Media item: Presentatie
Hoe zet je ondersteuning zo effectief mogelijk in?
Ondersteuning van meerjarige nieuwkomers op de (speciale) basisschool werkt alleen effectief en efficiënt als er een plan gemaakt wordt. Zelden heeft de leerling alleen woordenschataanbod nodig. Er is zoveel meer dat om de hoek komt kijken, als je wilt dat kinderen optimaal profiteren van het aanbod in de reguliere school. Hoe zorg je ervoor…
lees meerZorgcyclus in het nieuwkomersonderwijs
Door een goede zorgcyclus zorgen we dat alle leerlingen een passend aanbod krijgen. Welke toetsen zet je in? Toets je om de 10 of 13 weken? Waar noteer je de toetsgegevens? Hoe analyseer je en waar let je op? Welke doelen stel je voor de leerlingen? Wanneer stel je de doelen wel/niet bij? Hoe…
lees meerNieuw inspectiekader
Sinds dit schooljaar is er een nieuw inspectiekader. Waar kijkt de inspectie naar binnen de kader? Wat wordt er verwacht van een nieuwkomerslocatie? Naast het informeren is het ook mogelijk om dilemma’s en uitdagingen voor te leggen.
lees meerLeerlijnen: opzet en inhoud
In het nieuwkomersonderwijs maken leerlingen een grote ontwikkeling door met oog op de overstap naar het regulier onderwijs. Welke stappen moeten leerlingen inhoudelijk gedurende een jaar zetten? Welke doelen moeten in het onderwijsaanbod behandeld worden? In nieuwe leerlijnen voor het nieuwkomersonderwijs, voorheen leerlijnen Emmen/Haarlem, wordt beschreven wat leerlingen stapsgewijs moeten kunnen en weten. De…
lees meerWonderwoordenwinkel voor het brein
Kinderen die grote veranderingen in hun leven moeten verwerken kunnen in de klas ingewikkeld gedrag vertonen. Nieuwe dingen leren is dan lastig. Niet zo gek, want hetzelfde brein waarmee we leren, verwerkt ook onze gevoelens én stuurt ons gedrag aan. Deze workshop geeft je taal, tips en tools, waarmee je kinderen kunt helpen hun emoties…
lees meerClose reading met nieuwkomers
Close reading met nieuwkomers. De basis voor kinderen om het begrijpend lezen weer leuk te gaan vinden. In deze introductiebijeenkomst maak je een eerste kennismaking met close reading. Samen gaan we op zoek naar de basis van het close reading en hoe een les opgebouwd wordt. Ook zal ik voorbeelden van een les close…
lees meerPraktische sessie klankonderwijs
Deze workshop is bedoeld voor leerkrachten die relatief nieuw zijn in het nieuwkomersonderwijs. We bespreken de basis van klankonderwijs: klanken, klemtoon en zinsintonatie. Wanneer bied je deze aan? En hoe? Na afloop van de workshop ben je je bewust van het belang van klankonderwijs, weet je hoe je een klankles opbouwt en waar in…
lees meerIeder kind heeft iets te vertellen
In deze praktische workshop maak je kennis met de taalronde: een methodiek die de taalontwikkeling stimuleert. In de taalronde vertellen kinderen over hun eigen ervaringen. Alle taaldomeinen komen aan bod: vertellen, luisteren, tekenen en schrijven wisselen elkaar af en versterken elkaar. Onze ervaring is dat de taalronde juist voor nieuwkomers een laagdrempelige manier kan…
lees meerInclusief, taalgericht Natuur- en Techniekonderwijs
In deze presentatie leer je meer over hoe je zaakvakonderwijs kunt geven waaraan alle leerlingen, ongeacht hun taalachtergrond, kunnen deelnemen, door een gerichte focus op vaktaal en taalontwikkeling. We geven je een inkijkje in pas gepubliceerd online scholingsmateriaal. Met goede taal-ondersteuning en ruimte voor thuistalen kan iedereen meedoen met de natuur & techniekles!
lees meerGrammaticale leerlijn bij Wereld vol Woorden
Nu nog volop in ontwikkeling, maar in maart klaar: grammatica-aanbod bij de thema’s van Wereld vol Woorden. Met betekenisvol, gedifferentieerd aanbod rondom NT2-grammatica haal je nog meer uit je thematische taalonderwijs. In deze workshop neemt Hanna Kuijs je mee in het leerstofoverzicht grammatica dat is ontwikkeld met collega’s uit het veld. Na de workshop…
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?