main-logo
Vakliteratuur

Vakliteratuur

Vakliteratuur nieuwkomers PO

Nieuwe meertalige toetspraktijken in het rekenonderwijs

Een meer valide en eerlijker toetscultuur creëren voor nieuwkomers in het Nederlandse rekenonderwijs, dat is
de missie waarmee we in september 2021 het Multi Assessmentproject startten. Binnen dit tweejarige project is er op vijf basisscholen (Fakkel, Heemskerk/ Taalschool, Utrecht / Amsteltaal, Amstelveen / De Globe, Vlaardingen, TEC Walcheren, Middelburg) een start gemaakt met het meertalig toetsen van nieuwkomers in de rekenles. Op basis van theoretische inzichten namelijk van overtuigd dat het benutten van de meertaligheid van deze leerlingen bij het evalueren van hun rekenvaardigheid, helpt om meer zicht te krijgen op hun potentieel. In deze brochure wordt er van iedere school een praktisch voorbeeld uitgelicht.

In de brochure (link hieronder) staat duidelijk beschreven wat iedere school heeft ontwikkeld.

Wil je meer over dit onderwerp weten? Dan kan je naast de brochure ook hoofdstuk 16 lezen uit het boek ‘Talenbewust lesgeven’. Hoofdstuk 16 ‘Een scherp zicht: talenbewust assessment bij meertalige leerlingen’ is geschreven door Fauve de Backer. Dit hoofdstuk gaat in op welke accomodaties je kan treffen m.b.t. summatief toetsen (denk aan: extra tijd, thuistaal, woordenlijst toevoegen, afbeeldingen erbij, google translate etc..). Daarnaast gaat het artikel in op ‘functioneel meertalig toetsen’. Meer lezen? Klik hier

thumnail

Informatie

  • Auteur(s): M.van Popta, R.Alberto, K.Ronde
  • Uitgever:Hogeschool Utrecht
  • Jaar van uitgave:2024

Deel deze pagina