main-logo
Blogs
Blog 1

De eerste weken afstandsleren ISK-leerlingen

De auteur neemt je mee met haar ervaringen als coördinator van de ISK Deventer

Fura Grol
21 - 03 - 2020

ISK Deventer eerste week afstandsleren

Fura Grol is coördinator van de ISK Etty Hillesum Lyceum Deventer
Zondag 15 maart hoorden we allemaal dat de scholen dicht gingen in Nederland. En toen begon het.
Appjes vlogen heen en weer in de ISK groepsapp. Overal zochten we naar informatie. Wat kunnen we doen voor onze doelgroep. Niet iedereen heeft een laptop en zelfs niet iedere leerling heeft een telefoon. Mijn hoofd sloeg op hol, kijken op de nieuwssites, kijken op Facebook, steeds berichtjes met bliepjes en piepjes.
Maar toch op diezelfde zondagavond kwamen er planners en uitnodigingen voor de leerlingen om gespreid papieren lespakketten op te komen halen op maandagochtend. Collega’s met verkoudheid werden meteen vervangen door iemand anders.

 

Voor de uitstroomgroepen werden planners gemaakt, zij kunnen veel via de ELO Its learning. Daar werken we normaal ook mee. Zij kunnen digitaal verder werken in methodes voor Nederlands (DISK) en rekenen/wiskunde. Zij mochten deze week hun spullen uit de kluisjes komen halen.

Voor de beginners (op een andere locatie) waren er pakketjes, die werden per leerling samengesteld met bijv. HZS, werkboeken waar ze normaal ook mee werken zoals grammatica, schrijven, rekenen. Voor de analfabeten Veilig in stapjes omdat DigLin+ zonder laptop niet zo goed werkt. We hebben afgesproken dat de leerlingen elke week op maandag pakketjes halen en gemaakt werk inleveren. De leerlingen laten we gespreid naar school komen natuurlijk.

Niet alle leerlingen komen om de pakketjes te halen. Bij die leerlingen brengen we het materiaal aan huis. In een enkel geval waren we nog niet thuis geweest en schrokken we van de omstandigheden thuis, bij 1 leerling hebben we de gezinscoach ingeseind.

Deze week zouden we de leerlingen die gaan uitstromen naar het ROC aanmelden. Dat hebben we nu ook gedaan, individueel op school hebben we hen ondersteund met de aanmelding. Het ROC startte meteen met intakes via Whatsapp.

Contact met de leerlingen houden is niet in alle gevallen makkelijk. Bij velen gaat dat goed, vooral met Whatsapp. Maar wat doen we als contact niet lukt? Naar het huis gaan is nu de oplossing. Gelukkig wonen er collega’s in plaatsen buiten Deventer waar ook leerlingen wonen. Deze collega’s kijken om naar de leerlingen in hun plaats en brengen daar de pakketjes werk.

Ook een manier om contact te houden is wat een collega deed deze week: Hij stuurde een code voor Quizlet live naar de leerlingen via Whatsapp. Hij had een quizlet over Corona gemaakt. Dat was erg leuk! Andere quizlets kun je natuurlijk ook spelen op afstand, bijv. Lowanstart, Zebra-woorden, DISK-woorden. En een collega wil haar leerlingen laten lezen via Whatsapp.
De stichting waar onze school onder valt heeft voor alle klassen “Teams for education” aangemaakt in Outlook. Er was daarover deze week ook een Webinar beschikbaar om naar te kijken. We gaan het proberen.

We gaan laptops uitlenen aan leerlingen in de uitstroomgroepen die zelf geen laptop in huis hebben. Hiervoor zijn de aantallen nog te overzien. De directie laat de afgeschreven laptops van docenten klaarmaken en we bestellen adapters voor bij de laptops. Maar voor de beginnersgroepen zoeken we nog naar mogelijkheden om de leerlingen aan een laptop te helpen, want het gaat over grote aantallen. Stichting Leergeld Deventer biedt aan om te helpen. Dat is super. Daar gaan we komende week mee aan de slag. De AZC-leerlingen en de leerlingen die niet in Deventer wonen, komen niet in aanmerking voor Stichting Leergeld en we weten nog niet langs welke weg we hen kunnen helpen. Bovendien zijn de sites voor de leerlingen overbelast en is de wifi in het AZC te zwak om mee te kunnen werken. Dus … digitaal werken gaat nog niet heel soepel.
De Alfaleerlingen hebben grotendeels geen laptop of telefoon. Voor hen maken we nu pakketjes waarbij ze op het AZC bijvoorbeeld geholpen worden door andere leerlingen. Het blijft lastig.

Contact met collega’s
We hebben deze week een aantal keer video-overleg gehad in “Teams”. We hebben dat in niet al te grote groepen gedaan. De mentoren van 2 locaties apart. Dan hebben we 5 a 6 collega’s. Dat ging best goed. We stuurden berichten met Teams en Whatsapp. Dat bleek wat verwarrend. We hebben afgesproken dat berichtjes via Whatsapp gaan en het overleg met beeld via Teams. En de berichtjes bleven maar komen. Tot ’s avonds laat. We hebben ook afgesproken om te proberen niet aan de gang te blijven met berichten.

En sommige collega’s bedenken de leukste opdrachten voor onze leerlingen.
Mijn collega Beeldende Vorming en haar stagiaires hebben opdrachten, passend bij de situatie van nu, gemaakt met voorbeeld foto’s en soms relevante YouTube filmpjes.
Opdrachten zoals fotografeer de lege stad, maak een instructie-poster over Corona, maak “landschappen” van virussen en schimmels, maak portretten van je naasten, maak een beeldverhaal van je dag in Corona tijd, teken een nieuwe inrichting van je kamer, maak en Corona cartoon, teken jezelf, teken een landschap uit je raam of door een sleutelgat.

Dus een week vol met denken, leren van nieuwe dingen, creativiteit en contact op afstand!
Ik ben benieuwd wat de nieuwe week gaat brengen!

Deel deze pagina