Aandacht voor leerlingen is voorwaarde Nederlands leren
Zo goed mogelijk doorgaan met het Nederlands leren! Denken in mogelijkheden en kijken naar wat er kan.
Joanne Vuijk-Koudijzer
06 - 06 - 2020Weer naar school, iedereen blij
Joanne Vuijk-Koudijzer is teamleider ISK Barneveld en heeft op meerdere studiedagen van LOWAN-vo workshops over differentiëren verzorgd.
De kop is eraf!
2 juni om 8:45 uur. Alle docenten waren er klaar voor! Daar kwamen de eerste leerlingen binnengedruppeld. Allemaal blije gezichten en sommige zelfs met hun armen wijd, alsof ze wilden knuffelen. Als groet, kregen ze desinfectie op hun handen, waarna ze de klas konden inlopen.
Elk kwartier begon er een nieuwe groep van 5 leerlingen. Eigenlijk liep dit allemaal gesmeerd. En na afloop van de les, waren daar weer allemaal blije gezichten. “Hoe was de les?”, vroeg ik hen. “Super mevrouw!”, “Ik ben zo blij!”, “Tot morgen mevrouw!”. Zeer geslaagd dus!
Wel vroegen we ons af voor hoe lang ze dit leuk zouden vinden. Want maar 1,5 uur naar school elke dag is niet lang. Ze krijgen ook nog wel huiswerk mee om thuis te maken, maar toch. Ze missen de interactie met elkaar in de pauzes, want na de les moeten ze meteen weer naar huis. Ook als docenten is er weinig tijd om veel te kletsen, want de leerlingen hebben ook recht op goed onderwijs in die 1,5 uur en bijkletsen kan dan na schooltijd via de app wel weer. Toch gaan deze twee dingen hand in hand. Daarom hadden we als aandachtspunt voor de eerste week: laat de leerlingen weten dat ze welkom zijn! Er is teruggeblikt op de afgelopen periode en vooruitgekeken naar de weken tot de zomervakantie. Zo hebben de leerlingen perspectief en weten ze wat hen te wachten staat en wat ze gaan leren de komende weken.
Regen
Hoe fijn dat de regen met bakken uit de lucht komt vallen deze dagen! Maar… wat doet dat met de leerlingen? En ja hoor! Waar dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag de opkomst 100% was, waren er vrijdag flink wat afwezigen. Een deel meldde zich ziek. Meestal belt de conciërge of ik de leerling dan op en schatten we in of de leerling echt ziek is. Gelukkig kregen we een aantal leerlingen daarna toch nog naar school. Ook liet een deel gewoon niks van zich horen. Dit is iets wat wij op school niet tolereren. We belden hen en kregen smoesjes en soms ook een eerlijk verhaal: ‘Maar mevrouw, ik kan niet komen, want het regent!’. Dit is niet nieuw voor ons, maar het is wel weer even afwegen wat we ermee doen. Doordat de leerlingen maar 1,5 uur les hebben, had het weinig zin hen alsnog naar school te sturen. Het gaat niet zozeer om de straf die we willen geven. Het gaat om wat we de leerling willen leren: school is een verplichting, geen vrijwillige keuze. Ook willen we hen leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun gedrag en daarnaast een voorbereiding op de vervolgschool, waar je ook niet zomaar weg kan blijven van de les. Benieuwd hoe dat de komende week gaat, als er weer regen voorspeld wordt. Gelukkig was het merendeel gewoon op school, hetzij als verzopen katjes.
Samenwerking VO-school
Ook waren we benieuwd hoe het zou gaan om met zowel leerlingen van de ISK als de VO-school, waar we als ISK bij in zitten, weer naar school te gaan. Zou het te druk worden? Houden ze zich aan de regels? Gelukkig viel dit allemaal mee. De VO-school, met meer dan 2000 leerlingen, laat een beperkt aantal leerlingen verspreid naar school komen, wat er voor zorgt dat het relatief rustig op school blijft. Wel was het soms onrustig op de gang. Omdat we met de deur open moeten lesgeven, stoorde dat nogal eens. We hebben daarop in de gang een bord gezet waarop om stilte wordt gevraagd en dat levert al aardig wat meer stilte op.
Komende weken
Wat we nog verder willen uitwerken, zijn de sportlessen. Maar dit moet in samenspraak met de VO-school die nu ook weer in kleine groepen sportles geeft. We vinden dit echter wel heel erg belangrijk, aangezien een aantal leerlingen flink aangekomen is in de afgelopen weken en er ongezond uitzien. Ook willen we het aantal lessen mogelijk uitbreiden en kijken wat we daarvan kunnen leren voor volgend jaar. Daarom starten we komende week met een groep die 2x 1,5 uur les krijgt. Dat betekent dat zij pauze hebben en wel gebruik gaan maken van de toiletten. Dit kunnen we vervolgens evalueren, bijstellen en hier weer van leren voor volgend jaar.
Eigenlijk kunnen we concluderen dat de eerste week super is verlopen. Mede doordat we alles tot in de puntjes hebben uitgewerkt en voorbereid, liep alles op rolletjes. En die paar afwezige leerlingen en wat onrust op de gang is dan eigenlijk maar een klein probleem. Wat ontzettend fijn om weer les te mogen geven op een manier die bij ons past!