De achtbaan is begonnen
De auteur neemt je mee met haar ervaringen als mentor en docent NT2 Alfabetisering bij ISK Den Helder en adviseur website ANT2.
Linda Duin
14 - 01 - 2021Flexibiliteit is een vereiste
Linda Duin, mentor en docent NT2 Alfabetisering bij ISK Den Helder en adviseur website ANT2
Maandag 4 januari
We hebben studiedag, de keuze voor online of op locatie is aan ons gelaten. Wetende dat we dinsdag weer met leerlingen op school aan de slag gaan ben ik vroeg op school. Het doel is de laptop te starten, huiswerkmateriaal te printen, de startbijeenkomst in Teams bijwonen, nog wat puntjes op de i zodat we de volgende dag kunnen starten en dan weer naar huis. Op school aangekomen kan het plan voor de dag direct al bijgesteld worden. De vloeren blijken in de was te zijn gezet, het glimt erover, maar bijna alles op onze locatie staat op een andere plek dan het stond. Samen met de onderwijsassistenten wordt snel een werkbare indeling gemaakt. Leerlingen beperkt naast elkaar.
Tijdens de startbijeenkomst wordt teruggeblikt naar vorig jaar, de knappe prestaties die docenten en leerlingen hebben laten zien, er wordt ook stilgestaan bij de realiteit van vandaag en we kijken voorzichtig vooruit. Aan het eind wordt gevraagd mee te denken over de opvang van de instroomklas, waarvan de docent door omstandigheden voorlopig afwezig is.
Onze Alfa- & NT2-klas is, op een klein aantal Alfa-leerlingen na, nagenoeg op hetzelfde punt qua thema’s als de instroomklas en beiden moeten starten met een nieuw thema. We besluiten dat ik deze groep op mij zal nemen in hetzelfde dagdeel en daarbij constant de onderwijsassistenten aanwezig zullen zijn om het proces daar te begeleiden als ik naar de andere klas ben. We draaien in beide lokalen hetzelfde thema gedifferentieerd op verschillende niveaus. Dit betekent voor mij dat ik de komende twee weken de organisatie, instructies, (tussen)evaluaties en huiswerk van twee klassen op mij neem.
Dinsdag 5 januari
’s Morgens zet ik snel in beide lokalen de algemene planning op het bord.
09:00 Dagstart, even bijkletsen en dan Jeugdjournaal kijken
09:30 NT2 thema les (thema-introductie/gedifferentieerde starttaak en online werken met de methode)
10:15 Pauze in het lokaal
10:30 Rekenen (gedifferentieerde instructies en online werken met de rekenmethodes)
11:00 Uitleg huiswerk, gevolgd door opruimen en schoonmaken
11:30 Naar huis
13:00 t/m 15:00 (t)huiswerk – bij vragen zijn de docenten bereikbaar
Klaar voor de start. De hele ochtend loop ik heen en weer, alles verloopt zoals het bedacht is. We kiezen voor online in de klas omdat je dan veel beter ziet waar hulp nodig is. Voor het papieren huiswerk geldt dat als het niet (voldoende) gemaakt is dit meteen kan worden besproken. Het voelt efficiënt op deze manier. Tevreden zet ik ’s middags alles klaar voor de volgende dagen. We draaien!
Dinsdag 12 januari
Het loopt nog steeds zoals bedacht en we zijn tevreden met de betrokkenheid van de leerlingen in de les en het papieren huiswerk wordt boven verwachting goed gemaakt. Gisteren maakten we het noodplan t/m de voorjaarsvakantie voor de instroomklas die we extra op ons hebben genomen.
De twee klassen worden opgesplitst in twee dagdelen, net als voor de zomervakantie om per dagdeel 2,5 uur aandacht te kunnen hebben voor de leerlingen die er dan zijn. Dit kan omdat we ervaren dat er weinig vragen worden gesteld over het huiswerk terwijl dit wel echt serieus wordt gemaakt. ’s Morgens komen de Alfa’s en de startende NT2-leerlingen en ’s middags de wat verder gevorderde NT2-leerlingen.
De groepen worden wat ongelijk qua aantal, maar dat geeft niet omdat er dan vanuit het grootste lokaal kan worden gewerkt en er meer dan voldoende ruimte is voor elke leerling. We gaan het donderdag organiseren en vanaf vrijdag gaan we ermee starten. Toen wisten we nog niet wat er tijdens de persconferentie zou worden verteld… 1,5 meter afstand tussen de leerlingen is per direct de norm voor in elk geval de komende drie weken. Dat wordt snel wat zaken aanpassen in de lokaalinrichting.
Woensdag 13 januari
Ik ben op tijd op school om te helpen met het inrichten van de twee lokalen en het afstemmen van een aantal kernafspraken binnen de lokalen (mobiel uit en in de tas, laptop direct bij aanvang op tafel, benodigde leermiddelen op tafel, etc.). Het is mijn vrije dag, maar ik voel me betrokken en zie wel wanneer ik dit uur weer terug krijg. Er komt morgen voor alle leerlingen nog een extra (werk)tafel. Zo creëren we naast de gewenste afstand ook ruimte om goed te kunnen werken met de schoolspullen dichtbij en beperken we het lopen in het lokaal. We passen ook dan nog steeds in het lokaal heb ik vanmorgen gezien en dat is erg fijn!