main-logo
Blogs
Blog 5

De eerste weken afstandsleren ISK-leerlingen

De auteur neemt je mee met haar ervaringen als coördinator van de ISK Deventer

Fura Grol
06 - 04 - 2020

Doen we het goed genoeg?

Door Fura Grol

Doen we het goed genoeg?

Fura Grol is coördinator van de ISK Etty Hillesum Lyceum Deventer

Blij met laptops
Mijn collega’s die net deze week laptops hebben kunnen uitlenen zijn helemaal blij. Een aantal leerlingen kunnen nu aan het werk met de laptop en dat is zichtbaar voor de docent. En veel meer leerlingen waar we de laatste weken alleen papieren pakketjes brachten kunnen nu contact maken met ons via Teams.
Dat blije gevoel had ik de eerste 2 weken. Afgelopen week wilde ik nieuwe stappen maken, maar dat ging me niet snel genoeg, dus ik was wat gefrustreerd! Grappig, dat zijn fases blijkbaar.

 

Contact houden
Ons mentoren overleg gaat vooral over hoe we contact houden en krijgen. Bij sommige leerlingen gaan we ook de hulpverlening proberen in te schakelen als die bij de leerling betrokken zijn. We besluiten toch op de maandagen de mogelijkheid te houden om af te spreken met individuele leerlingen, bijv. om iets in te stellen op de laptop.
Wifi is nog een probleem bij sommige leerlingen. Een handjevol leerlingen heeft geen wifi en op het AZC is de wifi erg zwak. Ik heb daarover contact met het AZC. Ze doen hun best, maar het lukt nog niet.

Onze collega’s van beeldende vorming hebben weer erg leuke opdrachten bedacht voor de leerlingen in deze situatie. Zoals bijvoorbeeld:
Ontwerp: een stoel, een duurzaam huisje, een opbergsysteem voor toiletpapier.
En teken: klein leed, ergernissen, een logo voor het EK voetbal 2021, lekker eten voor thuiszitters.

Onze school heeft op vrijdag 3 april een contactloze dag ingesteld, om iedereen even op adem te laten komen na de achtbaan van de afgelopen weken. Maar bij de ISK-beginnersgroepen doen we daar toch maar niet aan mee. We willen juist contact en als dat lukt willen we daar geen pauze in!

Doen we het goed genoeg?
Deze vraag speelt steeds bij mij. Ik denk dat we een goede basis hebben; werken met Teams en It’s Learning waar mogelijk. En verder met papieren materiaal. We hebben laptops uitgeleend. Er is een programma voor elke leerling. Elke leerling heeft materiaal. We hebben met elke leerling contact. Dat is allemaal mooi!
Deze week gaat onze school met de reguliere klassen starten via een nieuw rooster lesgeven via Teams in de ochtenden en in de middag moeten de leerlingen werken met hun planners. En we gaan een ‘betrokkenheids-registratie” bijhouden voor de leerlingen. Hoe gaan we dat doen met de ISK? De uitstroom groepen gaan ook zo werken. Met 2 uitstroomgroepen zal dat redelijk gaan. Met 1 groep gaat dat veel energie kosten. Maar dat gaan we toch proberen.

Beginnersgroepen weinig schoolse vaardigheden
Met de beginnersgroepen is dagelijks contact een belangrijk doel. Met sommige leerlingen moeten we gaan accepteren dat het contact minimaal zal zijn. Deze leerlingen hebben geen telefoon, spreken nog helemaal geen Nederlands, hebben nog nauwelijks schoolse vaardigheden.
Met veel leerlingen lukt het contact heel goed, maar nog steeds niet met iedereen en dat willen we wel. We gaan flink aan de slag met het contact zoeken met leerlingen die niet genoeg reageren op onze appjes en telefoontjes! De week die voor ons ligt zal druk zijn!

Vrijdagavond spelen we met wel 50 collega’s een pub quiz via Teams en YouTube. Twee ISK collega’s winnen de quiz! We zijn van 21 uur tot 23.30 uur druk hiermee. Super leuk begin van het weekend!

Anderen bekeken ook

Blogs

Volg onze bloggers

Afstandsleren

Tips en voorbeelden

Deel deze pagina