main-logo
Blogs
Blog 11

Afstandsleren ISK-leerlingen

De auteur neemt je mee met haar ervaringen als coördinator van de ISK Deventer

Fura Grol
12 - 06 - 2020

Thuisleren en op school

Fura Grol is coördinator van de ISK Etty Hillesum Lyceum Deventer

Sim kaarten en note books omdat thuisleren ook doorgaat
Voor de AZC- leerlingen hebben we prepaid simkaarten gekregen van Tmobile, zodat ze een hotspot kunnen maken. Voor een aantal leerlingen is dit een oplossing voor nu. Heel erg fijn!
En via de gemeente en Ferm konden we notebooks aanvragen voor met name onze AZC-leerlingen. Die gaan we deze week klaar maken en uitdelen.

 

Dilemma thuisleren en op school
Dat is wel heel erg fijn voor de leerlingen, maar ook voor ons als school omdat we alle 120 school-laptops uitgeleend hebben. Nu hebben we op school geen laptops meer. Dat is heel lastig nu met het afnemen van bijv. digitale toetsen op school. We hebben deels lessen op school en deels online lessen, dus laptops thuis zijn ook nog steeds nodig.
Het zou fijn zijn als we als school in de toekomst extra laptops zouden hebben die we uit kunnen lenen naast onze school-laptops. De laptops die we nu gaan uitdelen worden eigendom van de leerlingen. Heel fijn voor de leerlingen, maar voor ons een tijdelijke oplossing, omdat deze leerlingen binnenkort zullen verhuizen.
Nu hebben we nog veel meer leerlingen zonder eigen laptop. Ik heb stichting Leergeld gemaild, kijken of er toch nog wat mogelijk is voor onze leerlingen. Stichting leergeld heeft veel laptops uitgedeeld, maar er zijn er bijna geen bij onze leerlingen terecht gekomen. Het zou mooi zijn als we alle leerlingen aan een laptop zouden kunnen helpen.

Zwemlessen
Naast de lessen op school zijn we voor beide locaties ook weer begonnen met zwemlessen op beperkte schaal en met veel regels, maar wel heel leuk! Voor Corona hadden we per locatie 40 leerlingen (dus 80 in totaal) die elke week zwemles hadden, nu zijn het er 10 en 12, dus 22 leerlingen. Wie weet gaat het lukken om nog een paar leerlingen met een zwemdiploma de vakantie in te laten gaan!

Vervoer en OV
Met Hemelvaart ben ik druk geweest met het uitzoeken van welke ISK-leerlingen met het OV naar school komen. Alle scholen moesten aan de lokale vervoerder aangeven op welke tijden en van welke haltes onze leerlingen reizen; heen en terug. Dat was best een klus, van elke leerling de roosters en postcodes opzoeken en de OV reizen uitzoeken per leerling. De vervoerder in onze regio kon door dit overzicht zien dat het OV niet overbelast zou worden en dat ze zonder brieven en pasjes in de bus konden stappen.

Nieuwe roosters weer aanpassen
Dingen gaan anders dan we voorheen bedacht hadden. Onze afdeling doet dingen anders, maar binnen de rest van de school gaan er ook steeds dingen anders. We moeten goed opletten welke veranderingen op wie en wat invloed hebben. Zo moesten ons aanpassen aan verplaatste rapport vergaderingen. En de reguliere docenten die lesgeven in de ISK hebben een ander programma dan wij. Daarom moesten we opnieuw een rooster maken. Ook bij onze kleine locatie moesten we de roosters weer aanpassen. Het rooster bij onze kleine locatie was gelukkig veel makkelijker aan te passen.

Aanmeldingen
We hadden vorige week weer 4 intakes voor nieuwe leerlingen- 2 uit Eritrea, 1 uit Syrie en 1 uit Zuid-Afrika. Er waren ook weer 2 nieuwe leerlingen van het AZC bij, daar was ik lang niet meer geweest! Ze konden alle 4 meteen maandag starten.

TOA toetsen
Nu de leerlingen weer op school zijn kunnen we de leerlingen weer toetsen, ook met TOA toetsen. Sommige leerlingen zijn goed verder gegroeid in Corona tijd, maar sommigen ook niet. We hebben wel een probleem met leerlingen die al lang bij ons zijn en 16 jaar zijn. Die moeten naar de entree-opleiding van het MBO, maar worden niet toegelaten als ze geen A2 hebben. Helaas zijn er een paar leerlingen die niet hard gewerkt hebben toen ze thuis moesten werken. We hebben daar wel veel acties opgezet (contact met ouders en leerplicht ingezet) maar dat heeft niet opgeleverd dat ze aan het werk zijn gegaan… Waarschijnlijk moeten deze leerlingen een half jaar langer blijven op de ISK en in februari naar het ROC gaan.

Hardlopen
We hebben een geweldige hardloop activiteit gehad, super georganiseerd door een enthousiaste collega. Leerlingen liepen 5 km hard (i.p.v. de jaarlijkse grote IJsselloop in Deventer). Ze liepen individueel 9 rondjes om de school. Er waren andere leerlingen die hielpen met het bijhouden van de rondjes en de tijd en er was steeds een leerling met een stok van 1,5 meter met een dienblad met een (papieren)kopje water -1,5 meter water noemden we dat! En er was een zwembad foam noodle met een handschoen -die steeds werd ontsmet- aan het eind, voor een 1,5 meter high-five! Heel veel leerlingen liepen de 5 km. Veel leerlingen liepen de 5 km zelfs vaker om hun tijd te verbeteren. Er werden geweldige tijden gelopen!

Volgend schooljaar
We zijn flink aan het puzzelen over de groepen en indeling van leerlingen en inzetten van docenten.
En we zijn alvast aan het nadenken hoe we volgend schooljaar willen/moeten starten. Waarschijnlijk gaan we werken met een basisrooster dat we kunnen aanpassen. We weten het nu nog niet.…

Anderen bekeken ook

In coronatijd

Doorstroom van ISK naar VO/MBO

Subsidieregeling

Extra middelen voor nieuwkomers

Deel deze pagina