main-logo
Leerlijnen ISK
Themapagina

LOB

Focus op LOB. Lesmateriaal voor de ISK is beschikbaar. Binnenkort meer info door samenwerking met landelijk LOB expertisepunt.

serie video's

'Na de ISK' - gesprekken over loopbaan

In de serie ‘Na de ISK’ vertellen jongeren over hun loopbaan na de ISK: welk pad hebben zij bewandeld en welke uitdagingen kwamen ze daarbij tegen? De video’s kunnen worden ingezet voor loopbaanoriëntatie (LOB) op de ISK en geven gezamenlijk een realistisch beeld van de verschillende mogelijkheden na de ISK.
Bij iedere aflevering kun je ook kiezen voor een korte versie.

Aflevering 1

In aflevering 1 vertelt Nice uit Ghana over zijn loopbaan. Door een positieve houding, een bijbaan en het serieus volgen van zijn opleiding werkt hij nu bij de Universiteit Utrecht als ICT-medewerker.

Aflevering 1 korte versie

Aflevering 2

In aflevering 2 vertelt Ashot uit Armenië over zijn loopbaan. Hij wilde geneeskunde studeren, maar kwam er achter dat hij dit niet zou halen. Hij vond een manier om met de tegenslag om te gaan en is zelfs weer terug op zijn route naar de medische wereld.

Aflevering 2 korte versie

Aflevering 3

In aflevering 3 vertelt Raihana uit Afghanistan over haar loopbaan tot nu toe. Ze deelt haar zoektocht en benadrukt hoe belangrijk het is dat je verbinding zoekt met de Nederlandse maatschappij: via de taal, via vriendinnen en via werk. Ze volgt nu een opleiding in Travel en Hospitality.

Aflevering 3 korte versie

Aflevering 4

In aflevering 4 vertelt Aziz uit Syrië over zijn loopbaan. Hij werd verliefd op de camera en kreeg de kans om fotografie te studeren. Aziz benadrukt het belang om alle kansen aan te pakken en ‘los te gaan’, hij had allerlei soorten bijbanen en deed veel vrijwilligerswerk. Zo zag hij steeds beter hoe Syriërs ook iets moois kunnen brengen in de Nederlandse maatschappij.

Aflevering 4 korte versie

Aflevering 5

In aflevering 5 vertelt Polina uit Rusland over haar loopbaan. Ze is nu twintig jaar in Nederland en vertelt hoe belangrijk de ISK voor haar is geweest in het begin. Polina is nu een videokunstenaar en moedigt ISK-leerlingen aan om goed te kijken naar hun passie, om daarvoor te gaan.

Aflevering 5 korte versie

LOB

LOB-gids 'Van ISK naar MBO, welke opleiding kies je?'

Dit LOB-lesmateriaal is voor ISK-leerlingen tijdens hun schakelfase naar het mbo. Het is bedoeld om er in een ISK-schoolomgeving, begeleid door een docent, mentor, decaan of loopbaanadviseur, mee te werken.

Hoe kies je een opleiding die bij je past? Alles wat je moet weten over het mbo. Welke Entree en niveau 2-3-4 opleidingen heb je?
Met verhalen en filmpjes van ISK-leerlingen, mbo-informatie, stages en werk.
Tips over handige websites, studiekeuze, ouderbetrokkenheid, open dagen, proefstuderen en meelopen op het mbo, kans op werk, aanmelden en intake op het mbo.

Deze gids is gratis te downloaden en alleen in digitale vorm maximaal te gebruiken met de filmpjes, verhalen van leerlingen, links en handige websites!
Bij deze gids is ook een lespakket met opdrachtkaarten gemaakt alsmede een bijbehorende docentenhandleiding.

LOB gids Van ISK naar MBO (digitaal gebruik aanbevolen)

Opdrachtkaarten bij lespakket
Het lespakket bij de LOB-gids Van ISK naar MBO bestaat uit tien opdrachtkaarten. Elke opdrachtkaart bevat een aantal opdrachten waaraan leerlingen in de klas en deels ook buiten de klas kunnen werken. De opdrachten zijn zo kort en overzichtelijk mogelijk gehouden, zodat er voldoende tijd overblijft voor de introductie, uitwerking en begeleiding ervan. Ook is gebruikgemaakt van een diversiteit aan werkvormen, waardoor leerlingen worden uitgedaagd ermee aan de slag te gaan.

Lespakket opdrachtkaarten

Zowel de opdrachtkaarten als de docentenhandleiding staan op de site van LOWAN en kunnen gedownload en geprint worden. De linkjes in de opdrachtkaarten kunnen alleen op de computer worden bekeken. Ze staan ook in de gids.
Leerlingen kunnen niet zelf met de opdrachtkaarten aan de slag gaan. Ze hebben hierbij hulp nodig van docenten die de opdrachten inleiden, van een context voorzien en leerlingen aanzetten tot actie en reflectie. De opdrachtkaarten kunnen individueel, in kleine groepjes of met de hele klas worden gemaakt. Hier en daar worden hiervoor wel suggesties gedaan, maar het is aan jou om een keuze te maken. Sommige opdrachten kunnen ook als huiswerk worden meegegeven.

Docentenhandleiding Lespakket
Loopbaangroep

Focus op LOB in de ISK - Presentatie Studiedag LOWAN-vo 2019

Nard Kronenberg noemt het betekenisvol leren, er is geen goed, er is geen fout, ga uit van de ervaringen van leerlingen, ben nieuwsgierig. Voorbereiden op een leven lang ontwikkelen en een altijd veranderende samenleving en arbeidsmarkt. LOB is van laten kiezen/ontwikkelen naar leren kiezen/ontwikkelen. Leren om de regie te nemen in de loopbaan/keuzes. Laat dit in het onderwijs inbedden en begin er op tijd mee.

Plenaire bijdrage
Workshop LOB

Video's
15 - 11 - 2020

De ISK en het Nederlandse onderwijssysteem

Wil je de ISK leerling en de ouders wegwijs maken in het Nederlandse onderwijssysteem? Maak dan gebruik van deze video’s. In vele talen beschikbaar.

Meer lezen
'De start van een nieuw begin', serie ouders en kind
22 - 02 - 2022

‘De start van een nieuw begin’, serie ouders en kind

In de serie ‘De start van een nieuw begin’ reflecteren ouders en hun kinderen op de eerste jaren van hun periode op de ISK en het Nederlandse onderwijs. 

Meer lezen
LOB

Landelijk LOB Expertisepunt

LOWAN is een samenwerking aangegaan met Expertisepunt LOB.
Komende jaren werken we het thema LOB verder uit.

Ben je werkzaam op een ISK en wil je ook aan de slag met LOB? Neem dan contact op met de regiocontactpersoon van het Expertisepunt LOB in jouw regio.

LOB als rode draad in alle vakken ISK
Workshop op studiedag LOWAN-vo
LOB helpt jongeren bij hun persoonlijke ontwikkeling, om meer beeld te krijgen van het werkveld en bij het vinden van een passende vervolgopleiding. Voor ISK leerlingen is dit zeker belangrijk!

Wat hebben leerlingen nodig en wat is de rol die alle docenten kunnen (en moeten) spelen bij loopbaanontwikkeling. Tips en handvatten om docenten te enthousiasmeren en te betrekken bij LOB. Concrete opdrachten en praktijkvoorbeelden om op een laagdrempelige manier LOB in vak-lessen te integreren.

Presentatie workshop

Anderen bekeken ook

Doorstroom MBO

In gesprek over doorstroom ISK - MBO

Regelgeving

Samenwerking ISK-VAVO-MBO

Deel deze pagina