main-logo
Blogs
Blog 2

De achtbaan is begonnen

De auteur neemt je mee met haar ervaringen als mentor en docent NT2 Alfabetisering bij ISK Den Helder en adviseur website ANT2.

Linda Duin
23 - 03 - 2020

Structureren, zodat leerlingen kunnen blijven leren

Linda Duin, mentor en docent NT2 Alfabetisering bij ISK Den Helder en adviseur website ANT2
Maandag 16 maart
De ochtend verloopt alsof ik in een achtbaan zit. Nadat ik de leerlingen een link naar het Jeugdjournaal en de digitale taalmethodes (DigLin+ & DISK), waarin zij zelfstandig moeten gaan werken, heb gestuurd bel ik na om er zeker van te zijn dat alles goed is begrepen. De NT2-leerlingen hebben nog thema’s open staan, ze gaan zich redden vandaag en met de alfabetiserende leerlingen, die in DigLin+ werken, spreek ik af dat zij vandaag vrij in het programma mogen werken en dat ik via het klokje in hun account op afstand later op de dag zal bekijken wat ze gedaan hebben.

 

Het is bijna 10:00 uur, tijd voor een rondje lopen om de vijver voor het huis. Mijn zoon (10) is ook thuis omdat zijn school dicht is, hij werkt boven op zijn laptop. ’s Morgens hebben we een gezamenlijke planning gemaakt en we hebben daarbij afgesproken regelmatig een pauze in te lassen zodat we niet vast komen te zitten aan onze stoelen.

Als ik terugkom van het rondje volgen vanuit mijn woonkamer, via WhatsApp en Skype overleggen met directie en collega’s om alles zo goed mogelijk in structuur te kunnen zetten binnen de school en de organisatie waar ik als Ondersteuner Digitaal Leren ook mijn bijdrage mag leveren. De telefoon blijft gaan, ideeën stromen binnen en ik bundel ze weer in het document dat ik update.

WhatsApp
Er wordt besloten dat we vanuit onze school in de komende periode met leerlingen via WhatsApp zullen blijven communiceren omdat dat iets is waar de meeste leerlingen al vertrouwd mee zijn. M’n collega tipt dat je verzendlijsten kunt gebruiken, zodat leerlingen wel allemaal tegelijkertijd een bericht ontvangen maar er geen WhatsAppgroep hoeft te worden gemaakt, AVG-proof. Fijne tip! Nog zo’n fijne tip, de ontvanger moet het nummer van de zender van berichten wel als contactpersoon hebben opgeslagen anders werkt het niet. Ik schrijf het op in het document, vind op internet een handleiding vanuit WhatsApp en zet de link erbij. Ondertussen kom ik erachter dat WhatsAppen ook via de laptop kan (web.whatsapp.com). Bij het koppelen blijkt de handleiding van WhatsApp niet te kloppen. Niet bij instellingen, zoals in de handleiding staat, maar direct als je het menu opent om bij instellingen te komen staat een knop waarmee je dit regelt. Veel handiger dan Whatsappen op zo’n klein telefoonscherm moet ik bekennen. Beeldbellen kan echter niet via de laptop. Maar als ik m’n telefoon tegen het beeldscherm van m’n laptop zet werkt het prima. Geïnstalleerd, en weer verder!

Al snel kom ik erachter dat de leerlingen aan het werk zijn in de digitale taalmethodes, ze sturen me berichten dat ze klaar zijn in een thema of ze stellen vragen omdat ze iets niet begrijpen. Leerlingen die elkaar kennen nemen contact met elkaar op als ze iets niet begrijpen, zoals ik ze heb geadviseerd. Op de woonlocaties wordt door de begeleiding geholpen. COA geeft leerlingen waar het even niet zo lekker mee gaat aan mij door zodat ik ze even met rust kan laten, ze hebben soms al problemen genoeg. Goed om er rekening mee te houden. Velen dragen bij om er het beste van te maken in deze situatie en dat is heel fijn.

Gelukkig heb ik bij de alfabetiserende leerlingen vorige week de inlogpagina om bij DigLin+ te kunnen komen al op hun telefoon gezet als webapp. Ik ben trots op ze als ik zie en hoor dat ook zij in hun digitale methode oefeningen hebben gemaakt, als ik ze ’s middags voor een tweede keer bel zoals ik ’s morgens met ze had afgesproken. Alle leerlingen waarmee ik ’s morgens contact heb kunnen maken hebben kunnen werken, anderen hebben mijn nummer toegevoegd en contact met me opgenomen. Zij zijn tussendoor geïnformeerd, net als de anderen, zodat ze net zo goed op de hoogte zijn als de rest.

Aan het eind van de dag kijk ik met trots terug op wat er allemaal is gedaan en gelukt! Trots op ons allen!

Dinsdag 17 maart
Vandaag heb ik een plan! Ik heb een takenlijstje gemaakt voor het begin van de dag. Zaken die sowieso moeten gebeuren voordat het 10:15 uur is.

Ik begin door de NT2-leerlingen een bericht te sturen. Ik heb een nieuw thema in DISK klaargezet voor ze. Sommigen heb ik overgezet naar een hoger niveau omdat ze het vorige week op de toetsen hadden laten zien dat aan te kunnen. Dat vertel ik ze in een kort bericht waarin ik mijn woorden zorgvuldig kies zodat het goed begrepen zal worden. Woorden die ik nadruk wil geven in m’n bericht maak ik vetgedrukt door ze tussen twee sterretjes te plaatsen ( *…* ). Er komen waarderende reacties van de leerlingen binnen. De ANT2-leerlingen bel ik om afspraken te maken over waarmee zij aan de slag kunnen en laat ik ze los, erop vertrouwend dat zij dit kunnen. Van de afgesproken titels en oefeningen die zij daarbij kunnen maken maak ik een screenshot die ik toestuur, hopend dat zij dit zullen vinden. Gelukkig hebben we in de klas al een paar weken geoefend, twee van de leerlingen zijn voor de vierde week in mijn klas. Ook heb ik afgesproken dat ze mogen bellen als het niet lukt. Niemand belt me terug, ik moet er maar vanuit gaan dat ze zich redden.

Vanuit Ondersteuning Digitaal Leren (ODL) wordt aan een FAQ (Frequently Asked Questions) gewerkt om collega’s binnen de organisatie te ondersteunen bij het opstarten van digitaal leren op afstand. Er wordt allerlei informatie verzameld in OneNote, zodat alle collega’s binnen de organisatie iets hebben om op terug te vallen als ze er niet uit komen. Met instemming van de collega’s bij ODL wordt voor onze ISK locatie een eigen tabblad toegevoegd omdat veel van de informatie niet van toepassing is en wij een eigen koers hebben bepaald met de directie.

De collega die normaal op dinsdagochtend voor mijn klas staat stuurt me een mail met lesinhoud, digitale leesbladen van Ellen Oostenbrink, Alleen maar lezen (A1) en Alleen maar oefenen lezen (A2). Heel fijn!
We besluiten samen dat er een selectie uitgehaald wordt die voor onze NT2-leerlingen van toepassing is en dan wordt het in losse PDF-bestanden gesplitst om het, gespreid over meerdere dagen, naar de leerlingen te kunnen verzenden. Elke dag één of twee teksten zodat ze niet volledig overladen zijn in één keer.

’s Middags bel ik opnieuw, dan met alle leerlingen, om te horen hoe het met ze gaat en of het ze een beetje lukt. Het gaat goed met ze, sommigen zijn al klaar met hun nieuwe thema. We hadden afgesproken dat ze dan in klanken, grammatica konden werken. Ook konden de leerlingen die goed met rekenen zijn en daar in de lessen nauwelijks begeleiding bij vragen in ffLerenRekenen aan de slag, dat werd ook gedaan. Voor de leerlingen die in de klas veel begeleiding vragen bij rekenen moet ik nog een oplossing zoeken. Ook de ANT2-leerlingen die in DigLin+ werken op de woonlocatie van COA komen eruit, ze worden goed geholpen door de begeleiding.

Tijdens mijn vrije momenten gedurende deze dag heb ik de Facebookpagina en -groep “ANT2 maar mee” in de gaten gehouden, er wordt veel informatie gedeeld, wat ik tegenkom zwemt op dat moment in m’n hoofd rond als een soort soep van informatie. Er zijn ook veel vragen bij gekomen. Niemand weet precies hoe dit aan te pakken, concludeer ik eruit. Ik besluit om het document dat ik maakte in de ‘ANT2 Google Drive’ via de Facebookpagina openbaar te gaan delen. Ik vraag de likers van de Facebookpagina en de leden van de -groep om rechtenvrije materialen specifiek bedoeld voor deze bijzondere periode daar ook met anderen te delen (in de Drive zit daarvoor een map om te vullen), zodat we niet allemaal het wiel hoeven uit te vinden en kunnen profiteren van elkaars harde werken. Het geheel is groter dan de klas en groter dan de school, we doen het samen!

Morgen weer verder besluit ik, een halve dag neem ik me voor, net als anders maar dan een beetje anders.

Deel deze pagina