De achtbaan is begonnen
De auteur neemt je mee met haar ervaringen als mentor en docent NT2 Alfabetisering bij ISK Den Helder en adviseur website ANT2.
Linda Duin
04 - 01 - 2021Positief blijven
Linda Duin, mentor en docent NT2 Alfabetisering bij ISK Den Helder en adviseur website ANT2
Wat waren we gelukkig toen we nog net voor de zomervakantie vier weken met halve groepen per dagdeel open konden. Sindsdien is er veel gebeurd, er zijn lessen gegeven vanuit huis omdat er zo af en toe een test gedaan moest worden binnen het huishouden. Ik klop het af, het loopt gelukkig tot nu voor onszelf iedere keer goed af. Voor de leerlingen is het echter een ander verhaal, want zij missen hun docent als er een dag voor een test moet worden opgeofferd en toch nemen we liever het zekere voor het onzekere.
Veel leerlingen hebben in de eerste schoolsluiting een fikse achterstand of gaten in hun vaardigheden opgelopen waardoor er hiaten zijn ontstaan voor het onderwijs. Hoe strijken we dat recht en hoe poetsen we de kennis dermate op dat er een uitstroomniveau wordt behaald…? Het is vaak een pittige puzzel voor ons allen. Al snel hadden we door dat een draaiboek ons zou helpen in een tweede lockdown. Deze hebben we met een aantal teamleden gemaakt, want dan heb je iets achter de hand voor het geval dat…
Maandag 14 december
Vandaag mochten we weer beginnen, twee weken waren we dicht geweest. Lessen gingen op onze locatie twee weken terug direct online toen dat besloten werd in overleg met GGD. Het ging als een sneltrein, laptops werden uitgedeeld, huiswerkpakketjes gemaakt en ondanks de situatie was bijna iedereen er toch elke dag wel voor in om online het werk te doen dat voor die dag gepland stond.
Voor de eerste koffiepauze komt vandaag het nieuws dat er een landelijke lockdown is voorspeld. Direct wordt er van alles gepland om dit voor de leerlingen wederom zo soepel mogelijk te laten verlopen. We hopen dat er morgen nog een dag is om te oefenen. ’s Avonds wordt de berichtgeving bevestigd.
Dinsdag 16 juni, oefenen met Teams
Slecht geslapen! Het hoofd blijft maar denken, heb ik dit en dat en zus en zo voor elkaar? We maken ons tijdens de ochtend op voor nog meer online lessen. We oefenen in de klas met Teams. Het lijkt ons een mooie vervanger van WhatsApp. Tegenwoordig kun je er ‘aparte vergaderruimtes’ in maken binnen een bestaande vergadering. We gaan woensdag om 09:00 aanmelden in Teams en daar online blijven en werken in blokjes van 45 minuten, met korte instructiemomenten en regelmatig pauze tussendoor en dan sluiten we om 12:30 af en geven we voor de middag een leerzame asynchrone opdracht mee. Als het niet werkt weten we dat ook weer, we leren er evengoed iets van. Voordat de leerlingen ’s middags naar huis gaan komt Sinterkerstklaas snel nog even langs om cadeaus te brengen. De leerlingen gaan ondanks de situatie met handen vol en tevreden naar huis.
Woensdag 16 december
08:55 uur, we gaan bijna starten. Na het inloggen bij Teams zijn mijn onderwijsassistent en ik blij verrast al enkele leerlingen direct te kunnen begroeten. Fijn! Het is dus gelukt. Dat stemt hoopvol! Uiteindelijk missen we slechts twee leerlingen en dat komt doordat de techniek hun in de steek laat. Gelukkig kunnen ze mij wel zien en horen, dus we kunnen van start. We starten met samen Jeugdjournaal kijken via mijn gedeelde scherm en we praten met de leerlingen over wat er gezien en gehoord wordt.
Rekenen
Vervolgens wordt de instructie voor rekenen gegeven en zetten we de leerlingen in tweetallen in aparte vergaderruimtes zodat ze met elkaar kunnen samenwerken aan rekenen. Ik ben mega trots, want het lukt ze allemaal om ook hier weer in te loggen. Alleen enkele leerlingen zijn wel per ongeluk uit Teams verdwenen. Als ik ze terughaal bespreken we nogmaals de verwachting dat ze online blijven in Teams en gaan ze weer terug in hun eigen mini Teams.
DigLin+/DISK, HZS digitaal en Lesson Up
Daarna terug naar de grote ruimte met z’n allen en 15 minuten pauze, vervolgens 45 minuten DigLin+/DISK en dan weer 15 minuten pauze. Als laatste wordt nog gewerkt in HZS-digitaal en we sluiten vervolgens rond 12:15 de ochtend af met een kwartier LessonUp, die ik geef vanuit Teams waarbij leerlingen met een code inloggen en live meedoen met wat er op het online schoolbord dat ik deel gebeurt (Hoe was je dag? – Leren op afstand). Ze geven allen aan dat ze het fijn vonden om op deze manier te werken.
ISK-leerlingen behoren tot kwetsbare groep
Ook vandaag is het ineens weer spannend in de berichtgeving, want diverse bronnen geven aan dat ISK-leerlingen zijn bestempeld als kwetsbare leerlingen en dan zouden we na de vakantie weer open mogen. Dat hoop ik van harte! Hoe minder achterstand ze nu oplopen des te beter dat zal zijn. Hopelijk een beslissing in wijsheid!
Vrijdag 18 december
Na een laatste activiteit op vrijdagochtend krijgen de leerlingen nog een link mee naar mijn ISK vakantiesite en sturen we de leerlingen en onszelf een sobere maar welverdiende kerstvakantie in!
Geniet van de vakantie, tot in een beter 2021!