Lessenserie mediawijsheid en beeldgeletterdheid voor ISK

Het werken met media blijkt een uitstekende vorm om op nieuwe manieren te werken aan persoonlijke en professionele ontwikkeling van jonge nieuwkomers. In deze lessenserie hanteren we het principe dat je echt kritisch naar de betekenis van mediaproducten leert kijken als je het maakproces zelf doorloopt en overziet. Docenten laten in vijf modules leerlingen een eerste stap zetten in training op het gebied van mediawijsheid en beeldtaal.

De smartphone voor jonge nieuwkomers letterlijk een levenslijn met familie en vrienden in hun land van herkomst. Mediagebruik is noodzakelijk om hedendaagse oorlogen te overleven maar ook om te kunnen vluchten naar een veilig land. Deze ervaringen maken hen op bepaalde gebieden anders mediawijs dan de gemiddelde Nederlandse puber.

Ontwikkeling lessenserie

De lessenserie is ontwikkeld voor ISK-leerlingen. Onderzoekers van de Universiteit Utrecht ontwikkelden, in samenwerking met docenten en leerlingen van ISK Utrecht, een onderwijspakket op maat. De lessenserie komt voort uit een tweejarig onderzoek, gefinancierd door de Nationale Wetenschapsagenda en is nu ondergebracht bij Stichting Common Frames.
Met razendsnelle technologische ontwikkelingen veranderen media continue in verhaal, intentie en vorm. Ook culturele identiteiten en persoonlijke aanleidingen voor migratie veranderen met de tijd. Het is belangrijk onderwijsprogramma’s over media aan te bieden, waarbij ruimte is tegemoet te komen aan de behoeftes van jonge nieuwkomers en flexibiliteit in te bouwen om lesaanbod aan te passen.

Meer informatie en verkrijgen lessenserie

Meer informatie over de lessenserie:
rekentool Lowan Common Frames lessenserie mediawijsheid (pdf)
Meer over onderzoek publicaties en reflectievideo’s over deze lessenserie, en het opvragen van de lessenserie, ga naar:
Nieuws Lowan Website Common Frames

Deel deze paginaShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin