main-logo
Blogs
Blog 8

Aandacht voor leerlingen is voorwaarde Nederlands leren

Zo goed mogelijk doorgaan met het Nederlands leren! Denken in mogelijkheden en kijken naar wat er kan.

Joanne Vuijk-Koudijzer
01 - 06 - 2020

We gaan weer een nieuwe fase in

Joanne Vuijk-Koudijzer is teamleider ISK Barneveld en heeft op meerdere studiedagen van LOWAN-vo workshops over differentiëren verzorgd.

We zijn er klaar voor!
Weken van voorbereiding en overleg over de hygiëne, regels, organisatie, communicatie en lesinhoud en nu is het zover!

Doelen:
Vanaf 2 juni gaan we alle leerlingen weer elke dag zien. Ze komen elke dag 1,5 uur naar school. Onze doelen:

 

– Ritme voor de leerlingen.
Door elke dag op hetzelfde tijdstip naar school te gaan, krijgen de leerlingen weer ritme en is er meer structuur.
– De leerlingen elke dag zien.
Wij zijn elke week bij de leerlingen langs geweest en merkten dat dat toch anders was dan via beeldbellen de leerlingen spreken. Een aantal leerlingen is flink aangekomen en anderen kregen steeds meer kringen om hun ogen. Door elke dag naar school te gaan, zien we de leerlingen meer en hebben we iets meer tijd om hen te spreken.
– Per route en doelgroep hebben we doelen opgesteld.
Zo zijn aandachtspunten voor het MBO: uitleg studiefinanciering, een presentatie kunnen geven en computervaardigheden. Voor leerlingen die naar het VO gaan, werken we uit de boeken die zij volgend jaar krijgen, zodat ze alvast kunnen wennen aan de methode, maar ook leren ze meer schooltaalwoorden en instructiewoorden, zodat ze straks weten wat ‘noteren’ is en niet alleen het woord ‘opschrijven’ kennen.

Vervolgens schreven we de middelen op om de doelen te bereiken en daarna een planning per les. Zo is er een overzicht en kunnen we dit aan het einde van het jaar evalueren. En wie weet nemen we hier ook weer nieuwe dingen uit mee voor volgend jaar.

Dit nemen we mee uit coronatijd
Ook al zijn we ontzettend blij dat we de leerlingen weer elke dag gaan zien, we hebben de afgelopen weken ook gekeken naar de initiatieven die waren ontstaan en welke dingen je daar nu uit kan meenemen. Zo heeft een flink aantal docenten filmpjes gemaakt voor het lezen. Bijvoorbeeld de woorden van woordentrainer van De Regenboog in Gorinchem. De docent maakt een filmpje van de woorden die voorbij komen en spreekt de woorden uit. De leerling moet dit thuis 5 keer luisteren en oefenen en vervolgens ook een filmpje maken waarin hij/zij de woorden leest. Eigenlijk is dit een oefening dat de komende tijd ook goed te doen is als huiswerk! Daarnaast hebben we ook een veel schrijfopdrachten met instructiefilmpje gemaakt gericht op de doelen van raamwerk NT2. Ook die opdrachten kunnen we bewaren en volgend jaar weer gebruiken. En de komende tijd gaan we ook weer nieuwe dingen leren die we voor volgend jaar meenemen!

Reacties van de leerlingen
Afgelopen week hebben alle mentoren in plaats van een Nederlandse online les, een mentoruur gegeven. Daarin hebben we het filmpje (te zien op de LOWAN website) laten zien en de regels (zie onderstaande link) met hen besproken. De regels zijn gevisualiseerd door Matthea Verweij, onze Bevadocent en tevens kunsteducator. Ook heeft elk groepje zijn rooster gezien. Bij het uitleggen van de regels werden de ogen steeds groter. “Dus het wordt ECHT anders dan hoe het was!” “Ik vind het stomme regels, ik houd nu ook geen afstand!” “Maar mevrouw, dit is wel heel streng! Als ik straks vakantie heb, dan houd ik ook geen afstand.” “Ik vind het echt heel goed, want we zijn met heel veel mensen!” “Jammer dat ik mijn vrienden niet allemaal kan zien.” Opnieuw heb ik uitgelegd dat het niet alleen om hun eigen gezondheid gaat, maar ook om die van anderen. Ik noemde de ziekte van een vader van een van de leerlingen en hoe besmetting via hen bij die vader kan komen. Toen ik vertelde dat ik zwanger ben en hoge koorts gevaarlijk kan zijn voor de baby, waren ze gelijk om en vertelden ze dat ze alles zouden doen om mij niet ziek te maken!

Gisteren en vandaag zijn we de brieven voor de ouders en de leerlingen, waarin de regels en de roosters staan, persoonlijk rond gaan brengen. Naast de online les hebben we nogmaals alles uitgelegd, zodat we zeker weten dat de informatie goed overgekomen is.
Ook vier nieuwe leerlingen starten dinsdag. Wat een andere indruk zullen zij van de ISK krijgen dan de leerlingen die vorig jaar begonnen!

Opening 2 juni
Omdat alle leerlingen op andere tijden starten, kunnen we geen grote opening doen. Ook willen we niet dat ze uitgebreid met de docenten gaan praten. Dus hebben we dit bij de online les nog eens uitgelegd. Maar we willen de leerlingen wel laten weten dat ze weer welkom zijn. Daarom hebben we een leuke teamfoto op A2formaat gedrukt en dinsdag 2 juni staat die foto op een schildersezel met heliumballonnen eraan bij de ingang. Daarnaast zullen de vaste conciërge en ik, als teamleider, de klassen even langs gaan om hen toch allemaal vanaf hun plaats welkom te heten.

We gaan weer een nieuwe fase in en weer een nieuwe ervaring tegemoet! We hebben er zin in!

Anderen bekeken ook

Themapagina

Leren op afstand, info, tips en lesvoorbeelden

ISK

Regelgeving opengaan VO

Deel deze pagina