main-logo
Blogs
Blog 1

Aandacht voor leerlingen is voorwaarde Nederlands leren

Zo goed mogelijk doorgaan met het Nederlands leren! Denken in mogelijkheden en kijken naar wat er kan.

Joanne Vuijk-Koudijzer
28 - 03 - 2020

Elkaar zien; dat heeft en geeft zin!

Joanne Vuijk-Koudijzer is teamleider ISK Barneveld en heeft op meerdere studiedagen van LOWAN-vo workshops over differentiëren verzorgd.

Elkaar zien; dat heeft en geeft zin!
Zo goed mogelijk doorgaan met het Nederlands leren! Denken in mogelijkheden en kijken naar wat er kan. Er komen allerlei ideeën voorbij. In korte tijd gebeurt er veel. Laptops regelen, makkelijk inloggen met Diglin, een gratis upgrade van Nieuwsbegrip, planningen maken etc. We willen niet dat de achterstand die de leerlingen zeer waarschijnlijk toch wel oplopen groter wordt. Dus bieden we hen leeslessen, spreekoefeningen, online oefeningen en laten we hen mailtjes schrijven. Zo goed mogelijk doorgaan. Toch?

 

Afgelopen dinsdag werd ik even stil gezet. Ik had een afspraak met een leerling. We zouden buiten een rondje lopen en 1,5 meter afstand houden. Ik zou hem een nieuwe planning en nog wat werk meegeven. Hij stond buiten al te wachten toen ik aan kwam lopen. “Mevrouw!!! Ik mag u geen hand geven, maar ik ben zo blij dat ik u zie! Ik heb u gemist!” Hij straalde van oor tot oor. Hij vertelde me dat hij het thuis maar niks vindt. Hij kan niet met zijn vrienden afspreken, hij vindt het moeilijk om uit zijn bed te komen en iets te gaan doen. Na 3 uur huiswerk maken is hij klaar en verveelt hij zich. Even dat praatje, even die aandacht, even laten weten dat we aan de leerlingen denken en hen zien. Is dat niet even belangrijk als het Nederlands leren? Is het misschien zelfs een voorwaarde om Nederlands te leren?

Zo goed mogelijk doorgaan met Nederlands leren
Belangrijk? Jazeker! Door hen werk te geven, bieden we hen ook een dagvulling en structuur. Maar wij hebben op school afgesproken de leerlingen elke dag even te spreken door hen te bellen met whatsapp videocall. De volgende dag bel ik de leerling die ik daarvoor heb gesproken. Hij neemt op terwijl hij nog in zijn bed ligt. Hij besluit uit bed te komen en zijn huiswerk te gaan maken. Een andere leerling zag van de week wit van moeheid. Het bleek dat hij gamede tot diep in de nacht. We besluiten hem elke dag om 9:30 uur wakker te bellen. De vierde dag krijgen we om 9:20 een appje: ik ben wakker hoor! Dit zijn zulke waardevolle momenten.

Na 2 weken komen we erachter wat goed werkt. Videocall met whatsapp werkt goed. Leerlingen vinden het fijn even te praten. Ook een overzicht aan het begin van de dag in de groepsapp van wat het huiswerk is van die dag vinden de leerlingen fijn.

Eerste online les
Vrijdag had ik met mijn A1+/A2 groep mijn eerste live online les. Alle leerlingen hebben via school een Google account. Ik heb in mijn Google Agenda een videoconferentie gepland en nodig de leerlingen uit. Zo makkelijk! De leerlingen krijgen een link in hun mail. Als ze daarop klikken komen ze gelijk in Google Meet. Van tevoren heb ik een instructiefilmpje gemaakt en met picto’s duidelijk gemaakt dat ze hun microfoon uit moeten hebben en hun camera aan. En dat ze alles van tevoren moeten controleren, het liefst de dag ervoor. Ik krijg op donderdag een paar vragen en foto’s van beeldschermen. Ze zijn er in ieder geval mee bezig! Om 11:00 uur ben ik benieuwd hoeveel leerlingen het lukt. Ik zit er klaar voor! Wow! Op 2 leerlingen na (een met internetproblemen en een met een oude computer zonder camera) zijn ze er alle 14! Allemaal vrolijke gezichten! Iedereen is blij elkaar te zien. Ik geef een Nieuwsbegrip les. Door mijn scherm te delen, zien de leerlingen de
Powerpoint van Kentalis Weerwoord. Ik bespreek de woorden. Ik geef een leerling een beurt om een zin te maken. De leerling klikt braaf op zijn microfoon en geeft antwoord. Ook zijn er vragen die gesteld worden. Alles loopt heel geordend. Om het huiswerk van de weken ervoor te controleren heb ik een Kahoot gemaakt die we met elkaar doen. Kahoot heeft ook een gratis upgrade. Je kunt nu ook een Kahoot maken als huiswerkopdracht die de leerling voor een bepaalde tijd gemaakt moet hebben. Iedereen houdt de aandacht vast en doet mee! Wat ben ik trots op ze! Ik vraag om feedback en krijg te horen dat ze dit wel elke dag willen. Het uur vliegt voorbij. Leerlingen laten weten het fijn te vinden weer uitleg te krijgen en dat ze gelijk antwoord op een vraag hebben. Ook geven ze aan dat het fijn is om weer even samen iets te doen. Deze manier van lesgeven bevalt me goed. Juist ook omdat het zo makkelijk voor de leerlingen is om aan te sluiten. Geen gedoe met inloggen, installeren of downloaden. Heel fijn voor onze leerlingen, die niet zoveel computervaardigheden hebben.

Na week 2 zijn we moe
Achter het huiswerk aanzitten, individuele feedback geven, filmpjes met instructie maken, zorgen voor overzicht en zoeken naar manieren van het controleren van het werk. We maken lange dagen en werk en privé lopen behoorlijk door elkaar. Maar voor de leerlingen gaan we door! Met elkaar komen we er wel!

Bekijk ook haar lesideeën - Uit de praktijk

Uit de praktijk

Lesideeën makkelijk uitvoerbaar op afstand

Deel deze pagina