Beginsituatie

De eerste tijd dat een leerling op school is, is een tijd van observatie. Als leerkracht investeer je tijd om de leerling te leren kennen. Je wilt dat de leerling zich prettig voelt in de klas.
Veel leerkrachten zetten het volgende in:

  • Nieuwe leerling koppelen aan een maatje die ook de moedertaal spreekt
  • Veel non-verbaal communiceren
  • Leerlingen eigen tafel, stoel geven (veilige plek)
  • Ruimte en tijd voor de leerling om te spelen (denk aan: kapla, bouwhoek, huishoek, kleurplaat)
  • Groepsvormende spelletjes waar weinig taal bij nodig is
  • Een plek in school of in de klas waar de vlag van het land van de leerling hangt
  • Een plek in de school of in de klas waar een fotootje van de klas hangt
  • Ouders zijn welkom in de klas en op school

Tevens wil je als leerkracht graag een beginsituatie vaststellen. Een beginsituatie m.b.t. mondelinge woordenschat, rekenen, lezen in moedertaal, beheersen van moedertaal, beheersen van klanken in het Nederlands, motoriek, sociaal emotionele vaardigheden. De nieuwkomersschool in Haarlem heeft een formulier gemaakt om dit te inventariseren.
icon-purple-fileBeginsituatie vaststellen in eerste periode (pdf)
icon-purple-fileHandleiding bij dit formulier (pdf)

De nieuwkomersschool in Ter Apel werkt met een observatieformulier van spel tijdens de ‘ontdooi periode’.
icon-purple-fileObservatieformulier spel (pdf)

Het Haags Onderwijs Centrum (HCO) heeft brochure ontwikkeld die helpt bij het vaststellen van de beginsituatie.
icon-purple-newsBrochure Taal en Teken

De CED-Groep is de uitgever van ‘Lezen over grenzen heen’. Dit boekje bevat leesteksten in 25 talen, handig om te horen hoe het kind kan lezen in de eigen taal.
icon-purple-newsLezen over grenzen heen

Contactgegevens PO

Boudien Bakker en Marieke Postma
b.bakker@lowan.nl
+31 (0)6 - 52 858 732

Reacties zijn gesloten.