Sluit aan bij de meest recente visie op woordenschatontwikkeling

De eerste materialen van Wereld vol Woorden zijn klaar! Op de NOT werd er een tipje van de sluier opgelicht. Wereld vol Woorden is gemaakt en geschreven door zeer ervaren auteurs en leerkrachten voor nieuwkomers. Hieronder drie makers aan het woord.

Bettina Hardens, directie IOK de Globe, Enschede

Wat is de basis?

“Wat ik nu zo mooi vind is dat de opdrachten in Wereld vol Woorden in 3 verschillende taalniveaus worden uitgewerkt. Voor kinderen die geen Nederlands spreken naar een beetje spreken tot kinderen die het behoorlijk onder de knie hebben.”

Aan welk thema werk je nu?

“Wereld vol Woorden is een complete methode met allemaal verschillende thema’s waar we woordenonderwijs mee kunnen geven. Ik werk momenteel aan het thema ´de mens als soort´. Er gaat bijvoorbeeld een onderdeel over de voeding die wij eten. Nieuw en leuk is dat we ook de achtergrond van de leerling betrekken. Bijvoorbeeld ‘welk voedsel wordt er in jouw land van herkomst gegeten?’.”

Jorien Jansen, leerkracht de Schakel, Luttelgeest

Een goede doordachte opbouw met gevarieerde en interactieve opdrachten

“Er is een breed gedragen behoefte aan woordenschatmateriaal voor anderstaligen met een logische en goed doordachte opbouw waarin ook ruimte is voor differentiatie op interesse- en taalniveau. Het materiaal kan voor jou als leerkracht houvast geven, maar ook de mogelijkheid geven om verder te verdiepen en in te zoomen op een onderwerp/thema. Een Wereld vol Woorden biedt zoveel leuke, gevarieerde en interactieve opdrachten.”

Noem eens een leuke interactieve opdracht?

“Ik vind de opdracht waarbij de leerlingen zelf een vlog mogen maken er wel echt uitspringen. Het past helemaal bij deze tijd en het biedt een fantastische context om taalfuncties te oefenen. Ik hoop dat een Wereld vol Woorden het antwoord is op de vraag waar veel scholen al lange tijd mee worstelen. Dat het een stevig fundament vormt voor het woordenschatonderwijs aan anderstalige leerlingen en dat leerkrachten positief geïnspireerd zullen worden.”

Mariska Groeneveld, leerkracht Internationale Taalklas Haarlem

Mooie materialen en kinderen leren van elkaar

“Voor nieuwkomers is er weinig materiaal en het materiaal dat er is, is sterk verouderd. Na vier jaar thematisch gewerkt te hebben op onze school zie ik dat het werkt! Kinderen leren door veel te herhalen, binnen een context en van en met mooi materiaal.

Binnen het thema van steen tot huis is de oefening waarbij leerlingen met elkaar een eigen huis gaan knutselen het leukst. Kinderen leren van en met elkaar en zijn ongeveer een week bezig met het klassenproject. Hierbij wordt de kamer elke dag mooier. Er moet veel overlegd worden en de leerlingen zien uiteindelijk een prachtig resultaat.”

Wat hoop je te bereiken met deze methode?

“Ik werk met ontzettend veel plezier mee aan deze mooie methode. Ik hoop dat we hierdoor realiseren dat er binnen elke school gedifferentieerd kan worden in de klas op niveau, waarbij er dus voor elke leerling een aanbod op zijn of haar niveau is. Daarnaast zou het mooi zijn dat er naast de prachtige praatplaten en cluster van Logo3000 ook materiaal gecreëerd kan worden waarbij de leraar makkelijk kan consolideren.”

Nieuws Lowan Meer informatie over Wereld vol Woorden

Contactgegevens PO

Boudien Bakker en Marieke Postma
b.bakker@lowan.nl
+31 (0)6 - 52 858 732
Deel deze paginaShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin