Vakliteratuur item: Onderzoek
Samenleren op een superdiverse school
Met de komst van nieuwkomers neemt de diversiteit op onze scholen toe. We spreken over superdiversiteit. De leraar wordt gevraagd het samenleren te stimuleren, maar wat is daarvoor nodig? In deel 1 wordt op grond van theoretische inzichten beschreven wat de leraar onder andere kan doen op het gebied van identiteitsontwikkeling, groepsvorming, ouderbetrokkenheid en…
lees meerMeertaligheid
Alle leerlingen in onze klassen spreken een andere thuistaal dan het Nederlands. We horen al lang dat je deze taal moet inzetten in je klas. Maar hoe kan je dat nu doen? En belemmert of vertraagt dit niet het leren van de Nederlandse taal? In het boek ‘Meertaligheid en onderwijs‘ worden naast onderzoeksresultaten ook…
lees meerWelzijn en gezondheid Eritrese vluchtelingen
De verkenning ‘Van ver gekomen…’ is door Pharos geïnitieerd naar aanleiding van verschillende signalen van diverse professionals dat er zorgen zijn over de sociaal-maatschappelijke situatie en de gezondheid van de nieuwe groep Eritrese vluchtelingen. Hij is tot stand gekomen in samenwerking met Eritrese sleutelpersonen, SENSE Noord-Nederland, Nidos, VluchtelingenWerk Nederland, COA, en Rutgers.
lees meerCountry report: Nederland
Een leesbaar rapport waarin naar voren komt dat: de samenstelling van de populatie is veranderd leerlingen binnen Nederland vaak nog meer transities mee maken de nieuwkomers populatie zeer divers en dynamisch is onderwijs aan nieuwkomers is zeer divers (binnen Nederland) Het rapport laat zien dat er veel van leerlingen en leerkrachten wordt gevraagd. In…
lees meerLeren van de blik van ouders en professionals
De onderzoekers hebben ouders in Rotterdam, Schiedam en Hoorn geïnterviewd. Het onderzoek is leuk en toegankelijk om te lezen. Voor mensen die veel met Bulgaarse en Poolse kinderen en ouders werken, staan er veel herkenbare situaties in. Ouders beschrijven hoe ze een school vonden voor hun kind, en wat ze van die school vinden.…
lees meer