Technisch Lezen

Hoe te beginnen?
Stel de beginsituatie vast. Is de leerling al naar school geweest? In welk land? Wat was de instructie taal? Kent de leerling de letters in deze taal? Kan het kind lezen in deze taal? Kan het kind ook nog lezen in een andere taal? Welke letters kent de leerling in het Latijnse schrift? Beheerst de leerling de Nederlandse klanken? Materialen die je hierbij zou kunnen gebruiken zijn:
 Lezen over grenzen heen
 Taal en teken

De beginsituatie staat vast, hoe maken we een plan?
Met behulp van de leerlijnen stippelen we een lijn uit met doelen. Veel scholen gebruiken de grafemen toets om te testen of de klanken er goed in zitten, vervolgens meten ze vorderingen van de leerling met de DMT en de AVI toets. Taalklas Emmen en Haarlem delen hieronder hun doelen.
Tussendoelen taalklas Haarlem (Excel)
Tussendoelen taalklas Emmen (Excel)

Hoe leert de leerling de klanken?
Het goed aanleren van de klanken is cruciaal. Een goed, gestructureerd aanbod dus ook. Er zijn scholen die dit koppelen aan het mondelinge taalaanbod (bijv. gekoppeld aan MNN), het kan echter ook los. Belangrijk is dat het er een goed aanbod is. De leerkracht moet de klanken goed verklanken, tevens moet de letter/klank koppeling duidelijk zijn.
Folder klankonderwijs
Opzet van Josee Coenen & Ans Drubbel, koppeling MNN/HZS en klanken, woordenschat en zinsbouw

En het lezen?
Als de leerling een aantal klanken goed beheerst, kan de leerling starten met lezen. Het is mogelijk om de boekjes van een aanvankelijk leesmethode te gebruiken, hier zit een opbouw in. Deze boekjes zijn echter geschreven voor een jonge doelgroep (groep 3). Voor de oudere leerlingen is ‘Lezen doe je overal’ meer geschikt. Wanneer oudere leerlingen het technische lezen beheersen zijn er goede boeken aan te schaffen via ‘Eenvoudig communiceren’. Voor de jongere leerlingen is er meer keuze.
Lezen doe je overal
Uitgeverij Eenvoudig Communiceren

Contactgegevens PO

Boudien Bakker en Marieke Postma
b.bakker@lowan.nl
+31 (0)6 - 52 858 732

Reacties zijn gesloten.