Op zoek naar een studie of cursus?
Het verdiepen in een onderwerp kan erg leuk zijn! Hieronder cursussen over NT2, traumasensitief werken en nog veel meer.
Cursus- en studieaanbod
In onze agenda staan vele cursussen en bijeenkomsten. Echter, sommige cursussen worden op locatie gegeven en zijn niet gebonden aan een data. Vandaar ook een cursus- en studieoverzicht met relevantie tot het nieuwkomersonderwijs.
Kennis versterken: NT2
Cursus over taalverschijnsels
- Binnen 2 dagen weet u hoe u de aanpak Zien is Snappen in kunt zetten om structureel Nt2-lessen te geven vanaf groep 1 t/m 8.
- U leert hoe u Nederlandse taalverschijnselen kunt aanbieden aan anderstalige leerlingen via de aanpak van Zien is Snappen
NT2 aan nieuwkomers
- Deze cursus richt zich op leerkrachten die een of enkele nieuwkomers in de klas hebben en nog geen of weinig ervaring hebben met het onderwijs aan nieuwkomers. Voor leerkrachten van AZC-scholen of taalklassen is deze cursus minder geschikt.
- Voorafgaand aan deze cursus kun je de cursus Nieuwkomers in de klas volgen.
Training 'De Bovenkamer'
- In één dagdeel maak je kennis met de materialen en werkwijze van De bovenkamer en de overige dagdelen ga je aan de slag met de toepassing.
- Hoe je leerlingen, anderstalig én Nederlandstalig, plezier krijgen in het vak ‘taal’ .
- Hoe je je taalmethode toegankelijker kunt maken voor anderstalige leerlingen.
NT2 voor onderwijsassistenten
- Je kent de belangrijkste verschillen tussen het leren van een eerste taal en een volgende taal.
- Je weet wat goed NT2-onderwijs is.
- Je weet welke doelen het NT2-onderwijs heeft.
- Je kent het belang van klankonderwijs.
Prentenboeken inzetten
- In één dagdeel kennis maken met de materialen en werkwijze van WIP : 80 woorden per week en een uur max per dag.
- Met een geliefd prentenboek in uw achterhoofd ziet u leren hoe, wat en waarom WIP noodzakelijk is
- Hoe u uw geliefd prentenboek kunt inzetten.
Taaldenkgesprekken met NT2-leerlingen
- Stimuleer de mondelinge taalontwikkeling met uitdagende taaldenkgesprekken.
- Van praktijkvoorbeelden naar je eigen praktijk.
- Film een gesprek en krijg gerichte feedback.
- Een combinatie van online leren en live bijeenkomsten.
Training Zien = Snappen
Heb jij ook kinderen in de klas voor wie het Nederlands niet de enige of eerste moedertaal is? En vind je het belangrijk te leren omgaan met hun specifieke moeilijkheden in de Nederlandse taal zoals goed gebruik van lidwoorden, aanwijzende voornaamwoorden, zinsopbouw of woord- en zinsintonatie?
Cursus Horen, Zien en Schrijven
- In één dagdeel met je team kennis maken met de materialen en werkwijze van HZS
- Met de NT2-didactiek in je achterhoofd leren hoe u de materialen gebruikt
- Informatie over opbouw en inzet HZS
Taalverwerving, meertaligheid en NT2
De nadruk in deze opleiding ligt op het verwerven van de taal. Je krijgt inzicht in de spraak-taalverwerving bij leerlingen die de Nederlandse taal als eerste of als tweede taal leren. En je leert hoe een goede taalbevordering er in de klas uitziet. Daarbij gaat het naast de didactiek en het aanbod ook om visie op goed taalonderwijs.
Begrijpend luisteren, begrijpend lezen
Begrijpend luisteren, begrijpend lezen
In deze post-bachelorcursus gaan we in op het begrijpend leesonderwijs. Recent literatuuronderzoek laat zien hoe we begrijpend leesonderwijs kunnen geven waarbij leerlingen betrokken zijn én met begrip leren lezen. Daarbij speelt een aantal elementen een belangrijke rol, zoals achtergrondkennis, leesmotivatie en lezen en praten over teksten. Jij leert hoe jij en je leerlingen het meeste uit jouw lessen begrijpend lezen halen.
Nieuwsbegrip met nieuwkomers
Tijdens het lezen van teksten komen de leerlingen onbekende woorden tegen. Zij moeten zich die onbekende woorden eigen zien te maken. Nieuwsbegrip helpt daarbij. In deze cursus leer je hoe je Nieuwsbegrip Nieuwe Stijl kunt inzetten bij het leren van woorden en bij het achterhalen van woordbetekenissen.
Rekenen met nieuwkomers
Rekenen met nieuwkomers
- Bepalen van het instapniveau van leerlingen
- Gewenperiode (rekenspellen, rekenwoorden en begrippen, getallen)
- Leerlijnen rekenen en referentieniveaus
- Organisatie van het rekenonderwijs aan nieuwkomers
Begeleiding implementatie rekenkist
Hoe kom je met nieuwkomers leerlingen op een effectieve manier tot realistisch rekenen en leer je ze te rekenen met inzicht in context? Dianne Roerdink, van het ABC in Amsterdam, denkt graag mee m.b.t. inzet van rekenkisten.
Persoonlijke ontwikkeling
Vergroot je werkgeluk
Hoe zou het zijn als je balans voelt tussen zorg voor jezelf en ontspannen lesgeven? Zeker nu je in deze roerige tijden nieuwkomers begeleidt is het belangrijk dat je zelf de regie houdt over je werkgeluk. De nieuwe e-learning Vergroot je Werkgeluk op School bevat dan ook een speciale module Lesgeven aan nieuwkomers. Voor NT2-leraren, zij-instromers en voor iedere leraar die een nieuwkomer in de klas heeft. Met theorie, tips en tools om je te helpen traumasensitief les te geven
Sociaal emotionele ontwikkeling
Trauma sensitief lesgeven
- Wat is trauma?
- Welke effecten heeft trauma op de ontwikkeling en het gedrag van kinderen/ jongeren?
- Wat kan mijn rol als leerkracht/ docent zijn in het leven van getraumatiseerde jongeren?
Versterken veerkracht
Veerkracht is de mogelijkheid van kinderen en jongeren om op een goede manier om te gaan met stressvolle gebeurtenissen. Werken aan veerkracht zorgt ervoor dat kinderen en jongeren makkelijker door het leven gaan. Hoe rust je kinderen en jongeren uit met veerkracht?
Leren meedoen voor jonge nieuwkomers
De cursus dekt de volgende gebieden:
- Spelstimulering
- Beginnende tweede taalverwering
- Interculturele communicatie