Media item: Webinar
Webinar ‘Uitstroomperspectief PO-VO’
In dit webinar krijg je informatie over wat het verschil is tussen een door- en uitstroomperspectief in het nieuwkomersonderwijs. Daarnaast uitleg om aan de hand van de LOWAN-leerlijnen 3-8 en de ISK-leerlijnen het uitstroomniveau te bepalen en verkennen we het belang van het leveren van maatwerk. Aansluitend bekijken we een aantal voorbeelden van hoe…
lees meerWebinar ‘Ontwikkellijnen Nieuwkomers kleuters’
Dit schooljaar ontwikkelden we onder leiding van Saskia Versloot (taalkundige IJsselgroep) samen met een groep experts uit het nieuwkomersonderwijs, ontwikkellijnen voor kleuters. In dit webinar kom je meer te weten over de visie achter deze ontwikkellijnen en krijg je inzicht in hoe deze ontwikkellijnen in de praktijk kunnen worden ingezet.
lees meerWebinar ‘Doorstroom gezien vanuit de reguliere school’
Hoe start je met tweedejaars nieuwkomers en hoe zorg je ervoor dat de leerling sprongen blijft maken in het leerproces? In deze webinar, gegeven door Karin van Dijk van LOWAN-PO wordt antwoord gegeven op al deze vragen.
lees meerWebinar ‘Doorstroom gezien vanuit de nieuwkomersvoorziening’
Hoe bepaal je of een leerling kan doorstromen en wat is er allemaal nodig voor een goede overgang naar de reguliere school? In deze webinar, gegeven door Lenneke Grobbe van LOWAN-PO wordt antwoord gegeven op al deze vragen.
lees meerGrammaticale leerlijn bij Wereld vol Woorden
Hanna Kuijs deelt haar kennis over de grammaticale leerlijn die zij, met ondersteuning van leerkrachten in het veld, heeft ontwikkeld. Deze grammaticale leerlijn kan naast Wereld vol Woorden thematisch gebruikt worden.
lees meerRekenkisten voor nieuwkomers
Goede materialen en leerlijnen die je kan inzetten naast je methode. Deze rekenkisten zijn gemaakt samen met het ABC en teamleden die in het nieuwkomersonderwijs werken.
lees meerLOWAN lunchlezing: beginsituatie vaststellen en achtergrond meenemen
Deze lunchlezing zal focussen op de vraag: Hoe zou de beginsituatie kunnen worden beoordeeld om voldoende informatie te krijgen om het leren op te bouwen vanuit de achtergrond van de leerlingen? Om deze vraag te beantwoorden delen we internationale voorbeelden uit Vlaanderen, Franstalig België en Frankrijk. We hopen dat dit jullie inspiratie geeft voor…
lees meerLezen met begrip
Hanna Kuijs is leerkracht van een nieuwkomersklas. Daarnaast kennen jullie Hanna wellicht van de semantiseerfilmpjes van Wereld vol Woorden of van de taaldenkgesprekken. In deze webinar neemt Hanna ons mee de praktijk in. Zij laat zien hoe zij ‘Lezen met begrip’ aanpakt in haar groep. De leerlingen waarmee ze werkt zijn ong. 20 weken…
lees meerTrauma- en kindkenmerken
Trudy Mooren is naast klinisch psycholoog bij Arq/Centrum ’45 ook onderzoeker bij de Universiteit van Utrecht. Trudy Mooren zet uiteen welke gedragskenmerken leerlingen kunnen vertonen als ze last hebben van PTSS. Tevens deelt Trudy bevindingen van het onderzoek waar ze nu mee bezig is.
lees meerWereld vol Woorden
Wereld vol Woorden is een methode voor de mondelinge taal. Het is geschreven voor de doelgroep van 6-12 jaar die korter dan een jaar in Nederland is. Binnen Wereld vol Woorden zijn twee aanpakken. Hier is voor gekozen zodat een school een aanpak kan kiezen die bij hun visie past. Maaike Dalhuisen (CED) en…
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?