main-logo
Blogs
Wachtlijst

Wachtlijst

De auteur is werkzaam bij de ISK van het Metzo College in Doetinchem.

Monique Mulder
05 - 06 - 2023

Is de aanmelding wel verwerkt?

Monique Mulder, werkzaam bij ISK Metzo College Doetinchem en columniste.

Of ze even mogen weten of de aanmelding wel is verwerkt. In het kantoor staan twee ongeruste Oekraïense ouders. Een maand geleden was vader er met zijn zoon om het aanmeldingsformulier in te vullen. Zijn zoon wil naar de ISK, want hij turnt op hoog niveau en kent een andere leerling in zijn team die ook naar de ISK gaat.
Dat zij niet de enige mensen zijn die wachten, realiseren ze zich niet direct. Er staan inmiddels bijna 70 leerlingen op de wachtlijst.

 

Na leerlingstop starten 3 nieuwe klassen
Dat als iedereen binnen komt lopen om te vragen hoe het gaat, er geen tijd meer is om les te geven. Die opmerking schrikt hen even af. Hun zoon zal net als alle andere leerlingen een Diglin-account krijgen om thuis alvast mee te werken. Dat ze dit nog niet hebben gekregen, wordt voor hen uitgezocht.
Inmiddels komen de leerlingen na een stop van enkele maanden weer op intake en naar de toetsdag. Er zijn docenten gevonden voor drie nieuwe klassen. Het totale aantal leerlingen komt daarmee op 240 naast de 75 jongeren uit de noodopvang die ook via de ISK les krijgen. Ooit waren het er 150 maximaal….. Door thuis te werken met Diglin hoeven sommige leerlingen niet meer gealfabetiseerd te worden. Ze hebben zelf al de letters geleerd op de computer. Anderen kunnen al goed Nederlands als ze starten terwijl er ook leerlingen zijn die nauwelijks kunnen lezen en schrijven. Het verschil is groot en tijdens de toetsdag is al snel duidelijk dat vooral het spreken van het Nederlands lijdt onder de lange wachttijden.

Lastig weer in schoolstructuur te komen
Eén van de meisjes die net is gestart, verstopt zich op de wc tijdens de pauze. Ze vindt het te druk in de kantine vertelt ze. ‘Ik ben vanaf oktober thuis geweest. Ik deed de hele dag niets, want ik had ook geen motivatie.’ Ze praat Engels en kan niet met haar Arabisch sprekende klasgenoot praten. Zij vindt het net als veel anderen lastig weer in de schoolstructuur te komen. Wel is iedereen echt enthousiast dat ze eindelijk mogen beginnen.

Nieuwe leerlingen verwelkomd
En dan is er altijd wel een andere leerling die de nieuwe ISK-er op sleeptouw neemt. Nieuwe leerlingen worden opgenomen in een familie waar iedereen hetzelfde doel heeft: de taal leren. Dat er inmiddels twee locaties zijn, maakt niet uit, want vooral de AMV’ers kennen elkaar al, omdat ze soms in hetzelfde huis wonen. Daarom komen er ook regelmatig verzoeken voor een overplaatsing naar een andere klas. ‘Ik wil graag verder en zie hier elke dag dezelfde gezichten.’ Doordat er nu, na meer dan drie maanden van een leerlingstop, weer veel nieuwe leerlingen komen, verandert de energie in school en krijgt iedereen een boost. Samen weer opnieuw beginnen. Elke dag.

Lees ook

Wachtlijsten

2000 kinderen geen onderwijs

Inspectie

Toegang tot onderwijs probleem

Deel deze pagina