main-logo
Blogs
Blog 14

De achtbaan komt in rustiger vaarwater

De auteur neemt je mee met haar ervaringen als mentor en docent NT2 Alfabetisering bij ISK Den Helder en adviseur website ANT2.

Linda Duin
22 - 06 - 2021

Eind in zicht – nog anderhalve meter te gaan

Linda Duin, mentor en docent NT2 Alfabetisering bij ISK Den Helder en adviseur website ANT2

April
Na een hectische periode, met een verhuizing, gaan leerlingen op onze nieuwe schoollocatie weer vijf dagen per week volledig naar school. Op anderhalve meter afstand van docenten en ook elkaar. Het is veel beter dan deels online en deels fysiek onderwijs. Het gaat goed! Leerlingen komen graag, de meesten op tijd en ze ontwikkelen zich op verschillende vlakken.

 

In mijn klas zitten veel broertjes en zusjes. Zij mogen in de klas wel naast elkaar zitten en kunnen elkaar daardoor helpen waar dat nodig is en waar het ook kan. Het levert ook wel wat uitdagingen, want broertjes en zusjes kunnen elkaar ook behoorlijk in de weg zitten binnen de klas. Het gaat ook allemaal nog niet zo snel als zou kunnen, maar de ontwikkeling staat gelukkig ook niet stil.

Mei
Nog één interne verhuizing dan. Weer een nieuw lokaal, want het gezellige kleine lokaal voor de alfabetiserende leerlingen paste ons niet meer. Een andere klas die in een groter lokaal gevestigd was kromp juist enorm. Dus hebben we weer alles opgetild en een nieuw lokaal ingericht om daar minstens tot aan de zomervakantie te blijven (en bij voorkeur ook het hele schooljaar daarna). Het is nooit saai in de ISK!

In maart werden NPO gelden aangekondigd, per leerling is er budget waarmee wordt beoogd de leer- en leefachterstand weg te werken. De verkenning van de mogelijkheden met betrekking tot de NPO gelden is binnen de organisatie in volle gang. Docenten van alle locaties steken de hoofden online bij elkaar om zoveel mogelijk ideeën bij elkaar te brengen. Namens onze locatie ben ik van de partij bij een inventarisatiebijeenkomst over effectievere inzet van onderwijs om kennis en vaardigheden bij te spijkeren. Vanuit de ideeën die worden verzameld wordt vervolgens gefilterd, op wat er eigenlijk al gebeurt en waar nog extra inzet op gewenst is. Namens onze locatie heb ik de wens neergelegd om meer locatie-overstijgend samen te kunnen werken. Bijvoorbeeld door leerlingen van andere locaties hun maatschappelijke stage te laten lopen binnen de ISK, als leeshulp, taalmaatje, maar ook sportevenementen, etc. Hoe meer mogelijkheid tot taalcontact er voor ISK-leerlingen is met Nederlands sprekende leeftijdsgenoten des te beter! Er wordt vanuit de organisatie gericht op een consistent aanbod waarmee leerlingen vanaf volgend schooljaar nog beter vooruit kunnen worden geholpen binnen het onderwijs. Mooi streven en de locaties zijn samen goed op weg.

Eind van de maand versoepelt de regering de maatregelen voor VO-leerlingen, waardoor zij weer met elkaar samen mogen werken. Daar heb ik met leerlingen enorm naar uitgekeken. De docent blijft nog wel op afstand.

Juni
Het weer kunnen samenwerken binnen de klas geeft enorme kansen om weer beter te kunnen differentiëren. We werken weer met subgroepen die steeds weer kunnen verschillen van samenstelling, afhankelijk van de vaardigheden van leerlingen en de beoogde leerdoelen. Er zijn wisselende duo’s, die elkaar steeds weer op een andere manier kunnen aanvullen en versterken omdat de één vaardiger is in een bepaald domein dan de ander of ergens al meer kennis van heeft. Leerlingen trekken zich aan elkaar op door elkaar verder te helpen, o.a. tijdens momenten die zelfstandigheid vragen. Peer-to-peer instructie is waardevol voor beiden, want de leerling die de instructie geeft leert wat er wordt uitgelegd nog dieper kennen door het met eigen woorden uit te leggen. Leerlingen zijn actiever betrokken. Ook zie ik meer plezier tijdens het leren en dat is zo waardevol! Nog even volhouden, dan mogen ook docenten en onderwijsassistenten weer dichtbij leerlingen komen.

We zijn van ver gekomen, we hebben nog anderhalve meter te gaan. Het goede nieuws is, het eind is in zicht!

 

Anderen bekeken ook

Leerlijn en lesmaterialen Alfabetisering

NPO en nieuwkomers

Deel deze pagina