Activiteiten meertaligheid

Wil je meer doen met meertaligheid in de klas? Hieronder een aantal voorbeelden.


Zestien lesactiviteiten door SLO

Het belang van aandacht voor meertaligheid in de klas wordt steeds meer gezien, maar de vraag hoe je dat doet, leeft ook. SLO hoopt met de voorbeelduitwerkingen leerkrachten te inspireren om zelf aan de slag te gaan met meertaligheid om zo de taalvaardigheid van alle leerlingen te vergroten. De lesideeën zijn gebaseerd op recente ontwikkelingen in onderzoek naar meertaligheid. Een eerste lesactiviteit is nu verschenen: ‘Mijn taal, mijn verhaal’. In januari verschijnen de overige vijftien lesactiviteiten.
Nieuws Lowan Mijn taal, mijn verhaal

Taalprikbord in jouw klas?
Scholen die in staat zijn om kinderen met verschillende taalachtergronden te integreren en zich thuis te laten voelen kunnen ervoor zorgen dat leren voor álle kinderen een geweldige onderwijservaring is. Op deze manier leren alle kinderen wat tolerantie en wederzijds respect is en leren ze diversiteit te waarderen. Ook maken de kinderen kennis met een breed scala aan (thuis)talen die stuk voor stuk waardevol zijn. Dit verhoogt de motivatie om nieuwe talen te leren en de kinderen te helpen strategieën te ontwikkelen die het taalleren vergemakkelijken. Een leuke manier om dit zichtbaar in de klas te maken is een taalprikbord. (bron: meertalig.nl)

Taalboom laten maken door leerlingen?
Deze Taalboom is gemaakt aan de Ierse shool Scoil Bhríde Cailíní.. Wat de kinderen bereiken in de schooltaal (luisteren, spreken, lezen en schrijven in het Engels),  wordt weergegeven als takken van de boom. De talen die thuis worden gesproken zijn de wortels: zo wordt zichtbaar gemaakt dat het Engels een basis heeft en wordt gevoed door de moedertalen van de kinderen. Als aanleiding voor een gesprekje zou u ook aan de kinderen kunnen vragen welke vaardigheden zij hebben in de thuistaal. Kunnen ze ook Pools schrijven? Of Chinees lezen? (bron: meertalig.nl)

Meertaligheid al gelezen?
Alle leerlingen in onze klassen spreken een andere thuistaal dan het Nederlands. We horen al lang dat je deze taal moet inzetten in je klas. Maar hoe kan je dat nu doen? En belemmert of vertraagt dit niet het leren van de Nederlandse taal? In het boek ‘Meertaligheid en onderwijs‘ worden naast onderzoeksresultaten ook best practices, ervaringen en visies gedeeld over dit onderwerp. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat het gebruik van de thuistaal in de klas het Nederlands juist kan stimuleren. Naast een boek verscheen er ook een filmpje over meertaligheid.
Nieuws Lowan Lesmaterialen – Meertaligheid

Contactgegevens PO

Boudien Bakker en Marieke Postma
b.bakker@lowan.nl
+31 (0)6 - 52 858 732
Deel deze paginaShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin