main-logo
Blogs
Blog 10

Afstandsleren ISK-leerlingen

De auteur neemt je mee met haar ervaringen als coördinator van de ISK Deventer

Fura Grol
25 - 05 - 2020

Leerlingen weer naar school

Fura Grol is coördinator van de ISK Etty Hillesum Lyceum Deventer

Input voor opstart school
Ik woonde deze week een webinar bij van de GGD als voorbereiding op 2 juni. Fijn om alle informatie van hen op een rijtje gepresenteerd te krijgen.
En ik kreeg een uitnodiging voor een denktank van OCW om mee te denken over het weer naar school gaan. Ik heb me aangemeld. Ik ben benieuwd!

 

Sportief
We kregen deze week een enthousiaste mail van een sportcollega over een georganiseerde virtuele hardloop wedstrijd van 5 km. We zouden in april met heel veel leerlingen van onze school meedoen aan de IJsselloop in Deventer. De meeste leerlingen zouden 5 km lopen, ook veel ISK leerlingen zouden meedoen. Nu gaan we dit alsnog doen, maar dan individueel en met een app. Onze stagiaires helpen met het downloaden van de app en we laten de leerlingen individueel rondjes in de wijk van onze school lopen. Zo kunnen ze toch meedoen. Een collega van ons heeft alles geregeld, gecommuniceerd en gecoördineerd. 25 ISK-leerlingen hebben zich ingeschreven!

Hemelvaart
Deze week is weer een gebroken week. De meivakantie was een onderbreking die niet voor alle leerlingen goed was qua structuur. Ik hoor van veel collega’s dat de motivatie voor de online lessen minder is bij de leerlingen. Ik merk ook dat we weer meer moeten doen om de leerlingen erbij te houden.
We hebben de leerplicht nu ingeschakeld voor een aantal leerlingen. Die leerlingen krijgen waarschuwingen.
De meeste leerlingen doen het natuurlijk prima, maar sommige leerlingen vragen veel energie van ons om ze erbij te houden. Ik ga zo weer aanbellen bij een leerling die niet in de online les was en ook niet telefonisch bereikbaar is. Ouders waren ook niet bereikbaar.

Nieuw lesmateriaal
LOWAN heeft “De kunst van begrijpend lezen” deze week op de LOWAN site gepubliceerd.
Deze lessen waren zeer welkom bij ons, omdat we bij een aantal klassen elke dag een begrijpend lezen tekst met vragen naar de leerlingen sturen via Whatsapp. De tekst en vragen staan in Microsoft Forms. We begonnen door onze teksten heen te raken. Een collega van ons heeft meteen al 15 lessen van 20 lessen van “De kunst van begrijpend lezen” in Forms gezet! We kunnen weer even vooruit!

Voorbereidingen einde schooljaar
Onze school heeft vroeg vakantie, wij moeten dus al gaan nadenken hoe we corona-proof het jaar gaan afsluiten. Normaal hebben we een grote afsluiting met allerlei ‘acts’ van leerlingen met alle ouders.
We gaan nu in grote ruimtes per klas afsluiten met de mentor zonder ouders. En zonder rapport, maar met cijferlijsten, notities van de vakdocenten, de resultaten van de TOA-taaltoetsen, het doorstroomdossier en de plaatsingsbeslissing voor volgend schooljaar.

Voor volgend schooljaar
Deze week heb ik alvast kennis gemaakt met een onderwijsassistent-stagiaire voor volgend schooljaar. Volgende week heb ik nog een kennismaking met een nieuwe stagiair.
En ik had een intake van een meisje uit Thailand op afstand voor volgend schooljaar.
Ik ben benieuwd hoe het zal gaan met de aanmeldingen voor volgend schooljaar. Zouden mensen gewoon hun aangekondigde verhuisplannen naar Nederland kunnen doorzetten? Ik had aanmeldingen uit Vietnam, Rusland, Dubai, Zuid-Afrika. Zouden er weer nieuwe mensen in het AZC komen wonen? Nu staan de aanmeldingen vanuit het AZC helemaal stil.

Wifi
Ik kreeg een mail van Tele 2. We kunnen sim kaarten aanvragen voor de AZC leerlingen zodat ze een hotspot kunnen maken voor WIFI. Ze moeten dan hun sim kaart wisselen in de telefoon als ze op de laptop willen werken. Dit werkt tot 1 juli. Dat is heel fijn. Ik heb geïnventariseerd hoeveel simkaarten we nodig hebben en heb ze aangevraagd. We laten stagiaires uitleggen hoe dit werkt aan de leerlingen als we de kaarten binnen hebben. Ik hoop dat daarmee het wifi-probleem van de meeste leerlingen is opgelost!

Anderen bekeken ook

ISK

Regelgeving opengaan VO

Nieuw lesmateriaal

De kunst van het begrijpend lezen

Deel deze pagina