Nieuw op de LOWAN-site: Taaldenkgesprekken met nieuwkomers 

Zoek je naar activiteiten die nieuwkomers op hun eigen denkniveau aanspreken? En waar ze tegelijk veel taal van leren? Probeer eens een taaldenkgesprek. Een spannend probleem vormt het startpunt om samen na te denken en te praten. En ook met heel weinig Nederlandse taal kunnen leerlingen al meedoen.

Wat is een taaldenkgesprek precies? En hoe voer je zo’n gesprek met nieuwkomers? Op een nieuw onderdeel van de LOWAN-site bekijk je praktijkvoorbeelden van taaldenkgesprekken in de nieuwkomersklas. Ontdek hoe je een taaldenkgesprek didactisch aanpakt. En lees hoe taaldenkgesprekken bijdragen aan de taalontwikkeling van nieuwkomers.

Van workshop naar website

In 2018 gaf onderzoeker en trainer Resi Damhuis op de landelijke LOWAN-dag een workshop over taaldenkgesprekken. Haar boodschap: je kunt al heel snel echte gesprekken voeren met nieuwkomers. En juist daarvan leren ze veel taal. Nieuwkomersleerkracht Hanna Kuijs wilde dit wel in de praktijk uitproberen. Resi en Hanna gingen samen aan het werk en combineerden zo hun ervaringen en expertise. Het resultaat: inzicht in wat leerkrachten en leerlingen nodig hebben om in de nieuwkomersklas al taaldenkgesprekken te voeren. En veel praktijkvoorbeelden: aan de hand van video’s met mooie én lastige momenten krijgen leerkrachten praktische handvatten om zelf met taaldenkgesprekken aan de slag te gaan. De eerste delen van de site zijn nu online.

Taaldenkgesprekken en taalontwikkeling

Wat is een taaldenkgesprek precies? En waarom zou je zo’n gesprek met nieuwkomers moeten voeren? Juist door actief mee te denken en mee te praten verwerven leerlingen steeds meer taal. Handig om te weten, zodat je tijdens gesprekken het doel steeds goed voor ogen kunt houden.

Praktijkvoorbeelden

Bekijk fragmenten van taaldenkgesprekken in een nieuwkomersklas. Ieder fragment is anders: je ziet leerlingen van verschillende leeftijden, taalniveaus en culturele achtergronden. Je krijgt een indruk van de variatie in aantrekkelijke onderwerpen die je met nieuwkomers kunt bespreken. En van de manier waarop nieuwkomers op hun eigen taalniveau aan die gesprekken meedoen. Ook vind je er tips om lastige punten aan te pakken.

Binnenkort online: de didactiek van het taaldenkgesprek

De rol van de leerkracht in taaldenkgesprekken is cruciaal. Jij stelt een gespreksgroepje samen. Je kiest het onderwerp. En je zorgt voor de voortgang en diepgang van het gesprek. Tegelijkertijd wil je het gesprek zoveel mogelijk bij de leerlingen laten. Hoe doe je dat? Vanaf maart 2019 vind je op dit deel van de site concrete aanwijzingen om zelf taaldenkgesprekken te voeren in je groep. Ook hier weer met videovoorbeelden: zo krijg je een goed beeld van wat je tegen kunt komen als je zelf aan de slag gaat.

Nieuwsgierig?

Ga na nu naar de homepage van Taaldenkgesprekken met nieuwkomers en laat je inspireren. Maak je NT2-onderwijs levendiger en motiverender. Laat leerlingen trots zijn op hun ideeën en oplossingen. En help ze zo om vaardige gebruikers van het Nederlands te worden.

Heb je vragen? Of mooie ervaringen? Laat het de makers weten.

Meer informatie?

Hanna Kuijs
 Mail Hanna Kuijs
Resi Damhuis
 Mail Resi Damhuis

Deel deze paginaShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin