main-logo
Nieuws
Ontwikkellijnen

Nieuws

Alle nieuws uit het primair onderwijs

Praktijkvoorbeeld LOWAN-ontwikkellijnen voor kleuters

ontwikkellijn

Dit artikel geeft je inzicht in hoe je met de LOWAN-ontwikkellijnen voor kleuters doelgericht kunt werken. We linken het voorbeeld aan lezen, omdat het bijna kinderboekenweek is.

Nieuwkomer in de reguliere kleutergroep

In dit praktijkvoorbeeld werk je met een kleuter die net in Nederland is en start in jouw reguliere groep. Om doelgericht te werken, gebruik je de LOWAN-ontwikkellijnen voor kleuters.

Stappenplan ontwikkellijn


Stap 1:

Bepaal de beginsituatie op basis van vragen, ontwikkeldoelen van de LOWAN-ontwikkellijnen kleuters en observaties tijdens de eerste weken. De kleuter uit dit voorbeeld is bekend met luistersituaties in de moedertaal (zoals voorlezen en instructies) en reageert non-verbaal op anderen. Vervolgens bepaal je per vakgebied het doorstroomperspectief voor één jaar en plan je de doelen voor de eerste periode.

Stap 2:

Stem het onderwijsaanbod af. In dit voorbeeld lichten we enkele geplande doelen uit:

  • Woordenschat: ‘kan communiceren: verbaal of non-verbaal (in thuistaal)’ en ‘staat open om spelenderwijs nieuwe woorden te leren’.
  • Mondelinge taalvaardigheid: ‘reageert non-verbaal op medeleerlingen’.
  • Geletterdheid: ‘toont plezier in boeken (leesbeleving) en het voorlezen in de thuistaal’.

Hoe laat je dit aansluiten op jouw onderwijsaanbod?

Inzet thuistaal leerproces

Het onderwijsaanbod voor de komende weken is afgestemd op het thema van de Kinderboekenweek: ‘lekker eigenwijs!’. Op prentenboekeninalletalen.nl heb je het prentenboek ‘Idje wil niet naar de kapper’ gevonden. Het boek is voorzien van audiovertaling in de thuistaal van de kleuter. Dit is belangrijk voor het onderwijs aan nieuwkomers. De thuistaal krijgt hierdoor een plek en wordt actief ingezet tijdens het leerproces.

Spelenderwijs leren

Wek de interesse en het plezier in boeken bij de (nieuwkomers)kleuters door op een interactieve manier voor te lezen. Stimuleer de woordenschat door mee te spelen en de kleuters ruimte te geven om de taal te oefenen. Denk bij dit voorbeeld aan een kapsalon die je in het lokaal creëert. Op deze manier laat je (nieuwkomers)kleuters spelenderwijs nieuwe woorden leren en gebruiken.

Stap 3:

Monitor of de nieuwkomerskleuter zich ontwikkelt volgens de geplande doelen.

Stap 4:

Evalueer en stel bij.

Heb je praktische voorbeelden?

Met de LOWAN-ontwikkellijnen voor kleuters werk je doelgericht om het onderwijs zo passend mogelijk op de nieuwkomerskleuter af te stemmen. Daarnaast biedt het richtlijnen voor realistische verwachtingen van het eerste jaar onderwijs in Nederland.

In de LOWAN community worden voorbeelden gedeeld en vragen gesteld. Heb je mooie voorbeelden? Deel ze dan in de community ‘leerlijnen’. Ze helpen we elkaar!

Meer info? Zie ontwikkellijnen

Deel deze pagina