main-logo
Home

Vakliteratuur item: NT2

Focus op VUT

Het VUT-model Het VUT-model (vooruitkijken, voorkennis activeren, uitvoeren en terugkijken) zorgt voor een goede opbouw van je lessen. Focus op VUT gaat specifiek in op de V- en de T-fase van het model. Zowel de theoretische- als de praktische kant van deze fase komen aan bod. Focus op VUT biedt 85 uitgewerkte werkvormen voor…

lees meer

NT2-Cahier Projectmatig werken in het NT2 onderwijs

In de NT2-les zijn taalprojecten zowel een inspirerende afwisseling met de methodische benadering, als een verrijkende aanvulling daarop. Terwijl bij een methodische aanpak de geordende leerstof centraal staat in de les, ligt de focus bij een projectmatige benadering bij de taalleerder zélf. Haar of zijn leerwensen worden bepaald door de struikelblokken die zich voordoen…

lees meer

Spraakwater – werkvormen spreekvaardigheid

Oefenen met spreken is van groot belang voor het verloop van de taalontwikkeling van leerlingen. Tegelijkertijd vraagt het oefenen van spreekvaardigheid in de les veel van taaldocenten. Want hoe krijg je alle leerlingen aan het spreken? Hoe zorg je voor voldoende spreektijd per cursist? En hoe breng je variatie aan? Spraakwater biedt 42 werkvormen…

lees meer

O jee, een NT2-leerling in het praktijkonderwijs. NT2-handreiking voor docenten.

Het praktijkonderwijs heeft te maken met veel instroom van NT2-leerlingen (vanuit zowel de ISK als PO). Zij zitten nog midden in hun tweedetaal-verwervingsproces en moeten hun Nederlandse taalvaardigheid nog verder ontwikkelen. Idealiter doen zij dat zo veel mogelijk in de alledaagse schoolsituaties bij de verschillende vakken in het praktijkonderwijs. Om de NT2-leerling hierbij goed…

lees meer

Alternative ways

Alternative Ways (To Learn A Language) is de naam van een toolkit, ontwikkeld om te voorzien in een andere lesbenadering voor laaggeletterden en langzaam lerenden. De kit is ontwikkeld in het Europese Erasmus+-project met partners uit vier verschillende landen. Als docent kun je met de toolkit eenvoudig een les samenstellen, gevuld met actieve oefeningen…

lees meer

Alle Talen

De reeks van 8 lessen zorgt voor verbinding tussen het Nederlands en de moedertalen van de leerlingen. De kennis en het gebruik van de Nederlandse taal nemen toe, maar ook het vertrouwen, de erkenning, en de onderlinge samenwerking in de multi-etnische klas. Het materiaal is mede ontwikkeld door het Mundus College in Amsterdam, en…

lees meer

Gemeente zegt ik Nederlands leren

Een tweede taal leren is een moeizaam proces, helemaal als je weinig naar school bent geweest, niet meer zo jong bent en er op straffe van een korting op je uitkering toe gedwongen wordt. Said El Haji is behalve schrijver ook NT2-docent. Hij geeft les aan mensen voor wie het Nederlands de tweede taal…

lees meer

Verstaanbaar Nederlands in zeven stappen

'Verstaanbaar Nederlands in zeven stappen' is een leidraad voor de NT2-docent, dat gebruikt kan worden bij elke lesmethode. Elk onderdeel bevat dialogen en oefeningen op 3 verschillende taalniveaus, maar de docent kan als introductie ook een liedje gebruiken, of een tekst uit het eigen materiaal. In de inleiding en de leeswijzer wordt duidelijk beschreven…

lees meer

NT2 cahier Meer doen met lezen

Goed en vlot kunnen lezen is heel belangrijk voor de taalverwerving. In dit cahier worden handvatten geboden om op een speelse en activerende manier de leesvaardigheid te bevorderen. Eerst krijgt u steeds een korte theoretische achtergrond over vaardigheden die het lezen ondersteunen, waarna de praktische uitwerking volgt. Met de meer dan 50 werkvormen maakt…

lees meer

NT2 cahier theater in de les

Spreekvaardigheid is van cruciaal belang voor anderstaligen om goed mee te kunnen doen in de Nederlandse maatschappij. Aandacht voor spreken in de NT2-les is daarom onmisbaar. Toch zullen veel NT2-docenten beamen dat het lastig kan zijn cursisten te laten spreken. Verlegenheid of angst om fouten te maken houdt hen vaak tegen. In dit cahier…

lees meer

Deel deze pagina