De eerste weken afstandsleren ISK-leerlingen
De auteur neemt je mee met haar ervaringen als coördinator van de ISK Deventer
Fura Grol
02 - 04 - 2020Het verloopt soms wat moeizaam
Fura Grol is coördinator van de ISK Etty Hillesum Lyceum Deventer
De derde week
Maandag startten we op school met een paar collega’s om weer pakketten klaar te maken en laptops in te richten die we later gaan uitdelen. Een collega die aan het re-integreren is hielp me het uitzoeken van leesboeken op niveau.
Een paar leerlingen komen toch op school, we kunnen hen materiaal meegeven. Collega’s brengen materiaal rond, ook naar plaatsen in de omgeving en naar een nieuwe leerling. We weten het niveau van de nieuwe leerling niet. Als we bellen neemt helaas niemand op. We brengen maar verschillende materialen, zit er altijd iets tussen.
Een aantal boekjes zijn op, die zijn weggestuurd om te kopiëren, maar de repro is dicht tot 12 uur. Daarna haalt een collega de gekopieerde materialen op. En kunnen we weer verder met pakketten maken. Collega’s kijken stapels gemaakt werk na, voor ze weer nieuwe materialen brengen.
Ik geef een les in Teams en speel Quizlet. Lang niet alle leerlingen zijn aanwezig. Ik neem me voor om ze te bellen voor de volgende les. Ik hoop dat ik daar tijd voor heb.
Dinsdag laptops uitdelen
Voor het uitdelen van de laptops zijn gebruikersovereenkomsten nodig voor het uitlenen van de laptops. Ik print op de hoofdlocatie een flinke stapel, daarna ga ik naar de andere locatie om de overeenkomsten te brengen. 2 collega’s nemen de taak op zich om de administratie te doen van de uitgeleende laptops.
Daarna heb ik contact met een beginnersklas. Ik geef ze een tekst via Microsoft Forms, die een collega vorige week had gemaakt en ik speel Quizlet live met de LOWAN startpakket-woorden.
Dan is het tijd voor een mentoren overleg. We besluiten dat we van 2 overleggen per week terug gaan naar 1 overleg. Bij het mentoren overleg blijkt dat het veel tijd en energie kost om leerlingen, die niet meedoen in Teams en op de app, te bereiken en te zorgen dat ze wel mee doen. Soms is het probleem het niet hebben van een device, maar ze zijn soms ook niet op de goede tijd achter een device als ze er wel 1 hebben.
We delen meer laptops uit. Wel spannend is het dat er ook leerlingen verhuizen. We hopen dat het lukt om de laptops weer in te laten leveren voor ze verhuizen, anders hebben we een probleem straks als de lessen weer beginnen en we laptops missen…
’s Middags lukt het om de online lessen Engels te installeren met behulp van een ICT-handige wiskunde collega in onze ELO, dat is tot nu toe nooit gelukt! We hopen dat het de leerlingen lukt om de online lessen te activeren.
Woensdag verloopt moeizaam
Ik vind het vandaag even lastig om te kijken naar wat wel lukt, omdat vandaag veel heel moeizaam gaat…
Ik gaf vanochtend een les via Teams om 9 uur, maar de opkomst was bedroevend. Ik heb de leerlingen die er wel waren goed individueel kunnen helpen. De anderen heb ik gebeld. Ik belde er 4 wakker. Met de anderen kreeg ik geen contact. Ik heb ze allemaal en app gestuurd. Kostte even tijd. Ik hoop dat het de volgende keer beter gaat.
Ik stuur een tekst met vragen via Forms naar een andere klas. Een deel geeft antwoord.
‘s Middags had ik een Skype afspraak met een nieuwe collega die vandaag 1 april start. Gek om zo te starten. Ze zou een nieuwe groep gaan lesgeven, maar dat gaan we nu niet organiseren op die manier. Ze gaat volgende week collega’s ondersteunen.
Het gaat langer duren, deze situatie. Dus alle hens aan dek om alle leerlingen betrokken te houden!