Nieuws
Alle nieuws uit het primair onderwijs
In de schijnwerpers: expertisedeling met vervolgscholen in Apeldoorn
LOWAN zet regelmatig mooie voorbeelden van scholen die expertise delen in de schijnwerper. Deze keer delen we hoe Wereldschool de Vlinder in Apeldoorn bijdraagt aan een doorgaande lijn in onderwijs.
Goede samenwerking begint voor de inschrijving
Als een nieuwkomer start op De Vlinder is de school waarnaar de leerling uitstroomt al bekend. De leerling wordt door een reguliere school aangemeld. Fleur Kraaijkamp, intern begeleider van De Vlinder geeft aan: ‘Dit werkt heel goed. Zo is de vervolgschool voor de leerling al in een vroeg stadium bekend, houden we contact over de ontwikkeling en wordt er bij zorgen over een leerling de vervolgschool in een vroeg stadium betrokken.’
Expertisedeling op verschillende manieren
De reguliere scholen waar de leerlingen naar uitstromen zijn divers. De een heeft veel ervaring met nieuwkomers en de ander weinig. Om de doorstroom van de nieuwkomers zo goed mogelijk te laten verlopen ondersteunt De Vlinder de vervolgscholen op verschillende manieren. ‘Voor alle kinderen willen we dezelfde kansen. Door te zorgen voor een goede doorgaande lijn, dragen wij daar aan bij. De vervolgscholen ondersteunen helpt. We investeren hier als school op verschillende manieren in’, aldus directeur Sanne van Milt.
Leerkrachten kijken mee
‘Eén van de initiatieven is het organiseren van kijkdagen’, vertelt Sanne. Leerkrachten uit het regulier onderwijs kijken mee in de groep op De Vlinder. Zo krijgen ze een beeld krijgen van het onderwijs aan nieuwkomers en de nieuwkomer.
Workshops en instructiefilmpjes
Met regelmaat geven de intern begeleiders van De Vlinder workshops aan leerkrachten van vervolgscholen. ‘We nodigen leerkrachten actief uit en de workshop wordt ook onder de aandacht gebracht via de nieuwsbrief van het Samenwerkingsverband’, geeft Fleur aan. Het samenwerkingsverband kent de vervolgscholen en moedigt de expertisedeling door De Vlinder aan. ‘Juist de leerkrachten willen we voorzien van theoretische kennis, maar ook van praktische tips. Soms zijn kleine aanpassingen zo helpend, dit komt ten goede aan het onderwijs aan onze oud-leerlingen.’ Om dit nog eens extra te ondersteunen heeft de school instructiefilmpjes gemaakt voor de ontvangende scholen. Deze staan in een beveiligde omgeving waar de vervolgschool een toegangscode voor krijgt.
Al deze initiatieven zorgen voor een soepele doorstroom naar de reguliere school.
Ouders horen er bij
De Vlinder richt zich ook op de ouders en creëert ook daar een doorgaande lijn richting het regulier onderwijs. Als ouders bekend zijn met het Nederlandse onderwijs en weten wat er van hen verwacht wordt, heeft dat een positief effect op hun betrokkenheid. Zij kunnen hun kind ondersteunen in het eerste jaar en op de vervolgschool.
De Vlinder organiseert in het eerste jaar met regelmaat ouderbijeenkomsten. ‘Deze worden heel goed bezocht’, geeft Sanne trots aan. ‘We hebben zelfs geregeld dat nieuwe ouders mee kunnen rijden met de bus die hun kind ophaalt’. Daarna kennen ouders de weg en komen ze zelfstandig.
Brugfunctionarissen spelen een belangrijke rol in het creëren van een doorgaande lijn op De Vlinder. Ze helpen ouders hun weg te vinden in het Nederlandse onderwijs, ondersteunen ouders bij uitvouwen van hun sociale netwerk en ondersteunen ouders bij praktische zaken, bijvoorbeeld bij het gebruik van de ouderapp.
Als de nieuwkomer uitstroomt naar het reguliere onderwijs blijft de brugfunctionaris gekoppeld aan het gezin. Wat voor de ouders en voor de nieuwe school erg prettig is. Het zorgt voor een goede landing van de leerling èn de ouders. Dit initiatief wordt ondersteund door het Samenwerkingsverband van Apeldoorn en de gemeente Apeldoorn. Ook stelt de gemeente cultuursensitieve tolken beschikbaar waar scholen ten allertijden een beroep op kunnen doen. Hierdoor verloopt de communicatie goed.
Blik op de toekomst
Met de blik op de toekomst ziet De Vlinder nog voldoende kansen. Zo hebben ze de ambitie om een expertisecentrum neer te zetten voor de gemeente Apeldoorn. Om zo hun expertise te delen en scholen op een laagdrempelige manier praktisch te ondersteunen. ‘Wij zien het als een verantwoordelijkheid van nieuwkomersscholen om kennis te delen, zodat nieuwkomers gelijke kansen krijgen. Met één jaar taalschool alleen lukt dat niet, daar hebben we de reguliere scholen ook hard bij nodig,’ aldus Sanne. Meer informatie over De Vlinder lees je hier.
Meer voorbeelden lezen over expertisedeling?In de schijnwerper
Dit artikel is deel van de serie ‘in de schijnwerper‘. Hierin delen we mooie voorbeelden uit de praktijk. Wil je ook graag in de schijnwerper? Neem contact met ons op.