Trauma sensitief

Trauma bij kinderen is een actueel en veelbesproken onderwerp binnen het hedendaagse (nieuwkomers)onderwijs. Het effect van ingrijpende ervaringen in het leven van een kind kan dan ook grote gevolgen hebben. Een school kan door traumasensitief les te geven een significant verschil maken in het leven van deze kinderen. Het draagt vooral bij aan een gevoel van veiligheid en vertrouwen. Die sociaal-emotionele ontwikkeling en het gevoel van veiligheid van de kinderen zijn belangrijke voorwaarden voor het leren op school. Je weet wat trauma is en je herkent de signalen bij je leerlingen. Maar wat betekent dit dan voor jou als leerkracht? Wat doe je wel en wat doe je niet? Deze workshop is een 1e kennismaking met dit onderwerp en is gebaseerd op het boek “Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen” van Leony Coppens ea.
rekentool LowanPresentatie is gegeven op LOWAN-PO studiedag 2018
Nieuws LowanBoek: ‘Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen’

Heb je het gevoel dat je de emotionele ontwikkeling en persoonsvorming van het kind meer aandacht zou willen geven binnen jouw school? Wil je in plaats van praten met kinderen in beweging komen en op die manier samen werken aan een fijne, veilige klas? Wil je tools kennen waarmee je in jouw klas stress direct kunt verlagen en emoties helpen reguleren op een speelse manier? Wil je meer leren over hoe zelfvertrouwen zich ontwikkelt en hoe je daar middels bewegingsspel aan kan bijdragen? Dan is het SAMENTIJD! Samentijd is een praktisch, lichaamsgericht programma waarbij je middels actieve spelvormen werkt aan het stimuleren en bevestigen van de zelfontwikkeling. Het is zowel geschikt voor kleine groepjes leerlingen met een specifiek leerdoel, als ook voor toepassing met de hele klas.
rekentool LowanPresentatie is gegeven op LOWAN-PO studiedag 2018

Deel deze paginaShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Reacties zijn gesloten.