main-logo
Blogs
Blog 2

Aandacht voor leerlingen is voorwaarde Nederlands leren

Zo goed mogelijk doorgaan met het Nederlands leren! Denken in mogelijkheden en kijken naar wat er kan.

Joanne Vuijk-Koudijzer
03 - 04 - 2020

Verwachten we teveel?

Joanne Vuijk-Koudijzer is teamleider ISK Barneveld en heeft op meerdere studiedagen van LOWAN-vo workshops over differentiëren verzorgd.

Hoge verwachtingen
“Ik ga naar Rutte, wie gaat ermee?”. Zo reageerde een leerling in de groepsapp toen hij hoorde dat de school nog 3 weken dicht zou zijn. Een aantal reageerde dat ze wel meegingen. Tot iemand in de groepsapp zei: “Dat kan niet, want je mag niet met meer dan 3 mensen bij elkaar zijn”. Oh ja, dat was dan ook weer zo. Maar het geeft wel aan hoe de leerlingen balen van de situatie. Al bijna 3 weken krijgen de leerlingen onderwijs op afstand.

 

Verwachten we teveel?
Als docenten spreken we de leerlingen elke dag en in deze derde week merken we dat we meer achter het huiswerk van sommige leerlingen aan moeten zitten en bij andere er juist routine in komt. Ik weet niet of het kan, maar het lijkt of hun brein langzamer begint te werken. Hoezeer we hen ook proberen te helpen met een ritme; bij deze pubers valt het vaste ritme van naar school gaan, opletten, hard werken en uitgedaagd worden, weg. Ik kan de ouders op 1 hand tellen die de leerlingen helpen bij een structuur van de dag. Voor de pubers zelf is het op tijd opstaan dus al een hele uitdaging. Toch zitten we er bovenop.
Verwachten we teveel? Misschien wel, maar we merken ook dat we door hoge verwachtingen te hebben, we de leerlingen wel naar een hoger plan brengen. Ik geloof dat mede daarom alle leerlingen bij de online les waren en, ook al kost het 4x bellen, alle leerlingen hun huiswerk uiteindelijk wel inleveren. Het inleveren van het huiswerk is niet het doel, wel dat ze bezig blijven met de taal en dat ze weten dat ze gezien worden door ons. Kijk altijd naar wat het doel is en vervolgens welke acties daarvoor nodig zijn.

Niveau Nederlands onder druk
Mijn A2-groep vroeg ik of ze merken dat hun niveau Nederlands achteruitgaat, gelijk blijft of vooruit gaat. De leerlingen die dagelijks Nederlands spreken met hun medeklasgenoten of collega’s, gaven aan dat hun Nederlands gelijk blijft. De leerlingen die de hele dag binnen zitten en veel slapen gaven aan dat hun niveau achteruit gaat. En dat is precies wat ik ook zie gebeuren. Best een zorg en daarom blijven we toch die hoge verwachtingen van hen hebben en bellen we hen ’s ochtends om 9:30 uur wakker. Want ze gaan na de zomer ook uitstromen en dan willen we toch zo dicht mogelijk bij de uitstroomniveaus zitten. Dat is hard werken.

Maar er gebeuren ook mooie dingen!
De A1-groep heeft nu ook de eerste online les gehad met Google Meet. De docent heeft met een instructiefilmpje en WhatsApp bellen alles uitgelegd. Iedereen was er! Echt super! De leerlingen vonden het ook fijn. Even weer dat contact, wat zo belangrijk is! Voor het technisch lezen hebben we ook een oplossing gevonden. De alfa’s sturen elke dag een foto van hun woordenlijst of een bladzijde uit hun leesboek en spreken daarna een spraakberichtje in, waarbij ze de tekst voorlezen. Dit gaat heel goed! Daarnaast sturen we ook elke dag filmpjes met woordenrijtjes die de leerlingen 3x kijken en daarna zelf moeten meelezen. De filmpjes zijn van woordenrijtjes van veilig en vlot. We filmen ze op 2 manieren: veilig: hakken en plakken; en vlot: de woorden gelijk lezen. De Alfa c – A2 moeten thuis elke dag een half uur lezen, maar er is een rooster wanneer ze hun bladzijdes en spraakberichtje op moeten sturen naar de docent. Anders krijgt de docent naast het andere huiswerk ook nog eens 20 foto’s en spraakberichtjes per dag. Het moet wel behapbaar blijven.

1 april was mijn collega jarig. Ik besloot hem een dag vrij te geven en het contact met de leerlingen van hem over te nemen voor een dag. Want ook al werkt hij officieel niet fulltime, hij is wel elke dag met zijn mentorleerlingen bezig. Elke collega en vrijwilliger heeft een filmpje gemaakt met felicitatie en dat hebben we tot 1 filmpje gemaakt. Zo voelde hij zich toch een beetje jarig.

Vandaag wordt er weer gewerkt aan een nieuwe planning.
We hebben geleerd van vorige weken. 1 A4 met het huiswerk voor 5 dagen, per dag beschreven, vinden de leerlingen toch moeilijk. Dus we maken een pakketje voor 1 dag; zetten op de voorkant het huiswerk van die dag met de juiste websites; doen de werkbladen erachter en nieten het aan elkaar. Voor de alfa’s geven we elke dag een eigen kleur. Dus ’s ochtends spreekt de mentor in het spraakberichtje: “Vandaag is het maandag, dus maken we het werk van maandag. De kleur is blauw.” Zo hebben de leerlingen 1 pakketje per dag en dat maakt het voor hen overzichtelijk. We besluiten de pakketjes voor leerlingen rond te brengen. kunnen ze er weer tegenaan voor een nieuwe week!

Een kaartje voor elke leerling en zijn ouders/begeleider
Ook schrijven we voor elke leerling en zijn ouders/begeleider een handgeschreven kaartje om hen een hart onder de riem te steken.

De voorkant is een kunstwerk gemaakt door onze leerlingen wat in mijn kamer hangt en wat de leerlingen wel zullen herkennen.

Volg de bloggers

Blogs

Lees eerdere blogs

Themapagina

Leren op afstand, info, tips en voorbeelden

Deel deze pagina