main-logo
Blogs
Blog 3

De achtbaan is begonnen

De auteur neemt je mee met haar ervaringen als mentor en docent NT2 Alfabetisering bij ISK Den Helder en adviseur website ANT2.

Linda Duin
25 - 03 - 2020

Landen, en werken in Digiland

Linda Duin, mentor en docent NT2 Alfabetisering bij ISK Den Helder en adviseur website ANT2
Woensdag 18 maart
Voordat mijn werkdag start, kijk ik rond op Facebook. Er is weer veel informatie bij gekomen en ik zie mooie dingen ontstaan. Er wordt binnen scholen/organisaties gewerkt met MS Skype of MS Teams, Google met Meet of Zoom, of nog weer anders. Allemaal programma’s waarin met collega’s en leerlingen samengewerkt kan worden. Bij ons zal voor overleg met collega’s gebruik gemaakt worden van Skype.

Om 09:00 start ik met een rondje bellen naar leerlingen die gisteravond nog vragen hebben gesteld. Ze zijn zelfs buiten schooltijd aan het werk, sommigen omdat de Wifi niet overal even goed werkt.

 

Daar ga ik rekening mee houden, in de vorm van apps die zonder Wifi ook bruikbaar zijn en extra printbaar materiaal dat ik naar de woonlocaties zal gaan mailen die daar om hebben gevraagd. Daarna maak ik contact met alle andere leerlingen, ze geven aan het fijn te vinden dat er contact is. Het gaat goed met ze, gelukkig! Leerlingen die zelfs nog niet de tuin in durven laat ik zien dat ik dat gewoon wel doe, maar dat ik verder niet bij m’n huis vandaan ga tenzij dat echt nodig is om boodschappen te doen. De leerlingen vertel ik dat ik vandaag maar een halve dag werk, net als altijd op woensdag.

De NT2-leerlingen laat ik weten in welke onderdelen van de methodes zij kunnen werken, en ik geef ze een schrijfopdracht bij het Jeugdjournaal (als de Wifi meewerkt). Met de leerlingen die werken in DigLin+ en (nog) niet zelfstandig met het rekenprogramma kunnen werken, spreek ik af dat ik voor hen een oplossing ga zoeken. Die oplossing wordt door onze vakgroep rekenen aangereikt. We kunnen gebruik maken van een visueel aantrekkelijk programma waarin de basisvaardigheid van het rekenen wordt geoefend, geen verhaalsommen dus (www.rekenen.nl). Daar ga ik accounts voor aanmaken en een videohandleiding zodat alle leerlingen er straks ook in kunnen.

Tussen 10:00 en 11:00 heb ik mijn eerste Skypevergadering met de collega’s van ODL, een waardevolle want nadat met de collega’s de functies van het programma zijn doorgelopen wordt er nogmaals verbinding gemaakt en deze keer wordt het opgenomen. Er onstaat een e-learning voor collega’s binnen de organisatie voor in de FAQ (Frequently Asked Questions).

Om 11:00 wordt ik gebeld, mijn collega, er zijn gratis accounts voor Nieuwsbegrip. De teksten geven we normaal mee als vrij leesmateriaal, maar dat kan nu even niet dus of ik de accounts wil upgraden. Uiteraard doe ik dat, we moeten er een dag op wachten want het is niet meteen actief. De leerlingenaccounts creëer ik dan ook later in de week.

Om 11:30 start ik met een rondje bellen, die leerlingen waarvan ik zeker weet dat het ze lukt om in de methodes te komen sla ik over. Ik bel leerlingen die nog niet inloggen of niks doen. Wat is daar aan de hand? Ligt het aan de Wifi of komt er meer bij kijken? Bij twee leerlingen is dit het geval, zo vertelt de COA-begeleider die ik aan de lijn krijg via een andere leerling. Het gaat even niet zo lekker met ze. Dat is belangrijke informatie, we kunnen niet meer zien hoe een leerling die dag uit de ogen kijkt, of welke houding er wordt aangenomen. Voor die leerlingen waar ik me zorgen om maak of die nauwelijks reageren ga ik contact zoeken met de begeleiding op de woonlocaties. Dan kunnen zij mij wel vertellen hoe het er die dag voor staat met de leerling. Anderen die normaal gewoon mee aan het doen zijn en een dag hun berichten niet lezen en de telefoon niet opnemen reageren dan vaak ’s avonds. Dan vertellen ze dat ze een afspraak hadden (met Nidos, advocaat, IND, medisch, etc.) of dat de Wifi het even niet deed. Zo gaat, ook bij hun, alles door.

Donderdag 19 maart
Vandaag zou ik in de normale situatie naar Amsterdam gaan voor een college bij VU-NT2, omdat ik daar mijn expertise verder wil verbreden bij de opleiding Specialist Alfabetisering NT2 en nog beter wil leren coachen, maar dat wordt een online-college nu.

Mijn leerlingen zouden vandaag normaliter les hebben van een collega zodat ik naar college kan gaan. Dat wordt anders, ’s morgens stuur ik alle NT2-leerlingen een schrijfopdracht op niveau (Google Drive Facebookpagina) en geef aan dat ik tot 13:00 beschikbaar zal zijn voor vragen vandaag en dat zij vrijdag voor 09:00 dit moeten inleveren. Ik gebruik nog steeds WhatsApp en gaandeweg begin ik de negatieve kanten ervan te ervaren. Er is geen grip, leerlingen kunnen wat ik stuur als opties beschouwen. Er is ook te weinig instructiemogelijkheid. Via de organisatie gebruiken we LessonUp en in mijn spreeklessen gebruik ik regelmatig FlipGrid dus daar zijn de meeste leerlingen wel mee bekend, dus daar wil ik wat mee. Volgende week ga ik onderzoeken of het voor ons kan werken om elkaar weer wat meer te kunnen vinden.

Vrijdag 20 maart
Vandaag begint het rustiger te worden, dat komt door de routine die aan het ontstaan is. Er ligt een plan voor de dag, ik kan al mijn leerlingen volgen vanaf afstand, de alfabetiserende leerlingen houden mij op de hoogte van hun vorderingen in DigLin+ door screenshots van hun beste prestaties te sturen en vragen te stellen als dat nodig is.

12:00 Telefoontje van LOWAN-vo of ik blogs wil schrijven in deze bijzondere periode. Wow! Wat een eer, maar natuurlijk wil ik dat. Er wordt snel geschakeld met directie en schoolbestuur en ik kan en mag dit gaan doen.

Ik besluit om vroeg te gaan slapen. 21:30 gaat het licht uit. Het was me het weekje wel… Maar nu heel even niks, of in elk geval minder.

Deel deze pagina