main-logo
Blogs
Blog 4

Aandacht voor leerlingen is voorwaarde Nederlands leren

Zo goed mogelijk doorgaan met het Nederlands leren! Denken in mogelijkheden en kijken naar wat er kan.

Joanne Vuijk-Koudijzer
18 - 04 - 2020

Gerichte gezinsaanpak nodig

Joanne Vuijk-Koudijzer is teamleider ISK Barneveld en heeft op meerdere studiedagen van LOWAN-vo workshops over differentiëren verzorgd.

Gelukkig ben ik weer beter en dus ook weer vol aan de bak!

Jitsi
Er lijkt wat meer routine te komen in de manier van werken. Dagelijkse belletjes, wekelijkse pakketjes langsbrengen en de leerlingen op afstand even zien. De meeste leerlingen maken hun huiswerk wel, al blijven er zorgen om de 16+ers.
Deze week is mijn collega begonnen om specifiek die doelgroep ook bij een online les te krijgen. Niet via Google Meet, maar via Jitsi. De leerlingen krijgen een link in de WhatsApp en door daarop te klikken komt je gelijk in het programma. Superhandig! Het is wel een open programma, dus iedereen kan erbij als ze de naam van de ontmoeting weten. Je moet dus bij de naam wel even een specifieke naam verzinnen. Opkomst was 50%, maar voor een eerste keer toch iets.

 

Gezinsaanpak
Samen met de gemeente Barneveld, Vluchtelingenwerk en de taalaanbieders voor de inburgering is er in kaart gebracht om welke gezinnen er zorgen zijn. Daar zijn een aantal gezinnen uitgekomen. Afgelopen week hebben we daar overleg over gehad. We bespraken gezin voor gezin en daarbij zat dan iemand van de gemeente Barneveld, Vluchtelingenwerk, de taalaanbieder van de ouders en ISK Barneveld voor de betreffende leerlingen. Een zeer vruchtbaar gesprek. Vooral de analfabete gezinnen kwamen naar voren. De problematiek werd gedeeld, waarbij veel herkenning was. De ouders volgen de online lessen niet en de leerlingen zijn soms moeilijk te bereiken door gebrek aan devices of ze weten niet hoe het werkt. We bespraken hoe we bepaalde mensen in het gezin, bijvoorbeeld een oudere broer, of contacten, zoals onze vrijwilligers, hen op de een of andere manier toch kunnen helpen. Dit had gelijk al effect! Zo is een van onze vrijwilligers betrokken bij een gezin, dat bij haar om de hoek woont. Zij kan makkelijk even aanbellen en een praatje maken. Ze legde het huiswerk uit en informeerde of er iemand in het gezin wel wat beter Nederlands spreekt om de ouders een beetje verder te helpen. Bij een ander gezin wordt er iemand van Vluchtelingenwerk ingezet om contact met het gezin te leggen. Wordt vervolgd!

Culturele feesten
Aanstaande maandag is het Eritrees Paasfeest. Een ‘gewone’ schooldag voor onze leerlingen. We verwachten dan ook dat de leerlingen hun huiswerk gewoon maken, hetzij de dag ervoor, hetzij iets later op de dag. We hebben bij hen er nogmaals op aangedrongen geen andere mensen op te zoeken, ondanks dat we begrijpen dat zij dit Paasfeest met elkaar willen vieren. Ook begint volgende week de ramadan. We hopen dat de leerlingen in hun eigen gezin de ramadan vieren. Wij bellen de leerlingen elke ochtend en vaak bellen we hen wakker. Tijdens de ramadan zullen we dit tijdstip wat aanpassen, want we begrijpen dat ze dan iets langer willen slapen. 

Hoe nu verder?
Aanstaande dinsdag krijgen we te horen hoe we na de meivakantie verder gaan. Aanstaande donderdag begint onze meivakantie. Daarom hebben we op woensdag weer een teamoverleg. Wat als we gefaseerd opengaan? Waar moeten we dan allemaal aan denken? Wat zijn mogelijkheden? Er ligt nog geen concreet plan, we wachten dinsdag even af.

En daarnaast lopen ook de praktische zaken voor volgend jaar door. De school gaat verbouwd worden en wij gaan intern verhuizen. De lokalen vinden we niet veilig genoeg; in een hoek van de gang zonder zicht in de klassen. We willen ramen naar de gang, zodat er meer zicht is op de leerlingen in de klassen. Hiervoor moet een goede onderbouwing geschreven worden. Die schrijf ik en wordt gelukkig goedgekeurd, fijn! Ook krijgen we van de directie een mail om onze wensen voor volgend jaar bekend te maken. Hoeveel dagen wil je werken, hoeveel uur? En ik krijg de vraag met hoeveel klassen ik denk dat we volgend jaar gaan starten. Het is even schakelen in mijn hoofd van het denken in afstandsonderwijs naar de situatie volgend jaar, wanneer alles weer normaal is?

Creativiteit
Tot slot wil ik jullie het volgende niet onthouden. Een docent zingt elke ochtend de leerlingen toe met het volgende spraakberichtje. De leerlingen vinden het geweldig! En ik met hen!
Hier de tekst:
Goedemorgen allemaal
Wij gaan samen leren
Woordentrainer, schrijven, lezen,
spreken dat ook
Goedemorgen allemaal
Wij gaan samen leren
Woordentrainer, spreken,
schrijven, allemaal succes!

Geluidsfragment Goedemorgen

Volg de bloggers

Blogs

Lees eerdere blogs

Themapagina

Leren op afstand, info, tips en voorbeelden

Deel deze pagina