main-logo
Blogs
Blog 18

Onderwijs aan Oekraïense leerlingen, wat een organisatie

De auteur neemt je mee met haar ervaringen als coördinator van de ISK Deventer

Fura Grol
10 - 04 - 2022

Onderwijs aan Oekraïense leerlingen, wat een organisatie

Fura Grol is coördinator van de ISK Etty Hillesum Lyceum Deventer en werkt 1 dag/week voor LOWAN-vo

Gestart!
Deze week zijn we op de ISK Deventer met 2 volle groepen in aparte klassen gestart met Oekraïense leerlingen.
De leerlingen zijn verdeeld over de 2 groepen naar leeftijd. In een groep zitten de jongere leerlingen en in de andere groep de wat oudere leerlingen.
De extra lokalen die we toegewezen hadden gekregen, direct achter onze school, waren nog net niet helemaal klaar. We zijn toch gestart maandag door een lokaal te maken in de kantine waar je d.m.v. een schuifwand een lokaal kunt creëren.

 

De leerlingen kwamen deels met fietsen en deels met een busje met een vrijwillige chauffeur. Er was een rooster, er waren docenten, laptops, materialen. We hebben een goede start gemaakt.
Er was meteen een andere dynamiek op school. De pauze was druk, ook omdat we nu meer leerlingen hadden en minder kantine beschikbaar. Een aantal jongens vielen op met druk gedrag.
Na donderdag kon de klas in de kantine verhuizen naar de nieuwe lokalen en is er weer meer ruimte.

Wat een acties!
De administratie heeft veel werk verzet. Alle leerlingen stonden meteen in ons leerling-volgsysteem, zodat we leerlingnummers hadden om accounts mee aan te maken. En onze ICT dienst had super snel alle wifi in de nieuwe lokalen voor elkaar!

De lokalen zijn grondig schoon gemaakt. De praktijkschool is gekomen om de extra lokalen te schilderen. Woensdag arriveerde veel extra meubilair, zodat nu in de 5 extra lokalen leerlingsetjes staan.
We hebben via Facebook een oproep gedaan voor beamers, omdat daar zo’n lange levertijd op zit. Binnen een dag hadden we voldoende beamers!

Volle agenda
En deze week waren er ook weer verschillende overleggen o.a. met de gemeente en LOWAN (vanwege mijn werkzaamheden voor LOWAN).
Er waren veel intakes, zowel van Oekraïense leerlingen als bij het AZC en de noodopvang. En we zijn verder gegaan met sollicitatiegesprekken voor docenten en onderwijsassistenten. Volgende week start een docent die in de Oekraïne Engels gaf. Zij komt ondersteunen in de klas.

Onderwijs

In het rooster hebben we keuze-uren. De leerlingen kunnen kiezen om verder te gaan met hun Oekraïense lessen of te werken aan het leren van Nederlands. We willen dat ze 2 uur per dag Nederlands kiezen.
Het inloggen in de Oekraïense lesomgeving met veel nieuwe leerlingen was best lastig. We waren steeds met meer mensen in de klas om dat voor elkaar te krijgen. Het lukte niet voor iedereen de eerste dag. Het filmpje op de LOWAN- site (bij lesschema en online platform WHO maar ook in NOB nieuws) hierover hielp hierbij. Zo kunnen docenten helpen om leerlingen in te loggen.
Soms werkt link www.e-school.net.ua niet, zoek dan via google ‘e-school ВШО’.

Bij veel Oekraïense lessen blijken schriften nodig te zijn. We hebben er 3 per leerling besteld.

De leerlingen geven aan graag Engels te willen doen. Normaal doen we dat niet in de 1e fase in de ISK. We bewegen nu mee met de wens van de leerlingen. Sommigen volgen hun Engelse les via de Oekraïense online lessen. Het Oekraïense werkboek is nu beschikbaar via Noordhoff.
Wij hebben ook de Engels-Engels methode Holmwood’s geïnstalleerd op onze elektronische leeromgeving voor de leerlingen die niet de Oekraïense lesmethode hebben.

Voor Nederlands zetten we het LOWAN NT2-startpakket en Diglin+ in. Bij Diglin+ doet de docent eerst de instaptoets, om te kijken waar ze kunnen starten in Diglin+. Daarnaast gebruiken we ook Horen, Zien en Schrijven.

Programma bestaande ISK-klassen moet gewoon doorgaan

We hadden voor de bestaande klassen al veel gepland dat ook gewoon doorging deze week. Zo waren er bedrijfsbezoeken voor onze klas die zich aan het voorbereiden is op het praktijkonderwijs. Er werd gestart met lessen ‘Rots en water’ voor sommige klassen. Op zondag 10 april is er in Deventer een hele grote hardloopwedstrijd; de IJsselloop. Daar doen 73 ISK leerlingen en 12 docenten aan mee. Deze week werden de T-shirts uitgedeeld en afspraken gemaakt over hoe laat waar verzamelen.

En volgende week is er een projectweek voor de bestaande ISK-groepen. In de projectweek zijn er veel excursies en activiteiten. Dat is een hele organisatie met onze leerlingen, maar ook erg leuk om te gaan doen.

Ik moest afgelopen week een workshop geven aan collega’s in onze reguliere school over ‘nieuwkomers in de klas’ op een onderwijs-inspiratiemiddag/-avond.
En we hadden vrijdagavond een groots galafeest voor de reguliere klassen en de 6 ISK klassen die in hetzelfde gebouw zitten. Het was een geweldig feest.

Werk aan de winkel
We zijn met veel energie gestart. Dinsdag start er nog en derde groep met Oekraïense leerlingen.
De start was positief. We merken echter nu ook dat er relatief veel leerlingen bij zijn die meer sturing op gedrag nodig hebben dan we gewend zijn. Daar gaan we maandag mee aan de slag.
De toestroom in Deventer lijkt nu iets rustiger te gaan, dat lijkt iets beter te organiseren.
En .. ik ben zelf deze week maar gestart met Duolingo Oekraïens! Arabisch deed ik al een tijdje. Het is leuk om wat gevoel te krijgen bij de taal en het schrift.
Op alle fronten leren we veel bij nu.

Bekijk ook

Informatie

Onderwijs aan Oekraïense vluchtelingen

Oekraïense lessen

Lesmaterialen - ook online

Deel deze pagina