main-logo
Blogs
Blog 10

Aandacht voor leerlingen is voorwaarde Nederlands leren

Zo goed mogelijk doorgaan met het Nederlands leren! Denken in mogelijkheden en kijken naar wat er kan.

Joanne Vuijk-Koudijzer
22 - 06 - 2020

Kansen, mogelijkheden en grenzen

Joanne Vuijk-Koudijzer is teamleider ISK Barneveld en heeft op meerdere studiedagen van LOWAN-vo workshops over differentiëren verzorgd.

We draaien alweer drie weken met een open school en nog steeds met groot succes. In week drie zien we vaak oud gedrag terugkomen: te laat komen, een ‘ziekmelding’ of geen huiswerk maken. Eigenlijk zien we dit maar bij een paar leerlingen waarvan we het ook hadden kunnen verwachten. Erg fijn dus dat alles eigenlijk zo goed loopt.

 

Doordat we alle leerlingen elke dag in groepjes van 5 leerlingen zien, merken we ook dat de effectiviteit van de lessen groter lijkt te zijn. We werken doelgericht en de leerlingen krijgen meer persoonlijke aandacht. Daarbij zagen we vooral bij de 16+leerlingen de aandacht vaak verslappen na 2 uur als ze 4 lesuren Nederlands hadden. Nu ze weer even moeten wennen aan het ritme en we juist die doelgroep pas na 11:00 uur op school laten komen, merken we dat ze graag komen, maar ook veel leren in korte tijd.

Voor volgende week staan de TOA-toetsen op het programma. We hebben hiervoor gekozen, zodat de leerling zelf kan zien waar hij/zij staat, maar ook omdat we voor onszelf willen weten wat er met het niveau van de leerling is gebeurd. Daarnaast is het belangrijke informatie voor de vervolgscholen en een redelijke indicatie van waar de hiaten liggen. Ik schrijf bewust ‘redelijke’, omdat TOA-toetsen momentopnames zijn en juist in deze tijd is warme overdracht essentieel. Daarom is er nu al veel contact met de vervolgscholen over het niveau, maar ook over de extra ondersteuning die de leerlingen nodig hebben.

Zomerschool en samenwerking met andere ISK’s
Toen het begrip ‘zomerschool’ werd genoemd in combinatie met de subsidie die aangevraagd kon worden, was ik niet enorm enthousiast. Een zomerschool draaien met mijn eigen team is geen optie, dus zullen er onbekenden met de leerlingen gaan oefenen met de taal. Wat vraagt dit aan overdracht van mijn team? Hoe ga ik dit allemaal organiseren? Heeft het wel een gewenst effect? Nog meer taken erbij in deze toch al drukke periode.
Maar toen.. Er is al veel contact met de ISK Ede en nu is er ook het contact met de ISK Wageningen. Wat een vruchtbare ontmoeting was dit! Ruim 2,5 uur spraken we over hoe het de ISK’s vergaan is de afgelopen periode, maar ook keken we vooruit naar waar we mogelijk meer kunnen gaan samenwerken. Zowel Ede, Wageningen als Barneveld zijn relatief klein, waardoor er veel herkenning is. We bespreken de opties voor een zomerschool. We besluiten de handen ineen te slaan, want samen zijn we sterker! We zien de meeste kwaliteit en mogelijkheden bij het bedrijf Remind. Zij hebben veel ervaring en leveren goede kwaliteit. Ook zijn het vaak studenten, dus kan de connectie met onze leerlingen wellicht makkelijker gelegd zijn. Echter hebben zij geen mensen met NT2-ervaring. We bieden aan om de medewerkers (een vast team dat met de leerlingen bezig zal gaan) een spoedcursus NT2 aan te bieden met een aantal praktische tools. Ons plan is om in de laatste twee weken van de zomervakantie de zomerschool aan te bieden. We focussen vooral op de leerlingen die doorstromen. Op dit moment inventariseren we om welke leerlingen het gaat, want de aanmelding moet vrijwillig zijn. We beseffen ook dat leerlingen zich wel kunnen aanmelden, maar we vragen ons ook af of ze dan daadwerkelijk gaan komen. En mocht dat niet het geval zijn, dan zijn de kosten voor de ISK’s. Bij mij op school zijn aardig wat leerlingen (en hun ouders/voogden) enthousiast. Een aantal geeft ook aan liever te gaan werken of terug te gaan naar Hongarije of Polen voor een zomervakantie.
Daarnaast bekijken we wat een goede locatie is (waarschijnlijk Ede) en of er vanuit Barneveld vervoer geregeld kan worden, zodat dit voor de leerlingen geen drempel is. Als dit gaat lukken, zou dat fantastisch zijn. Het is even afwachten tot 1 juli of de subsidie daadwerkelijk toegezegd wordt en of alle praktische zaken geregeld kunnen worden. Volgende week zitten we weer met elkaar om de tafel, want we beseffen ook dat dit in korte tijd geregeld moet worden. Mocht het niet lukken, dan is het contact tussen de ISK’s al een winstpunt en mijns inziens essentieel voor iedere (kleine) ISK.

AMV locatie opent, nieuwe leerlingen al meteen naar school
Vorige week kreeg ik een telefoontje van de gemeente dat de AMV-locatie weer geopend is en dat er zelfs al twee jongeren wonen! Bijzonder dat ik hier nu pas van op de hoogte word gebracht. Mijn eerste reactie was: die moeten vandaag nog naar school! Ook al hebben we nog maar een paar weken; de structuur en ritme voor deze jongeren is enorm belangrijk! Binnen een dag regel ik de intake, toetsen en laat ik hen zelfs na de toetsen al een eerste les meedraaien. De volgende dag zitten ze in de juiste klas en kunnen nog 3,5 week meedraaien met de lessen. Fijn!

Topdrukte aan het einde van het schooljaar
Iedereen zal het wel herkennen: de laatste weken voor het schooljaar. Naast de aanmeldingen van de AMV’ers zijn er nog meer aanmeldingen voor na de zomer. Ook opvallend veel leerlingen uit het PO, omdat de docenten na opening van de school geschrokken zijn van de achterstand van de leerlingen en ze qua leeftijd op de ISK horen. Daarbij hoor ik ook opvallend vaak dat basisscholen toch nog handelingsverlegen zijn als het gaat om het lesgeven aan nieuwkomers. Ook zijn we bezig met hoe het na de zomer zal gaan. Woensdag horen we meer vanuit Den Haag. Gaan we twee scenario’s maken qua rooster en aanpak? Want wat als er een tweede golf aankomt? Of gaan we uit van het positieve en maken we een normaal rooster met volle klassen? We zijn er nog niet uit.
Deze laatste weken zijn er ook de functioneringsgesprekken, formatie, nieuw rooster, schoolgids, evaluatievergaderingen, bijstellen van de leerlijnen en noem maar op. Het zijn pittige weken, die laatste weken! Daarom hebben we bewust afgelopen week even een datum geprikt voor een teamuitje aan het einde van het schooljaar waarbij de 1,5 meter gewaarborgd kan worden. Want dat mijn team dat verdient, dat staat als een paal boven water!

Anderen bekeken ook

Aanbevelingen

Doorstroom in coronatijd

Subsidie

Extra middelen voor nieuwkomers

Deel deze pagina