Ik wil graag goede voorbeelden delen voor LOB en uitstroom.
Marieke Bakema
04 - 11 - 2024Mini LOB opdrachten in de les
Marieke Bakema, is werkzaam bij het landelijk Expertisepunt LOB en werkt als LOWAN-adviseur op het gebied van LOB en beheert de LOWAN-vo community-groep Loopbaanontwikkeling (LOB) en ISK waarin ze ook tips deelt.
LOB (loopbaanontwikkeling- en begeleiding) gaat over persoonlijke ontwikkeling en vindt niet alleen maar plaats in een mentor uur of LOB uur. Alle docenten kunnen LOB opdrachtjes doen in hun lessen en doen dat vaak onbewust ook al. Ik sprak met Astrid Regter (docent ISK Walcheren), Ingeborg van der Windt-Wielaard en Elcke Pool-Buné (beiden NT2 docent en mentor bij ISK Duin en Bollenstreek) over de manier waarop zij op een laagdrempelige manier aandacht voor LOB hebben in hun lessen.
Kleine LOB opdrachten haalt drempels weg
Ingeborg vertelt dat ze LOB als iets groots zag wat ze lastig vond om in te passen in haar lessen. Ze kreeg tips van haar collega’s die verantwoordelijk zijn voor LOB op haar school om LOB mini opdrachtjes te doen in de lessen Nederlands. Ze laat nu plaatjes of filmpjes over een beroep zien als er in een leestekst een beroep voorkomt. Ook gebruikt ze leesteksten die over beroepen gaan voor technisch en begrijpend lezen. Na het weekend laat ze leerlingen met een bijbaantje iets vertellen over hun werk. Zo zijn zij bezig met spreekvaardigheid en leren ze iets over werken en bijbaantjes. Ingeborg zegt dat het voor haar een eye opener is om het op deze manier te benaderen. Het haalde de drempels weg om er mee aan de slag te gaan.
Ook collega Elcke probeert zo veel mogelijk mini LOB momentjes in te passen. In gesprekjes als mentor met haar leerlingen heeft ze het vaak over hun bijbaantjes en wat ze leuk vinden om te doen. Ze probeert in deze gesprekjes koppelingen te maken naar opleidingen of de toekomst. In de methode ‘Ster in lezen’ is er een hoofdstuk gewijd aan het thema ‘toekomst’. Daar heeft ze extra LOB opdrachtjes aan gekoppeld omdat het thema heel goed aansluit bij LOB. Ze heeft de leerlingen posters en muurkranten laten maken over beroepen waarbij ze beroepen onderzoeken. Elcke vertelt dat ze dan ook met Nederlands bezig zijn. ‘Ze moeten informatie uit teksten halen, zinnen formuleren, presenteren. Het mes snijdt aan twee kanten!’
In gesprek met ouders
Astrid vindt LOB heel belangrijk voor haar leerlingen. Ze besteedt in haar mentoruur veel aandacht aan opdrachten waarin leerlingen hun kwaliteiten leren kennen. Astrid merkt dat ouders vaak een sterke mening hebben over het beroep dat hun kind later uit zou moeten oefenen. Ze neemt dan ook de tijd om met ouders over de kwaliteiten van hun kinderen in gesprek te gaan. Ook vertelt Astrid de leerlingen over haar eigen loopbaanverhaal. Ik vertel ze dan dat ik eerst iets wilde wat helemaal niet bij mij paste en dat ik toen wat anders ben gaan doen. Dat vinden ze leuk om te horen! Ik geef ze mee dat de stap die ze na de ISK gaan maken nog maar een begin is. Ze kunnen daarna nog doorstromen. Je bent nooit te oud om te leren. Ook de ouders vertel ik over doorstroommogelijkheden. Dat haalt de druk vaak wel van de ketel.
LOB wordt de rode draad van het onderwijs als alle docenten kleine ‘LOB- speldenprikjes’ uitdelen. De grotere opdrachten doe je in een LOB uur of tijdens de mentorles.
Online kenniskring ISK en LOB
Wil je ook meer aandacht besteden aan LOB in jouw lessen? Meld je dan aan voor de online kenniskring ISK en LOB. We gaan dan verder met elkaar in gesprek over de LOB gerelateerde thema’s die relevant en toepasbaar zijn in de ISK. In de LOWAN-agenda vind je de data.