Wennen op vervolgschool
Birgitte van Soest
22 - 05 - 2023Tijdens schakelfase ISK al vakken volgen op vervolgschool
Birgitte van Soest is LOWAN-adviseur, o.a. op het gebied van zorg en rekenen/wiskunde en werkzaam bij de ISK Maastricht.
Heel bijzonder is het om onze leerlingen in twee jaar tijd te mogen zien groeien, acclimatiseren en langzaam te wennen aan onze cultuur, ongeschreven en geschreven regels en levensstijl.
Een proeve van bekwaamheid is het doorstromen naar een reguliere school.
Dit verloopt niet altijd vlekkeloos en kan gepaard gaan met stress, onbegrip, vereenzaming…
Tijdens ISK-periode al vakken volgen op vervolgschool
Vergemakkelijk de doorstroom naar reguliere vo-school voor de ISK leerling. Om een zo goed mogelijke start te maken op de nieuwe school is het fijn als leerlingen, zonder beoordeeld te worden of iets te moeten presteren, eerst even mogen proeven en wennen aan hun toekomstige omgeving.
Sinds een paar jaar volgen uitstroomleerlingen van het Novo College (ISK Maastricht) in het laatste halfjaar 2 vakken op hun toekomstige middelbare school. Niveau en jaargang is hier niet zo belangrijk, het gaat om het wennen en de verandering bij de start van het nieuwe schooljaar te vergemakkelijken. Na een gesprek en rondleiding in de vo-school krijgen ze een rooster en gaan ze de weken erna in duo’s in 1 klas twee vakken volgen.
Vanuit de ISK even op de fiets en erop uit naar je nieuwe school
Eerste indrukken worden met de ISK-mentor besproken, verhalen worden gedeeld in de klas.
‘Wow wat zijn die Nederlandse leerlingen luidruchtig’
‘Wat spreekt de juf snel, ik begrijp er niets van’
‘Ik was de weg kwijt, wist niet waar ik moest zijn’
‘Wat een boel huiswerk krijgen ze daar’
‘Eigenlijk durf ik niet, ik probeer me onzichtbaar te maken’
Met meer vertrouwen de zomervakantie in
Wanneer de nieuwe school het ook nog geregeld krijgt dat de leerlingen voor de zomervakantie de studieboeken van het nieuwe schooljaar meekrijgen, niet om de hele zomer te studeren, maar om er al eens in te snuffelen, komen ze echt met minder spanning en meer beslagen ten ijs naar de eerste schooldag.
Wat een verschil met eerdere jaren waar een leerling alles pas bij de start van het schooljaar ging ontdekken en tot aan de herfstvakantie vaak alleen maar de nieuwe omgeving aan het scannen was en vaak niet tot studeren kwam.
Het is en blijft maatwerk voor iedere leerling maar door dit voortraject te realiseren zie je het zelfvertrouwen bij iedere leerling groeien. Ze gaan relaxter de zomervakantie in en kijken met meer vertrouwen naar de toekomst.