main-logo
Vakliteratuur

Vakliteratuur

Vakliteratuur nieuwkomers PO

Scaffolding learning, scaffolding language

Een praktisch boek vol met tips voor leerkrachten die een reguliere klas hebben met een aantal NT2 leerlingen.
Hoofdstukken gaan over:

  • Scaffolding taal en leren
  • Gesprek in de klas
  • Van praten naar geschreven taal
  • Lezen in een 2e of 3e taal
  • Leren van een taal: leren door een taal, leren over een taal en integreren in je dagelijkse praktijk

Het boek geeft tips voor zowel de leerling die net nieuw in Nederland is maar ook voor leerlingen die er al langer zijn. Deze tips kan je toepassen voor zowel de reguliere als de NT2 leerling.

Een voorbeeld uit hoofdstuk 3. Gibbons geeft aan dat als je groepjes leerlingen samen laat werken dan zou taal een voorwaarde moeten zijn voor de oefening.

Stel de oefening gaat over insecten. Je geeft iedere leerling een plaatje van een insect. Je maakt de oefening nu zo dat leerlingen zich uitgedaagd voelen en uitgenodigd om te praten. Dus niet, praat maar over insecten. Maar bijvoorbeeld: ‘ontdek de verschillen’. Leerlingen houden het plaatje voor zichzelf en moeten er achter zien te komen wat de verschillen zijn tussen hun plaatje en die van de ander.

Informatie over Scaffolding van Universiteit Utrecht.
Filmpje over scaffolding van Leerkracht24

thumnail

Informatie

  • Auteur(s): Pauline Gibbons
  • Uitgever:Heinemann
  • Jaar van uitgave:2014

Deel deze pagina