main-logo
Blogs
Blog 17

Organiseren van onderwijs aan (veel) Oekraïense leerlingen

De auteur neemt je mee met haar ervaringen als coördinator van de ISK Deventer

Fura Grol
02 - 04 - 2022

Organiseren van onderwijs aan (veel) Oekraïense leerlingen

Fura Grol is coördinator van de ISK Etty Hillesum Lyceum Deventer en werkt 1 dag/week voor LOWAN-vo

(Deze week starten er 32 in Deventer)
We zijn begonnen met het onderwijs aan Oekraïense leerlingen. Ik beschrijf hier mijn ervaringen met de opstart van het onderwijs aan deze leerlingen in Deventer. Het voelt als een bijzondere tijd. Het is zo belangrijk dat deze jongeren in deze situatie snel naar school kunnen gaan. In corona-tijd hebben we geleerd hoe belangrijk het is voor jongeren om met andere jongeren naar school te gaan.

 

De aanloop en overleg met schoolbestuur, andere ISK’s, gemeente, LOWAN

In de weken voor het starten van het onderwijs aan deze doelgroep waren er bijna dagelijks overleggen zonder dat we een Oekraïense leerling hadden gezien. Overleg met de gemeente, Carmel (onze school valt onder Carmel) en met mijn LOWAN-collega’s. Dat was wat onwerkelijk praten over het opzetten van iets met veel onbekende variabelen. Hoeveel leerlingen komen er, per wanneer komen ze, zijn er extra lokalen beschikbaar, kunnen we personeel vinden, moeten we het ISK-programma aanpassen voor deze doelgroep, wat moeten we allemaal regelen om te kunnen starten als ze er daadwerkelijk zijn?

De gemeente Deventer had al snel een goede organisatiestructuur opgezet door meteen te werken met de leeftijdsgroepen 0-4. 4-12 en 12-17 en 17+. We zaten vanaf het eerste overleg meteen met de juiste mensen bij elkaar. Voor 4-12 de taalschool voor de basisschool, voor 12-17 jaar onze ISK en voor 17+ het MBO. Zo konden we heel snel dingen regelen.

Huidige situatie
Wij hebben een ISK met tot voor kort 13 groepen met 195 leerlingen. We zijn recent van 11 naar 13 groepen gegaan, al voordat de Oekraïense leerlingen kwamen.
Onze ISK zit op 2 locaties. 6 groepen zitten binnen een reguliere school met in totaal 1000 leerlingen. De andere locatie is op een aparte locatie in een kleinere setting.

De ISK in de kleine setting is met de krokusvakantie verhuisd met 7 groepen naar een voor ons nieuwe locatie, omdat de locatie waar we zaten plaats moet maken voor woningbouw. Alles was net redelijk goed op orde. Door de verschrikkelijke oorlog in de Oekraïne bereiden we ons nu voor op de komst van veel nieuwe leerlingen.

Voor de bestaande groepen gaat alles door. De afgelopen 2 weken waren er bijvoorbeeld elke dag 2 groepen die 1 dag en nacht op kamp gingen. Dat was best een organisatie. De GGD kwam om deze keer de Arabische meisjes seksuele voorlichting te geven, de PMT stagiaires deden sportactiviteiten met de leerlingen, de schoolarts kwam een ochtend en we bereiden een projectweek voor over 2 weken.

Start met kleine groep Oekraïense leerlingen

De aanmeldingen van de Oekraïense leerlingen zijn begonnen met leerlingen die particulier bij mensen werden opgevangen. Afgelopen week zijn 3 leerlingen van 13 jaar uit Oekraïne in een apart groepje gestart. Deze eerste kleine groep bleek een goede leerschool voor ons. Ze wilden bezig blijven met het onderwijs vanuit Oekraïne via online onderwijs. 1 leerling had contact met haar eigen school, 1 leerling volgde online staatsonderwijs en een andere jongen wilde ook dat staatsonderwijs volgen maar was nog niet geregistreerd. Met behulp van een ISK leerling die Russisch spreekt hebben we hem kunnen registreren.

We vonden dat we ons normale ISK-programma moesten aanpassen aan deze online lessen. Mijn collega in deze klas bleef steeds nadenken en bedacht aanpassingen om het programma bij te stellen. Ze heeft voortdurend een nieuwe versie van het rooster gemaakt. Aan het eind van de week waren we tevreden over hoe deze aanpassingen uitwerkten.
Maandag komen er 29 Oekraïense leerlingen bij en zijn we blij met wat we geleerd hebben deze week.

Organisatie

Deze week was druk, we gingen van sollicitatiegesprek voor nieuw personeel naar intakes. Er is veel te regelen.
De gemeente heeft ons een aantal extra lokalen toebedeeld, die gelukkig heel erg dichtbij zijn. We moesten meteen aan de gang om wifi te regelen in deze voor ons nieuwe lokalen. En verder nog van alles: extra leerling setjes, bureaus, bureau stoelen, borden, beamers (niet zo makkelijk er zit een lange lever tijd op), laptops en ga zo maar door. Veel is ongelofelijk snel geregeld en geleverd.
Maandag 4 april starten al 2 groepen met ieder 16 leerlingen.

Intake bij opvang-locatie

Afgelopen woensdag hebben we met 3 collega’s tegelijk de intakes gedaan op de opvang-locatie in Deventer. Dat was een indrukwekkende ervaring.
Er wonen nu 100 mensen. Daar komen binnenkort nog 100 mensen bij. Wij moesten deze week 25 intakes doen met jongeren in de leeftijd van 12-17 jaar.
We hebben per gezin aanmeldingsformulieren ingevuld en informatie gegeven over het onderwijs met een schoolgids. Onze schoolgids heeft veel pictogrammen en foto’s, dat werkt goed bij de informatie overdracht.
De bewoners die Engels spreken hebben ons geweldig geholpen. De meeste ouders en leerlingen spreken geen Engels.

De meesten bleken wel ons schrift te kennen. Een paar leerlingen kennen ons Latijnse schrift niet. Geruststellend voor de jongeren en hun ouders was dat ze hun online programma’s bij ons mogen voortzetten.
Het vervoer van de leerlingen gaat nog heel even met busjes, maar ze gaan zo snel mogelijk met fietsen naar school (3 km).

Lesprogramma tot zomervakantie

De online lessen vanuit Oekraïne blijken vooral tussen 9.00 en 12.00 uur te zijn. Bij sommige scholen is er ook een middagprogramma online. De leerlingen zijn, anders dan onze andere ISK leerlingen, erg gericht op terugkeer en proberen met de online lessen hun achterstanden te beperken. We hebben besloten daarin mee te gaan. En daarnaast bieden we ook Nederlands aan.
Dit doen we tot de zomervakantie en dan moeten we bekijken wat daarna goed zal zijn.

We kunnen nu nog niet ondersteunen bij de online lessen in het Oekraïens. We zijn bezig om Engels sprekende Oekraïense docenten aan te trekken als ondersteuning in de lessen.

Rooster en keuze-uren
We hebben een rooster gemaakt met keuze-uren. Ze kunnen kiezen voor een online les of een les Nederlands (LOWAN NT2 startpakket, Diglin of Horen Zien en Schrijven). Het blijkt dat de online lessen moeilijk lang vol te houden zijn qua focus voor de leerlingen. De lessen Nederlands, met ook actieve werkvormen, zijn dan een goede afwisseling. Bij de keuze-uren moeten de leerlingen per dag 2 uur Nederlands kiezen.
Verdere vakken die we de eerste groepen kunnen aanbieden zijn: techniek, verzorging, beeldende vorming, drama, muziek en sport. Bij het opstarten van meer groepen hierna weten we niet of we meteen al deze vakken kunnen aanbieden. We zijn van plan binnenkort ook Engels aan te gaan bieden. Een oud-collega doet onderzoek naar een geschikte methode voor deze doelgroep.

Er komt nog veel aan

De komende week zijn er weer intakes van leerlingen die particulier opgevangen worden. Die kunnen dan maandag 11 april starten in weer een nieuwe klas. In de week van 11 april verwacht ik dat er weer 25 intakes zullen zijn op de opvang-locatie. Een deel van die leerlingen kunnen dan de klas opvullen die 11 april is gestart. En dan start 19 april weer een nieuwe klas, om al deze leerlingen een plek te geven. Voor de klas van 11 april hebben we al voor 4 dagen personele bezetting en zoeken we nog iemand voor de 5e dag. Voor de klas van 19 april hebben we nog geen personeel.

We zijn bij de ISK gewend om flexibel te zijn en te leven met veel onzekerheden. We kunnen meestal snel oplossingen bedenken, maar dit voelt wel als een extra bijzondere situatie.

We krijgen veel hulp aangeboden en samen lukt veel! Het is mooi om dit te kunnen doen voor deze jongeren.

Bekijk ook

Informatie

Onderwijs aan Oekraïense vluchtelingen

Oekraïense lessen

Lesmaterialen - ook online

Deel deze pagina