main-logo
Home

Leerniveau item: Route 3

Focus op Taal

Focus op taal is een basisboek voor docenten Nederlands als tweede taal. Het boek verbindt informatie over het Nederlandse taalsysteem op een heldere en praktische wijze met taal leren en met taaldidactiek. Iedere NT2-docent of taalvrijwilliger die werkt met cursisten van niveau 0 tot niveau A2, kan het gebruiken. Ook ervaren lesgevers kunnen van Focus op taal profiteren…

lees meer

Sterk aan het werk

Sterk aan het werk kan naast andere NT2-taalmethodes gebruikt worden om cursisten vanaf niveau A2 voor te bereiden op of te ondersteunen in hun stage of werk. Het is ook geschikt voor studenten aan een mbo-opleiding op niveau 1 en 2 die extra ondersteuning kunnen gebruiken op het gebied van taal en sociale competenties.…

lees meer

LEES MEE>> NT2

Een nieuwe leesmethode, speciaal ontwikkeld voor leerlingen in de ISK. De methode bestaat uit een aantrekkelijk tekstenboek in de vorm van een glossy magazine. De teksten beginnen eenvoudig en lopen op van de CEFR-niveaus A2 en B1 naar het soort teksten dat de leerlingen in het reguliere onderwijs zullen gaan lezen. Bij het tekstenboek hoort een…

lees meer

Aan de slag!

Aan de slag! maakt cursisten wegwijs op het gebied van instanties en regelgeving, en betrekt daar expliciet de Nederlandse cultuur bij. Het geeft informatie en tips voor wie een baan zoekt, een baan heeft, een baan is kwijtgeraakt of een eigen bedrijf gaat beginnen. Al lezend en werkend aan de opdrachten maken de cursisten een…

lees meer

Actief met taal

In Actief met taal bieden de auteurs ruim zestig verschillende werkvormen aan die als inspiratiebron voor de (aspirant-)taaldocent kunnen dienen. De werkvormen zijn gerubriceerd en voorzien van labels die de vaardigheid, het taalniveau en de groeperingsvorm aanduiden, zodat een geschikte werkvorm gemakkelijk te vinden is. Ook worden variatiemogelijkheden en didactische tips gegeven.

lees meer

Dictoglos

Dictoglos is een werkvorm voor het taalonderwijs, waarbij de interactie tussen taalleerders centraal staat en verschillende taalvaardigheden tegelijkertijd worden geoefend. Naar aanleiding van een luisteroefening maken cursisten, in overleg met elkaar, een grammaticaal en lexicaal correcte reconstructie van een tekst. De werkvorm is te gebruiken voor alle soorten taalonderwijs, ongeacht de doeltaal en de…

lees meer

Schrijven in Nederland

Basiscursus schrijven 0-A1 voor anderstalige volwassenen die al wel op A1 kunnen spreken. De cursist leert de eerste Nederlandse woorden en zinnen en de beginselen van de Nederlandse grammatica. Oefenen met een basiswoordenschat rond thema’s zoals familie, eten, gezondheid en werk. Zinnen, briefjes en e-mails schrijven en formulieren invullen. Met eenvoudige instructies, herhaling, voorbeelden…

lees meer

Handboek NT2

Het Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs biedt NT2-docenten een uitgebreid overzicht van het taalonderwijs Nederlands aan anderstaligen: van taalverwerving tot didactiek, van alfabetisering tot toetsing en van uitspraak tot woordenschat- en grammaticaonderwijs. De eerste drie hoofdstukken gaan in algemene zin over hoe je het Nederlands als tweede taal leert en onderwijst.…

lees meer

Krant en Klaar

In Krant en klaar verschijnen wekelijks 4 artikelen in eenvoudige taal. De artikelen gaan over belangrijke en actuele zaken die om ons heen gebeuren, zoals de klimaatverandering en de digitalisering. Het zijn vooral teksten, soms zitten er lesopdrachten bij.

lees meer

Leren spreken

Leren spreken geeft de aanzet voor een systematische organisatie van spreeklessen. In de eerste hoofdstukken wordt ingegaan op de eisen waaraan spreekonderwijs moet voldoen, de vaardigheden die nodig zijn bij het spreken en het niveau van de spreektaal. Vervolgens staat de lespraktijk centraal: de praktische invulling van de spreekles, het geven van feedback en het…

lees meer

Deel deze pagina