main-logo
Vakliteratuur

Vakliteratuur

Vakliteratuur nieuwkomers PO

NT2-Cahier Dyslexie

Als NT2-docent kom je vaak leerders tegen die traag lezen en daarbij fouten maken, of die veel en vreemde spelfouten maken bij het schrijven. Dat kan te maken hebben met het leerproces van tweedetaalverwerving of met de specifieke groep leerders die soms weinig onderwijs heeft gehad. Maar het kan ook betekenen dat iemand dyslectisch is. Wat het onderliggende probleem is, is voor een docent vaak lastig te beoordelen.

Het probleem is dat dyslexie in veel gradaties en vormen voorkomt. Ook bij leerlingen in het reguliere onderwijs is dyslexie al niet eenvoudig vast te stellen, hiervoor zijn professionals en aparte tests nodig.

Dit cahier geeft de NT2-docent veel praktische informatie over dyslexie. Het bevat ook tips waarmee je als docent een mogelijk dyslectische cursist kunt helpen bij het lezen en schrijven. Op de website bij dit cahier staan handige hulpmiddelen, zoals een checklist voor lees- en spellingproblemen, een vragenlijst die als leidraad kan dienen bij een gesprek met een cursist en een format voor een plan van aanpak.

Én er is goed nieuws, want wat goed is voor de dyslectische leerder, is goed voor alle tweedetaalleerders.

thumnail

Informatie

  • Auteur(s): Margreet Verboog
  • Uitgever:BOOM
  • Jaar van uitgave:2023
  • ISBN:9789024444809

Deel deze pagina