main-logo
Blogs
Blog 3

Aandacht voor leerlingen is voorwaarde Nederlands leren

Zo goed mogelijk doorgaan met het Nederlands leren! Denken in mogelijkheden en kijken naar wat er kan.

Joanne Vuijk-Koudijzer
10 - 04 - 2020

Zorgen om uitstromers en gezondheid!

Joanne Vuijk-Koudijzer is teamleider ISK Barneveld en heeft op meerdere studiedagen van LOWAN-vo workshops over differentiëren verzorgd.

We gaan een lang weekend in! Eerst hebben we overwogen om op Goede Vrijdag en Tweede Paasdag toch door te gaan, om de leerlingen in het ritme te houden, maar we moeten ook goed op onszelf letten en even uitrusten.

Iedereen bij de les
De vierde week van de sluiting gingen we eigenlijk goed in! Waar we sommige jongeren zien verslappen en steeds later wakker zien worden, was er afgelopen week 100% deelname aan een online les! Top! Nog niet eerder gebeurd!

 

Wat was daarvoor nodig? De dagen ervoor een paar appjes, de dag ervoor een paar persoonlijke telefoontjes om te zeggen dat ze hun wekker op tijd moesten zetten en vijf minuten voor de les begon een aantal leerlingen toch nog wakker bellen. Maar zoals ik al eerder schreef: ‘het gaat om het doel’. En vervolgens moet je kijken hoe je je doel wilt bereiken en wat daarvoor nodig is.
De afgelopen week zijn er mooie en minder mooie dingen gebeurd. Ik begin met de minder mooie dingen.

We maken ons zorgen om de leerlingen die gaan uitstromen
Bij sommigen was er al twijfel over het niveau. Die twijfel is nu omgeslagen in zekerheid: de achterstand is niet meer bij te werken, hoezeer we ook ons best doen, dus het wordt toch VMBO-basis in plaats van VMBO-kader. Daarnaast maak ik voor de uitstromers individuele plannen. Normaal gesproken ben ik deze maanden bezig met lesgeven uit de lesboeken van de vervolgscholen, ieder op hun eigen niveau en leerjaar. Zo leren ze het boek kennen en raken ze gewend aan de manier van werken en de instructiewoorden. Dat moet ik nu op afstand doen. Enorm ingewikkeld, want ze hebben hierbij echt extra begeleiding nodig. Daarbij zijn het ook pubers en merk ik dat ze lang niet alles maken. Dat zorgt voor frustratie aan mijn kant en als dan ook de ouders niet mee kunnen of willen werken, wordt het extra lastig. Als ik eerlijk naar mijzelf kijk, vind ik het dan jammer dat je er zoveel instopt, zo je best doet om onderwijs op maat te geven en je weinig waardering terugkrijgt. Herkenbaar? Ik herinner mezelf er maar weer aan dat ik niet van de waardering afhankelijk ben, maar het is in dit geval dan wel moeilijk om je extra te blijven inzetten voor die ene leerling. En toch ga ik door! Niet voor mezelf, maar om de leerling straks op de vervolgschool een kans van slagen te geven.

Gezondheid gaat boven alles
Afgelopen dinsdag werd ik ziek: koorts, kortademig en grieperig. Mijn gedachte: “Nee! Ik kan nu niet ziek worden! Daar heb ik geen tijd voor!” Er was echter maar 1 oplossing: pas op de plaats! Vanuit bed appte ik nog met de leerlingen en de teamvergadering deden we online. Niet ideaal! Gelukkig is de koorts gezakt en kan ik weer half werk doen. Het zet me weer even stil bij hoe fijn het is dat we als team tot nu toe allemaal nog gezond waren en er voor de leerlingen kunnen zijn. Ook zet het me stil dat gezondheid wel echt boven alles gaat, zelfs boven werk en tijd voor de leerlingen.

Focus op contact en ritme
In het teamoverleg spraken we over wat nu echt onze focus moet zijn en wat we belangrijk vinden. Conclusie: De leerlingen elke dag spreken en zien met WhatsApp videobellen. Hen laten weten dat we hen zien en horen. Dat is de voorwaarde om tot leren te komen.
Het tweede is het ritme van de dag. Dit doen we door hen werk mee te geven. We streven naar verdere ontwikkeling van de Nederlandse taal, maar zien ook dat het soms erg lastig is.

Langs de deuren met huiswerk
De mooie dingen waren er ook zeker! Vandaag gingen mijn collega’s weer langs de deuren om huiswerk te brengen. Wat een stralende koppies zagen zij voor zich toen de deur openging. Menigeen vroeg of de docent binnen wilde komen. Is het vanuit beleefdheid of begrijpen ze echt niet dat dat niet kan? De docent bleef op veilige afstand staan, maar de hele familie werd natuurlijk voorgesteld. Ook haalden verschillende moeders hun zoon uit bed, zodat de docent het huiswerk aan de leerling kon geven. Mooie dingen zijn dat!

De docent die met de alfa leerlingen bezig is, doet veel aan spreekoefeningen. De docent stelt een vraag en de leerling geeft in een spraakberichtje antwoord met een hele zin. Daar gebeuren wonderlijke dingen. Wat een oneindig geduld heeft mijn team toch met de leerlingen!

Daarnaast had ik voor de MBO-uitstromers een instructiefilm gemaakt, hoe ze zich konden aanmelden bij het MBO. Normaal gesproken help ik daar stap voor stap bij. Het is ze gelukt! Afgelopen week hadden ze een intakegesprek via de telefoon en ze zijn aangenomen! Voor hen een hele opluchting! De volgende uitdaging wordt het aanvragen van studiefinanciëring en een OV-pas. Ook daar ga ik denk ik maar weer filmpjes bij maken, want ze hebben hier echt begeleiding bij nodig.

Alles voor volgende week ligt klaar. Nu eerst even een lang weekend vrij, even uitrusten voor we naar de volgende etappe gaan

Volg de bloggers

Blogs

Lees eerdere blogs

Themapagina

Leren op afstand, info, tips en voorbeelden

Deel deze pagina