ISK en LOB
Ik wil graag goede voorbeelden delen voor LOB en uitstroom.
Marieke Bakema
06 - 06 - 2024Nieuwe handreiking ISK en LOB
ISK Expertisepunt LOB
Kennisdelen op station Amersfoort
Marieke Bakema, is werkzaam bij het landelijk Expertisepunt LOB en werkt als LOWAN-adviseur op het gebied van LOB en beheert de LOWAN-vo community-groep Loopbaanontwikkeling (LOB) en ISK waarin ze ook tips deelt.
De kennisdelingssessie ‘Hoe versterken we LOB voor ISK leerlingen’ die LOWAN en het Expertisepunt LOB op 28 mei organiseerden was een succes!
De centrale locatie op station Amersfoort maakte dat er scholen uit het hele land, van Friesland tot Limburg aanwezig waren. We gingen met elkaar in gesprek over de manier waarop we tijdens de loopbaanbegeleiding van onze leerlingen zo goed mogelijk aansluiten bij hun (culturele) achtergrond.
Culturele achtergrond
Kaveh Bouteh van Pharos leerde ons dat het begint met ‘culturele nederigheid’. In gesprek met jongeren moeten we onze eigen meningen, overtuigingen, voordelen, normen en waarden thuis laten en juist op zoek moeten gaan naar wat de belangrijkste drijfveren en waarden zijn voor de leerlingen die we tegen over ons hebben.
Na de lezing van Kaveh gingen we met 3 oud- ISK leerlingen in gesprek. De ervaringen van Sarusan, Melina en Maryam lieten ons zien dat we de jongeren op weg helpen door hen te laten zien welke stappen ze kunnen zetten om hun dromen te bereiken en hierbij de lat hoog te leggen. Met soms een paar extra tussenstappen komen de jongeren meestal echt ver!
Diversity Skills als MDT-programma
Janneke van Lier nam ons mee in het programma ‘Diversity Skills’, dat uitgevoerd wordt door NewRootz. Begeleid door een jongerencoach versterken jongeren hun persoonlijke vaardigheden, talenten en verbreden ze hun perspectief op leven, studeren en werken in Nederland. Dit doen ze door workshops te volgen, nieuwe werelden buiten de school te ontdekken en samen actief aan de slag te gaan in de praktijk. Als je het programma integreert in het LOB-programma van de school wordt LOB heel betekenisvol voor jongeren.
Nieuwe handreiking ISK en LOB
Na de pauze gingen de deelnemers concreet aan de slag. In de workshop ‘werken aan een LOB-leerlijn’ en ‘LOB verweven in NT2 thema’s’ kregen de deelnemers tips en handvatten mee om, ondanks de dynamiek waarmee ISK’s te maken hebben, LOB toch een plek te geven in het onderwijs..
Alle deelnemers kregen de nieuwe handreiking ISK en LOB mee naar huis met tips en materialen voor een effectief LOB-programma.