruikt. Serie Amsteldijk Deze boekjes gaan over de belevenissen van…
lees meerSuperrr
Door het lezen van deze verhalen – over bijbaantjes, vriendschap en verliefdheid - gaat de taalvaardigheid van de leerlingen met sprongen vooruit. De auteur Mirjam Eppinga werkt zelf al jaren op een ISK en schreef eerder ook al andere boekjes en series voor ISK-leerlingen. De serie Superrr bestaat nu uit 10 delen. Rik op…
lees meerWelkom in Nederland
In Welkom in Nederland maken anderstaligen kennis met de Nederlandse maatschappij en kunnen ze zich voorbereiden op het onderdeel ‘Kennis van de Nederlandse maatschappij’ (KNM) van het inburgeringsexamen. Ook wordt er geoefend voor de onderdelen Lezen, Luisteren, Spreken en Schrijven van het Inburgeringsexamen op niveau A2. Welkom in Nederland is een duidelijke, laagdrempelige methode,…
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?