Media item: Presentatie
Een Expatkind in de klas
Deze workshop zit vol met praktijk voorbeelden en tips en tricks die je direct kan toepassen in de klas. Tijdens de sessie wordt er gesproken over: Waarom maken expats deze keuze? Het expatkind in de klas, wat kun je verwachten? Culturele verschillen, onderlinge waardeverschillen. Hoe hier mee om te gaan? Verwachtingen van ‘expat ouders’.…
lees meerThuisbetrokkenheid: kansen in contact met ouders
Van alle vormen van ouderbetrokkenheid heeft thuisbetrokkenheid het grootste effect op de cognitieve en sociale-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Hoe kunnen leraren de ouders in het nieuwkomersonderwijs daarbij ondersteunen? In deze workshop achtergronden over het waarom, maar vooral veel inspirerende voorbeelden van het hoe.
lees meerCulturele sleutelpersonen bij de school
De toenemende diversiteit zorgt voor nieuwe uitdagingen op scholen. Wij nemen je mee in een manier waarop onderwijsprofessionals ondersteunend kunnen worden bij het dichter bij elkaar brengen van de twee werelden: de school- en de thuiscontext. Een onmisbare, structurele en preventieve schakel die school, de meertalige ouders en de buurt dichter bij elkaar kan…
lees meerAlle vragen over nieuwkomers – vragen die we lastig vinden om hardop te stellen
Heb jij dat ook weleens.. – Dat je je afvraagt of de leerlingen (en hun ouder(s)) in jouw klas eigenlijk wel gemotiveerd zijn om Nederlands te leren? – Dat het gedrag van sommige leerlingen alle kanten opvliegt en dat je je afvraagt waarom je door één leerling de grip op de groep weleens verliest?…
lees meerIk heb een nieuwkomer in mijn reguliere groep
Dit webinar is voor leerkrachten op de reguliere school die een eerstejaarsnieuwkomer in de klas hebben. In dit webinar zullen wij de leerkrachten meenemen in de weg die de nieuwkomerleerling aflegt om tot leren te komen en hoe ze de Nederlandse taal leren. Wij zullen handvatten bieden om deze leerlingen van zo goed mogelijk…
lees meerDeze nieuwkomersleerling is nog niet klaar voor het VO
Vaak is jouw 11-12 jarige leerling na 1 jaar nieuwkomersonderwijs, niet klaar om naar een vorm van VO te gaan die bij zijn of haar capaciteiten past. Een extra jaar met een (taal)programma op maat helpt de leerling om dat niveau wél te behalen.
lees meerNieuw in nieuwkomersonderwijs: Hoe stel ik een beginsituatie?
Waar je aan moet denken wanneer je een nieuwkomer bij jou in de klas krijgt? Wat zijn de eerste stappen, wat is het belang van een intake en wat bied je deze leerlingen aan? Welke doelen stel je?
lees meerNieuwe leerlijnen – uitgaan van leerdoelen
In het nieuwkomersonderwijs maken leerlingen een grote ontwikkeling door met oog op de overstap naar het regulier onderwijs. Welke stappen moeten leerlingen inhoudelijk gedurende een jaar zetten? Welke doelen moeten in het onderwijsaanbod behandeld worden? Met de nieuwe leerlijnen presenteren we een denkwijze waaruit we redeneren vanuit leerdoelen en aanbod in het onderwijs.
lees meerIk heb een nieuwkomerskleuter of Oekraïense kleuter in de klas
Met een uitdagende en gevarieerde speelleeromgeving verrijk je het spel. Maar hoe zet je deze omgeving neer voor een leerling die nieuw is in Nederland, die uit een land komt waar oorlog is, die nog nooit op een stoel heeft gezeten? Hoe ga je om met grote verschillen? En dan wil je ook nog…
lees meerIk heb een nieuwkomer of Oekraïense leerling in de klas
In deze praktische webinar vertellen medewerkers van LOWAN-PO waar je aan moet denken wanneer je een nieuwkomer/leerling uit Oekraïne bij jou in de klas krijgt. Wat zijn de eerste stappen, wat is het belang van een intake en wat bied je deze leerlingen aan?
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?